صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پاسخ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ابهامات مطرح شده در خصوص آزمون سردفتری اسناد رسمی سال ۱۳۹۷

۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳:۳۷
کد خبر: ۴۵۹۵۶۱
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص برخی ابهامات مطرح شده پیرامون آزمون سردفتری اسناد رسمی سال ۱۳۹۷ توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، این سازمان در خصوص برخی ابهامات مطرح شده پیرامون آزمون سردفتری اسناد رسمی سال ۱۳۹۷ توضیحاتی ارائه داد.

متن این پاسخ بدین شرح است: به استحضار می‌رساند برگزاری آزمون انتخاب تعداد ۹۶۲ نفر سردفتر اسناد رسمی به تفکیک هر بخش و شهرستان در اجرای ماده ۵ قانون دفاتر اسنادرسمی مصوب سال ۱۳۵۴ و باتوجه به میزان جمعیت هر منطقه براساس آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران و نیز اطلاعات بانک جامع ثبت الکترونیک اسناد رسمی شامل تعداد اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی و درآمد حق التحریر دفاتر اسناد رسمی هر منطقه، میزان نیاز واقعی به تاسیس دفاتر اسناد رسمی مطابق قانون تعیین و پس از تائید ریاست محترم قوه قضائیه نسبت به انتشار اطلاعیه جذب سردفتری اقدام گردید.

براین اساس آزمون مذکور از سوی یک شرکت معتبر و رسمی که تاکنون چندین مرحله آزمون‌های مختلف استخدامی را در سطح کشور برگزار کرده و با رعایت ضوابط قانونی اجرایی گردیده به طوری که طرح سئوالات و تکثیر آن‌ها در یک قرنطینه تحت نظارت مستمر و با حضور نمایندگان مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه انجام و بعد از برگزاری آزمون، پاسخنامه‌ها جمع آوری و در محل حفاظت شده توسط دستگاه‌های الکترونیکی قرائت شده است.

قابل ذکر است این آزمون به منظور جذب ۹۶۲ سردفتر برای ۶۶۵ شهر برگزار که تعداد ۵۵ هزار و ۳۴۴ نفر در آزمون شرکت کرده اند.

گفتنی است با توجه به بند «چ» ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مقرر می‌دارد «قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکزوکلا و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند سی درصد (%۳۰) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضایی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان وهمسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (۱۰%)، آزادگان با داشتن حداقل سه ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان با بیست و پنج درصد (%۲۵) و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.»

پس از تصحیح اوراق و اخذ امتیازات حاصله و اعمال سهمیه‌های قانونی مقرر مطابق معرفی نامه‌های معتبر و اعمال امتیازات مربوط به بومی بودن افراد و همچنین با توجه به ممنوعیت‌های قانونی مذکور در ماده ۱۵ قانون دفاتر اسناد رسمی که در آگهی ثبت نام اعلام گردید، مطابق رویه معمول نتایج به صورت اختصاصی در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.

ضمناً در روز اول اعلام نتایج، نرم افزار مربوطه دارای اشکالاتی بوده که ضمن عذرخواهی از داوطلبان، این نقیصه در روز‌های بعد بر طرف و اطلاع رسانی گردید و متعاقباً اسامی کلیه پذیرفته شدگان مرحله اول منتشر شد.

لازم به ذکر است مطابق مقررات، اسامی تعداد ۶۷۸ نفر از شرکت کنندگان عادی و تعداد ۲۸۴ نفر از ایثارگران و جمعاً ۹۶۲ نفر به عنوان پذیرفته شدگان مرحله اول اعلام گردیده اند.

در این راستا، برابر اعلام نتایج صورت گرفته نسبت به دعوت از افراد واجد شرایط جهت مصاحبه و آزمون شفاهی اقدام و چنانچه اشخاص دعوت شده واجد شرایط لازم علمی و عملی تشخیص داده نشوند و یا موفق به کسب حداقل امتیازات لازم نگردند، به ترتیب امتیاز کسب شده و اولویت‌های مصرح قانونی، از افراد ذخیره جهت مصاحبه شفاهی و اختبار دعوت خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *