صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

میرور: عربستان از طریق «شست‎وشوی ورزشی» به دنبال انحراف سوابق حقوق بشری است

۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴:۳۴
کد خبر: ۴۶۰۴۸۱۷
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
وضعیت حقوق بشری عربستان با وجود ادعاهای تکراری هیچگونه بهبودی نداشته است.

خبرگزاری میزان – تلاش‌های عربستان برای بهبود وجهه خود از طریق استفاده از «شست‎وشوی ورزشی» به خوبی شناخته شده است و جذب «رونالدو» به این کشور جدیدترین مورد در این تلاش‌هاست.

به گزارش «میرور»، این روندی است که توسط دیده‌بان حقوق بشر مورد توجه قرار گرفته و این نهاد معتقد است رژیم سعودی از رویدادهای ورزشی به عنوان یک راهبرد عمدی برای ایجاد تصویری بهتر از خود سوء استفاده می‌کند.

«جوی شی»، محقق عربستان برای این سازمان غیردولتی، می‎گوید: دولت عربستان میلیاردها دلار برای میزبانی رویدادهای تفریحی، فرهنگی و ورزشی به عنوان یک استراتژی عمدی برای انحراف از تصویر این کشور به عنوان یک ناقض فراگیر حقوق بشر هزینه کرده است.

البته می‌توان از این ابتکارات برای اهداف سودمند در داخل این کشور استفاده کرد و خود سعودی‌ها باید بتوانند از رویدادهای فرهنگی، سرگرمی و ورزش لذت ببرند، اما به طور خاص، دولت عربستان از این رویدادهای برجسته، افراد مشهور و ورزشکاران استفاده می‌کند تا سابقه ضعیف خود در زمینه حقوق بشر را سفید جلوه دهد و تلاش‎ها برای پاسخگویی در مورد نقض حقوق بشر را منحرف کند.

به طور کلی، عربستان پول خود را در دنیای ورزش سرمایه‌گذاری می‌کند زیرا مقامات می‌خواهند این مفاهیم مثبت را از رویدادهای ورزشی و به طور کلی دنیای فوتبال خریداری کنند.

با انجام این کار، آنها به دنبال این هستند که سوابق حقوق بشری خود را از بین ببرند؛ بنابراین این بخشی از یک تلاش گسترده‌تر است.

فهرست نقض حقوق بشر که این کشور متهم به ارتکاب آن است، بسیار گسترده است؛ قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، به طور گسترده گزارش شده است، در حالی که این رژیم همچنین دستور اعدام دسته جمعی 81 نفر را در مارس گذشته صادر کرد.

دیده‎بان حقوق بشر اخیرا امضای خود را به نامه‎ای سرگشاده در محکومیت آزار و اذیت مخالفان سیاسی اضافه کرده است؛ این نامه بر سرکوب فزاینده صداهای مخالف در عربستان تاکید می‌کند و نویسندگان، دانشگاهیان و فعالان، همگی در معرض آزار، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و ناپدید شدن اجباری قرار گرفته‌اند.

 در حالی که بن سلمان علنا وعده اصلاح امور را داده، هنوز در زمینه عمل به این وعده‌ها اقدامی صورت نگرفته است.

«جوی شی»، در بخشی دیگر گفت: عربستان یکی از بدترین دوره‌های ظلم و ستم را در تاریخ مدرن خود تجربه می‌کند.

این کشور مقامات بلندپایه را به دلیل مشارکت مشکوک در قتل جمال خاشقجی پاسخگو نمی‌داند و همچنین ائتلاف به سرکردگی عربستان به حملات نظامی خود در یمن ادامه داده است که شامل حملات هوایی غیرقانونی است و باعث کشته و زخمی شدن هزاران غیرنظامی در این کشور شده است.

رژیم سعودی وعده برخی تغییرات را اعلام کرده، اما همچنان بن سلمان و مقامات سعودی در مارس سال گذشته بزرگترین اعدام دسته جمعی در دهه‌های اخیر را با 81 نفر در یک روز اجرا کردند.

نقض حقوق بشر توسط رژیم سعودی به خوبی شناخته شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر عربستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *