صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تشکیل پرونده برای ۵۷ دفاتر هواپیمایی در طرح نظارت اربعین سال گذشته/گلایه سازمان تعزیرات از کم کاری سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده در عدم ارجاع تخلفات/بررسی تخلف یکی از فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در زمینه گرانفروشی

۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱:۱۵
کد خبر: ۴۵۴۶۶۸
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
سخنگوی سازمان تعزیرات از تشکیل پرونده برای ۵۷ دفاتر هواپیمایی در طرح نظارت اربعین در سال گذشته خبر داد و گفت: به تخلفات مربوط به گرانفروشی بلیت خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات در نشست خبری از تشکیل پرونده برای ۵۷ دفاتر هواپیمایی در طرح نظارت اربعین در سال گذشته خبر داد و گفت: به تخلفات مربوط به گرانفروشی بلیت خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.

وی افزود: در بحث کنترل بلیت‌های هوایی و تردد زمینی مسافران به محض شکایت طرح نظارت اربعین در همان ایام فعال می‌شود و در شعب سازمان تعزیرات حکومتی خارج از نوبت به تخلفات مربوط به گرانفروشی رسیدگی می‌شود.

رایگانی با اشاره به آمار عملکرد ۶ ماهه از وضعیت پرونده‌های سازمان تعزیرات بیان کرد: ۲۳۲ هزار و ۱۴۲ کل پرونده‌های ما بوده است، تعداد پرونده ۱۷۷ هزار پرونده و ۲۸۶ پرونده در حوزه کالا و خدمات به ما ارجاع شد و در مقایسه با سال گذشته نشان‌دهنده رشد ۷ درصدی تعداد پرونده‌های کالا و خدمات است.

رایگانی اضافه کرد: امسال ۷۱۱ میلیارد محکومیت داشتیم که به نسبت سال گذشته که ۳۵۶ میلیارد محکومیت وجود داشت صد در صد افزایش یافته است.

این مسئول سازمان تعزیرات حکومتی بیان داشت: در حوزه بهداشت بیش از ۲۱ هزار پرونده اجرای حکم شد و ۳ میلیارد اجرای حکم شده و ۷۸ میلیون به شاکیان بازگردانده شد و در حوزه قاچاق کالا و ارز در بخش اجرای احکام ۲۱ هزار پرونده با جریمه ۱۳۳ میلیاردی مختومه شد.

رایگانی در ادامه بیان کرد: سیاست ما در بحث سازمان تعزیرات در دو الی سه ماه گذشته در جهت تامین اقتصادی بود که به سمتی برویم که سرمایه گذاران و بنگاه داران کوچک و بزرگ دچار یاس و ناامیدی نشوند. وظیفه دولت تامین اقلام ضروری مردم است و اقدامات برخوردی ما حمایت از کسبه و تولید کنندگانی است که در چارچوب قانون فعالیت می‌کنند.

سخنگوی سازمان تعزیرات گفت: ما با تخلفات اقتصادی و احتکار برخورد می‌کنیم و در واقع از اصناف و بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی که به طور قانونی فعالیت می‌کنند نیز حمایت می‌کنیم و این اطمینان را می‌دهیم سازمان تعزیرات در کنار بنگاه‌های تولیدی، کسبه و ارائه دهندگان خدمات در چارچوب قانون است.

وی در ادامه ارائه آمار شش ماهه از ابتدای سال ۹۷ تا ۳۱ شهریور ماه درباره وضعیت پرونده‌های تعزیرات گفت: در طی این مدت در حوزه قاچاق کالا و ارز ۲۶ هزار میلیارد ریال متخلفان جریمه شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۱ هزار میلیارد ریال بوده،  رشد ۱۲۶ درصدی در میزان محکومیت ریالی در حوزه قاچاق کالا و ارز داشتیم.

سخنگوی سازمان تعزیرات با اشاره به آمار اجرای احکام پرونده‌های شعبه عادی و تخصصی در این سازمان گفت: در حوزه کالا و خدمات ۱۷۷ هزار و ۳۵۹ پرونده مشمول اجرای حکم شدند و ۳۹ میلیارد ریال جرایم وصولی در این حوزه است که ۱۵ میلیارد تومان در حق شاکی بازگردانده شده است.

رایگانی تصریح کرد: در حوزه بهداشت و دارو ۲۱ هزار و ۸۱۳ پرونده اجرای حکم شد که مبلغ ۳ میلیارد و ۱۱۴ میلیون ریال جریمه نقدی وصول شده و ۷۸ میلیون تومان به شاکیان توسط واحد اجرای احکام برگردانده شده است. همچنین درحوزه قاچاق ارز ۲۱ هزار و ۷۸۷ پرونده با جریمه ۱۳۳ میلیارد تومان مختومه و ۱۷ میلیارد تومان به شاکیان خصوصی بازگردانده شده است.

سخنگوی سازمان تعزیرات راجع به شکایات وارده به سامانه ۱۳۵ طی شش ماه اول امسال، گفت: ۱۱ هزار و ۵۰۰ تماس در شش ماه گذشته از گزارش‌های مردمی ثبت شده است و ۶۱ هزار و ۳۸۱ گشت مشترک در سراسر کشور با همکاری همه دستگاه‌های ذیربط به انجام رساندیم که در این گشت‌ها ۲۲ هزار و ۹۴۸ فقره پرونده تخلف محرز شده و به ۲۲ میلیارد و ۶۱۷ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شدند.

رایگانی درباره مقدمات ثبت نام طرح زائرین برای زیارت اربعین و شرکت در مراسم پیاده روی گفت: در جهت کنترل بلیت‌های هوایی و تردد زمینی طرح نظارت اربعین اعلام آمادگی می‌کنیم که شکایات در خارج از نوبت مثل سال‌های قبل پیگیری خواهد شد.


وی با اشاره به فروش و تبلیغ اینترنتی دارو، تعرفه‌های بیمارستانی، گرانفروشی وجه اخذ بیش ازتعرفه و ... گفت: موارد ذکر شده از جمله مهمترین معضلات حوزه دارو و درمان است که کمیته‌ای در سازمان تعزیرات حکومتی با مشارکت معاونین وزارت بهداشت در این باره آغاز به کار کرده است.


سخنگوی سازمان تعزیرات ضمن هشدار به همه کسانی که فعالیت غیر قانونی دارند، گفت: ما با همکاری کارشناسان وزارت بهداشت تخلفات این حوزه را در اولویت قرار می‌دهیم و آن‌ها را رصد، بررسی و رسیدگی می‌کنیم.


رایگانی با اشاره به پرونده‌های احتکار گفت: بیش از ۲۰۰۰ هزار پرونده با ظن احتکار در دست بود که درحال حاضر ۶۶۸ پرونده به عنوان احتکار تأیید شده و بیش از ۹۰ درصد آن از مرداد ماه سال جاری بوده است.


وی با اشاره به اینکه ارزش پرونده‌های احتکار شده در شش ماه نخست سال جاری بیش از ده هزارمیلیارد تومان بوده از مختومه شدن ۴۹۶ پرونده با موضوع احتکار در این بازه زمانی خبر داد.


سخنگوی سازمان تعزیرات ادامه داد: همچنین ۱۷۶ پرونده احتکار به جزای نقدی ۳۲ میلیاردتومان محکوم شده است و ۵۹ پرونده به دلیل عدم صلاحیت به سایر مراجع ارجاع شده و ۱۷۲ پرونده هم در دست رسیدگی قرار دارد.


رایگانی تصریح کرد: ۲۸ پرونده از کالا‌های اساسی نیز با همکاری مراجع ذی ربط عرضه شده و این درحالی است که مرجع عرضه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.


وی با اشاره به آمار بیشترین کالای کشف شده طبق ارزش ریالی در شش ماه نخست سال جاری گفت: آهن و میلگرد، لوازم خانگی، شکر، چای، روغن خارجی و پوشک جزو این کالا‌ها بوده است.


سخنگوی سازمان تعزیرات ضمن اشاره به پرونده‌های رسیدگی شده در زمینه احتکار، اظهار کرد: در شعبه تبریز به دو پرونده احتکار رسیدگی و اجرای حکم شده که مربوط به احتکار ۴۰ هزار کیلوگرم برنج و شرکت صبا پیش رو با سه متهم بوده است. در آذربایجان شرقی همچنین یک شرکت متخلف علاوه بر الزام به عرضه ۱۰ هزار تن میلگرد به ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال درحق دولت جریمه محکوم شد که متهمین آن حسین دباغ و قربانعلی فرخ زاد بودند.

وی به مهمترین پرونده احتکار اشاره کرد و گفت: پرونده مربوط به محموله ۳۶۰ تن نخود و ۴۰ تن لپه به ارزش ۲۱۹ میلیارد تومان در دست رسیدگی است.


سخنگوی سازمان تعزیرات با اشاره به مهمترین پرونده‌های احتکار تاکید کرد: پرونده مربوط به محموله یک هزار و ۶۱۰ تن برنج هندی در استان هرمزگان در حال اجرای حکم است؛ علاوه بر آن محموله لوازم خانگی در کرمان نیز برای عرضه در حال انجام است.


رایگانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر دو برابر شدن بهای بلیت اربعین نسبت به سال گذشته به بهانه قیمت آزاد بنزین برای پرواز‌های خارجی گفت: ما در طرح اربعین سال قبل ۵۷ فقره پرونده تخلف تشکیل دادیم و این نگاه را داریم که درباره بلیت‌های هواپیمایی آزادسازی با رهاسازی اشتباه گرفته شده است.


وی ضمن تاکید بر اینکه ما به قیمت بلیت هواپیما در اربعین ایراد داریم، گفت: به نظر می‌رسد پرواز‌های داخلی را با کف و سقف قیمت باید مشخص کنند تا ما بتوانیم به راحتی با متخلفین برخورد کنیم و همه بلیت‌های داخلی این قابلیت را دارند که سقف و کف آن مشخص شود.


سخنگوی سازمان تعزیرات ضمن بیان اینکه مرجع رسیدگی به این امر سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده است، گفت: ما منتظر هستیم تا سازمان‌های ناظر تخلفات را به ما اطلاع بدهند در غیر این صورت دست ما برای رسیدگی بسته است.


رایگانی در پاسخ به خبرنگار میزان درباره ارائه لیست به روز از کالا‌های اساسی در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت و نظارت بر تخلفات گفت: ما در این باره لیستی از خود سازمان حمایت تهیه کردیم و آن را با نرخ عرضه در یک فروشگاه معتبر که در سراسر کشور نمایندگی دارد، مقایسه کردیم.


وی اظهار کرد: به عنوان مثال قیمت زعفران درجه یک گرمی ۳۸ هزار تومان در سایت سازمان حمایت اعلام شده در حالی که در این فروشگاه ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود یا نبات شاخه درشت یک کیلوگرم ۵۲ هزار تومان اعلام شده که حدود ۴ برابر بیشتر از قیمت واقعی در این فروشگاه عرضه می‌شود. همچنین مویز بدون هسته هر کیلو ۳۵ هزار تومان است و دراین فروشگاه ۵۳ هزار تومان عرضه می‌شود یا نخودچی دوآتشه کیلویی ۱۸ هزار تومان است که دراین فروشگاه کیلویی ۲۶ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین لیمو عمانی هر کیلو ۱۷ هزار است که در این فروشگاه ۶۶ هزار تومان و ادویه کاری کیلویی ۱۷ هزار تومان که ۲۶ هزار تومان در این فروشگاه عرضه می‌شود.


رایگانی با بیان اینکه جمع قیمت عرضه شده اقلام مورد اشاره در سایت سازمان حمایت ۱۲۷ هزار تومان است، گفت: این درحالی است که این کالا‌ها در فروشگاه معتبر بزرگ مذکور به مبلغ ۲۳۴ هزار تومان به مردم عرضه می‌شود.


سخنگوی سازمان تعزیرات ضمن انتقاد از عملکرد سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده گفت: به دلیل اینکه سازمان حمایت این ارقام را به تعزیرات اعلام نکرده است ما نمی‌توانیم در بحث تخلف به آن ورود کنیم درحالی که اقلام مورد اشاره صددرصد تولید داخل است که صادر می‌شود.

رایگانی گفت: از اتحادیه‌ها، اصناف، سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده می‌خواهم که تخلفات در زمینه‌های مختلف و عدم درج قیمت را به ما ارجاع بدهند، چرا که قیمت بسیاری از اقلام مخدوش شده یا قیمت گذاری ندارد یا در سطح عرضه افزایش صددرصدی یا بیشتر دارد.

وی اظهار کرد: همچنین از سازمان استاندارد نیز می‌خواهیم کیفیت محصولات و بسته بندی را بیشتر مدنظر داشته باشند در حال حاضر حجم واقعی محصول با موارد درج شده همخوانی ندارد که مصداق کم فروشی است و ضرورت دارد سازمان استاندارد تخلفات را به ما ارجاع بدهد.

سخنگوی سازمان تعزیرات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازمان تعزیرات می‌تواند درحوزه کنترل و نظارت ورود کند، گفت: مگر بضاعت ما در نیروی انتظامی چقدر است، ما باید در هر گشتی حتما رئیس شعبه داشته باشیم. در حالی که برای گشت‌های مشترک با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم. البته علی رغم سختی‌ها طبق آمار گفته شده حدود ۶۱ هزار بازرسی در شش ماه نخست سال جاری انجام شده است.

رایگانی با بیان اینکه هدف اصلی ما این است که تخلفات کارخانه‌های تولیدی توسط سازمان حمایت به ما اعلام شود از اتهام یکی از فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در بحث گرانفروشی خبر داد که در دست بررسی قرار دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *