توجه به توسعه لجستیک و زنجیره تامین در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی
وزیر صنعت افزود: نقش و هزینه لجستیک در کشورچند برابر کشورهای پیشرفته دنیاست و هم در سطح خرد و هم در سطح کشور بنگاهها گران اداره میشود، این درحالی است که سعی شده این حوزه را از سطح آموزشی و پژوهشی صرف خارج و درستاد وزارت صمت، هماهنگی برای تحقق این هدف ایجاد شود و بدین منظور ۱۲ راهبرد ابلاغ شد که یکی از اینها توجه به تجارت الکترونیک و استفاده از این امکان ارزشمند در مجموعه لجستیک تجاری و زنجیره تامین کشور بود.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه مقررات و قوانین و سیستم حاکم بر امر صادرات و واردات افزود: این سامانه شفافیت در فرایند تجاری کشور ایجاد و زمینه از بین رفتن رانت را فراهم میکند.
وزیر صمت با اشاره به بهره مندی استفاده کنندگان از این امکان تصریح کرد: فرایند صادرات و واردات مبتنی بر این سامانه صورت میگیرد و به طور طبیعی تسهیل و سرعت در تجارت و فعالیتهای تولید اتفاق میافتد که این دو بسیاربه هم وابسته اند، از سوی دیگر ۸۵ درصد واردات را کالاهای واسطهای و سرمایهای دربر میگیرند که طبیعتا در خدمت توسعه کشور است و در این زمینه برای حمایت از تولید مطلوبتر باید فعالیتهای لجستیک و زنجیره تامین را تسهیل کرد.
شریعتمداری ادامه داد: در همین موضوع استفاده از هوش مصنوعی و بیگ دیتا برای فعالیتها در حوزه زنجیره تامین و ساماندهی لجستیک امر مهمی است و البته در شرکت مگفا کارمقدماتی در این زمنیه صورت گرفته تا با حداقل اطلاعات، خدماتی را ارایه بدهند چرا که ممزوج کردن فعالیتهای نوین و پیشرفته به خصوص در حوزه آی. تی و آی. سی. تی برای فعالیتهای لجستیکی کمک کننده است.
توسعه زنجیره تامین و لجستیک در سطح بین المللی
وی با توجه دادن به موقعیت سوق الجیشی کشور برای امر لجستیک افزود: کشور به لحاظ سوق الجیشی در موقعیت ویژهای قرار دارد و اگر این زنجیره تامین و لجستیک را در حوزه بین المللی هم توسعه دهیم میتواند در تامین لجستیک دنیا و خروج از سطح بنگاهها و رفتن به سطح منطقهای و بین المللی کمک کند و در دولت هم باید نگاه جدی تری باشد و به نتیجه این موضوع توجه شود.
شریعتمداری تصریح کرد: حتما این مهم باید به موضوع ملی تبدیل شود در این زمینه ایجاد فرهنگ و آموزش و ترویج، جنبههای پر اهمیت تری دارد.
وی افزود: در سطوح ملی هم تامین لجستیک برای فعالیتهای عمومی برای همه فعالیتهای اقتصادی و حمل و نقل جادهای باید توجه شود چرا که پر ریسکترین و گرانترین نوع حمل و نقل در دنیا مهمترین راه حمل و نقل کالا در کشور نیز هست.
تاکید بر توجه به انرژی خورشیدی، بادی وسبز
شریعتمداری با توجه دادن به لزوم تغییر حمل و نقل بار از جاده به ریل و ذخیره منابع انرژی و توجه به انرژی خورشیدی و بادی و سبز گفت: ۶.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای حوزه فولاد نیاز هست تا بتوان ۱۱۰ میلیون تن بار فولاد را از ۳۸ میلیون تن فعلی از جاده به ریل تغییر داده و جان مردم را از حوادث جادهای نجات داد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: میتوان با همکاری با بنگاههای بزرگ و تامین کنندگان نیازهای لجستیک ملی به توسعه و بهبود این حوزه کمک کرد یا در نحوه نگهداری بنادر و نحوه انتقال کالااز خشکی به دریا و مصرف کنندگان در سطوح ملی اقداماتی صورت بگیرد.
وی ادامه داد: آموزش و بالا بردن مهارتها وداشتن نگاه درستی به انبار داری و نقل و انتقال با روشهای بهتر و هزینههای کمتر و صحیحتر موضوع اصلی بنگاهها نیست و در بنگاههای بزرگ هم این امر جزو موضوعات کم اهمیتتر است.
شریعتمداری با تاکید بر اهمیت جذب متخصص در این حوزه گفت: بنگاهها برای این دانش احساس نیاز نمیکنند و در صورتی که به صورت تضمینی هزینهها را کاهش میدهد، بنگاهها بدون دانش مناسب نمیتوانند موفق شوند و اهداف این موضوع مهم را عملی کنند.