افزایش چندبرابری سود صادرات با بسته بندی مناسب محصولات
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده انگور و کشمش در جهان به شمار میرود به طوریکه در سال گذشته به عنوان سومین کشور صادر کننده کشمش به دیگر کشورهای جهان معرفی شد.
بررسیها نشان میدهد که در سال ۹۶ بالغ بر ۹۶ هزار و ۴۲۰ تن انواع کشمش به بیش از ۸۰ کشور جهان صادر شده که این میزان در آمد ارزی ۱۵۲ میلیون و ۷۰۹ هزار دلاری را نصیب کشور کرده است.
همچنین میزان صادرات کشمش در سال ۹۵ بالغ بر ۵۵ هزار تن و به ارزش ۷۴ میلیون و ۹۲ هزار دلار در آمار گمرک به ثبت رسیده است.
البته در کنار کشمش، انگور تازه نیز به کشورهای مختلف جهان صادر میشود، اما صادرات کشمش به دلیل ارزش افزوده بالاتر و همچنین حمل و نقل راحتتر مورد توجه بیشتری قرار میگیرد.
با این حال همواره یکی از معضلاتی که صادرات کشمش را با چالش روبرو کرده است بحث بسته بندی محصول بوده که با وجود پبشرفتهای بسیار باز هم به طور کامل مورد قبول بازارهای هدف صادراتی نیست و این امر باعث میشود کشمش بیشتر به صورت عمده به دیگر کشورها صادر شود و بعد از درجه بندی و بسته بندی مناسب با نام و سود شرکتهای خارجی به کشورهای دیگر صادر شود.
این امر همواره در دیگر محصولات کشاورزی از جمله زعفران، خرما، پسته و ... دیده میشود که میتواند ارزش افزوده صادرات محصولات را کاهش دهد و به جای کسب درآمد برای کشاورزان کشور نصیب افراد دیگری شود.
در همین راستا چندی پیش رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با با انتقاد از نبود برنامه ریزی مناسب در بخش صادرات محصولات کشاورزی گفته بود یکی از ضعفهای بزرگ در بخش صادرات محصولات کشاورزی نبود برنامه ریزی مناسب است به همین دلیل صادرکنندگان در این زمینه سردرگم هستند.
از نظر رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تولید و بسته بندی سنتی در بحث صادرات محصولات کشاورزی تاثیر به سزایی در یافتن بازارهای هدف صادراتی دارد و تا وقتی که تولید و بسته بندی به صورت سنتی انجام میشود هزینه تمام شده برای کشاورزان بالا میرود و این امر دلیلی بر کاهش صادرات محصولات کشاورزی است.
وی معتقد است که باید زیرساختهای صادراتی اصلاح شود و برای تشویق تولیدکنندگان یارانه به سمت صادرات محصولات کشاورزی و باغی فرستاده شود و از طرفی همکاری دوجانبه با کشورهای همسایه در راستای صادرات محصولات کشاورزی توسعه یابد.
با این تفاسیر اگر بتوان ارزش افزوده محصولات کشاورزی را با بسته بندی مناسب و همچنین فرآوری محصولات بالا برد میتوان درآمد ارزی ناشی از صادرات را تا چندین برابر افزایش داد و این درحالی محقق میشود که به جای کمیت به کیفیت محصولات اهمیت داده شود و برند سازی محصولات کشاورزی در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.