۵ خط جدید معاینه فنی در تهران راه اندازی میشود/ انتقال مرکز معاینه فنی سراج
به گزارش گروه جامعه ، سید نواب حسینی منش در جریان بازدید چند تن از اعضای کمیسیون سلامت و محیط زیست با اشاره به مصوبات فاز یک طرح کاهش گفت: برای این مرحله ۴ نوع برچسب تعریف شد که بر اساس آن خودروهای هیبریدی و برقی مشمول برچسب آبی میشوند به این معنی که مجاز به تردد در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد هستند. برچسب سبز مشمول خودروهای یورو ۲ به بالا که معاینه فنی خود را اخذ کرده اند، برچسب زرد مختص خودروهای کاربراتوری و دیزلی که معاینه فنی خود را دریافت کرده اند و قرمز مربوط به خودروهای فاقد معاینه فنی میشد که قرار بود در شورای عالی ترافیک به جای محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد از این برچسبها استفاده شود.
وی در ادامه گفت: در مرحله دو پیشنهاد شده بود که خودروهای دارای برچسب سبز بتوانند به راحتی در محدوده زوح و فرد و طرح ترافیک تردد کنند و برچسب زرد خارج از محدوده زوج و فرد و قرمز حق تردد را نداشته باشد.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران با اشاره به اینکه خودروهای کاربراتوری ۱۰ درصد خودروهای شهر را شامل میشوند گفت: این در حالی است که خودروهای کاربراتوری عامل ایجاد ۴۰ درصد آلودگی شهر هستند.
حسینی منش اظهار داشت: آنچه به تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسید، اجرای فاز یک طرح کاهش بود که کنترل مکانیزه معاینه فنی در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک را شامل میشد و از شهریور ۹۵ اجرایی شد. قرار بود این طرح به کل شهر تسری پیدا کرده و در فاز سوم آن خودروهای آلاینده مانند خودروهای کاربراتوری اجازه ورود به محدوده زوج و فرد را نداشته باشند.
وی با اشاره به اهداف طرح کاهش بیان کرد: ممنوعیت تردد و اعمال تمهیدات بازدارنده برای خروج خودروهای فرسوده کابراتوری و آلاینده از چرخه تردد حمل و نقل، کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها با استفاده از دوربینهای ترافیکی در سطح شهر و الزام شهروندان به استفاده از خودروهای پاک اهداف مشخص شده برای طرح کاهش است.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو سبک پلاک تهران ثبت شده است، گفت: از این تعداد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو بیش از ۴ سال سن داشته و مشمول اخذ معاینه فنی میشوند. همچنین یک میلیون دستگاه خودرو فاقد معاینه فنی هستند که پیش بینی میشود در مرحله دوم طرح کاهش وارد چرخه معاینه فنی شوند.
حسینی منش از نصب تجهیز ۲۳ معبر ورودی اصلی شهر تهران به دوربینهای کنترل معاینه فنی خبر داد.
وی با اشاره به فعال بودن ۴۰ خط معاینه فنی در ۱۳ مرکز و ۴ خط سیار عنوان داشت: مرکز معاینه فنی سراج واقع در منطقه ۴ به دلیل ایجاد مزاحمت در محدوده مسکونی به زمینی به وسعت ۱۰ هزار متر مربع در محدوده همین منطقه منتقل میشود و مرکز جدید معاینه فنی منطقه ۴ از ۴ خط معاینه فنی به ۱۰ خط ارتقا مییابد.
وی با اشاره به مراجعه روزانه ۵ هزار و ۵۰۰ خودرو به مراکز معاینه فنی گفت: پیک مراجعات اغلب در روزهای پایانی سال، ثبت نام طرح ترافیک و مهر ماه ایجاد میشود که برای حل این موضوع ایجاد مراکز جدید معاینه فنی در شمال شهر در دستور کار قرار دارد، اما به دلیل بالا بودن ارزش افزوده زمین در این مناطق مراکز معاینه فنی سیار پیشنهاد شد که یک سرمایه گذار بخش خصوصی برای ایجاد ۵ خط فعال اعلام آمادگی کرده است.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران از جریمه شدن ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو به دلیل عدم اخذ معاینه فنی از ابتدای اجرای طرح کاهش خبر داد و گفت: مهمترین دستاورد طرح کاهش این بود که در طول سال ۹۶، ۳۱۰ هزار خودرو آلاینده شناسایی و اصلاح شد.
به گفته وی ۱۰ خط فعال مکانیزه معاینه فنی مخصوص موتورسیکلتها در شهر تهران وجود دارد که تعداد مراجعات موتورسیکلتها در سال حتی به ۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت هم میرسد و هیچ الزامی برای مراجعه این وسایل نقلیه وجود ندارد.
وی در پایان با اشاره به رد شدن ۲۰ درصدی مراجعات به مراکز معاینه فنی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ اظهار داشت: بیشترین دلیل مردودی خودروها در تهران با ۲۷ درصد فراوانی عامل آلایندگی بود که در بین خودروها نیسان با ۵۰ درصد مردودی و پیکان با ۲۱/۴۷ درصد بیشترین آمار مردودی از لحاظ آلایندگی را به خود اختصاص داده اند.