نحوه قیمتگذاری محصولات فلزی در بورس تصویب شد
این در حالی است که قبل از این میانگین قیمت چهار عرضه قبل ملاک نرخ پایه بورس فلزات قرار گرفته بود و عملا امکان بهرهمندی از نرخ پایه کاهشی در صورت نبود متقاضی وجود نداشت.
در عین حال با توجه به چندین مرحله عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا و به منظور کاهش اختلاف قیمت پایه و قیمت کشف شده محصولات آلومینیومی و مس در بورس کالا مقرر شد، قیمت پایه محصولات آلومینیومی و مس در بورس کالا با استفاده از نرخ نیمایی محاسبه و تعیین شود.
در مورد بقیه فلزات غیرآهنی (سرب و روی و ...) نیز تاکید شد با رصد دقیق عملکرد عرضه واحدهای تولیدی در بورس، در صورت کشف قیمت نهایی بالاتر از قیمت نیمایی، کمیته تخصصی مربوطه پس از بررسی، در صورت نیاز در محاسبه و تعیین قیمت پایه محصولات مذکور بازنگری نماید.
به موجب مصوبه ستاد تنظیم بازار مقرر شد میزان تناژ برای خریداران مجاز مقاطع طویل فولادی (تیرآهن و میلگرد) حداقل ۲۰ تن و حداکثر ۲۲۰ تن باشد تا امکان خرید برای مصرفکنندگان خرد نیز فراهم شود.
پیش از این نامهای از سوی معاونت امور معادن و صنایع معدنی در خصوص بررسی استفاده از ارز نیمایی به جای ارز رسمی در محاسبه قیمت پایه محصولات آلومینیومی در بورس کالا و همچنین نامه دیگری در مورد محاسبه قیمت پایه محصولات فولادی به صورت قیمت پایه تطبیقی از سوی همین معاونت به دبیرخانه ستاد تنظیم بازار ارسال شده بود.
در پی ارسال این دو نامه، جلسهای به فوریت در دبیرخانه تنظیم بازار، با حضور معاون امور معادن و صنایع معدنی، مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار و به ریاست دبیر کارگروه تنظیم بازار برگزار شد و نتیجه این نشست، پس از طرح در کارگروه تنظیم بازار با رویکرد حمایت از مصرف کنندگان خرد و ایجاد فضای رقابت کاملتر مصوب شد.
در این نشست همچنین بررسی پیشنهادی در خصوص پیش فروش لوازم خانگی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
اعضای ستاد تنظیم بازار پس از بررسی جوانب این موضوع موافقت خود با طرح پیش فروش لوازم خانگی بدون تبعیض برای واحدهای توانمند و بدون مداخله دولت اعلام کردند.
بر این اساس اعضای کارگروه اعلام کردند با اجرای این طرح به شرطی موافقت دارند که رفتار مبتنی بر حمایت دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و کارگروه تنظیم بازار مورد انتظار نباشد.
با این پیش فرض، در صورت توافق مقامات مسئول، پیشنهاد دهندگان یا شرکتهای مشابه میتوانند از ظرفیتهای اجرایی و تخصصی خود برای پیادهسازی هر گونه طرح در فضای مشابه به شکلی رقابتی استفاده کنند.
ضمن اینکه با اعلام سازمان حمایت مبنی بر تدوین، تصویب و ابلاغ ضوابط فروش اقساطی و پیشفروش کالا در هیات تعیین و تثبیت قیمتها، عملا راه برای شرکتهای توانمند جهت عرضه کالا با قیمت مقطوع و با کمترین نوسان قیمت وجود دارد و شرکتهای برند بر اساس ارزش برند و جایگاهی که نزد مصرفکنندگان دارند، با اطلاع رسانی کامل از شرایط و ضوابط عرضه کالای تولیدی خود به شرط رعایت قیمت مندرج در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت اقدام نمایند.
در پایان مقرر شد گزارشی در خصوص تصمیمات کارگروه به وزیر صنعت، معدن و تجارت برای ابلاغ شیوه اجرای طرح ارائه شود.