ورود کمیسیون اصل نود به ترک فعل ها و کمکاری ها در حوزه قرآنی
خبرگزاری میزان - طبق اعلام خبرگزاری صدا و سیما، در نشست فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی، رئیس فراکسیون قرآن مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامههای توسعه گذشته به ویژه برنامه ششم نامی از قرآن ذکر نشده و با همه تلاش هایی که شد نهایتا در احکام دائمی برنامه های توسعه اشاره ای به فعالیتهای قرآنی شده است، ولی باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا در برنامه هفتم بحث بودجه و فعالیت های قرآنی به صورت کامل مطرح شود.
حجتالاسلام نصرالله پژمان فر افزود: اگر در برنامه این موضوعات مطرح نشود و سازمان برنامه و بودجه نسبت به آن تدابیری نیاندیشد، مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.
ضعف آموزش و پرورش در حوزه آموزش قرآن
نماینده مردم مشهد با اشاره به ضعف آموزش و پرورش در حوزه آموزش و فراگیری قرآن، اضافه کرد: وضعیت آموزش روخوانی و تجوید در آموزش و پرورش اصلاً خوب نیست. بیش از ۷۲۰ ساعت دوره آموزشی از ابتدایی تا دیپلم برگزار می شود، اما بیش از ۶۰ درصد دانش آموزان در روخوانی ساده قرآن مشکل دارند چه برسد به درک مفاهیم قرآنی. اگر اعتقادمان براین است که پناهی جز قرآن نداریم باید نسبت به آموزش مفاهیم و روخوانی قرآن جدیت کامل وجود داشته باشد.
رئیس کمیسیون اصل نود با انتقاد از عدم حمایت دولت قبل از فعالیت های قرآنی به ویژه در حوزه اعتبارات تصریح کرد: دولت قبل همراهی خوبی با ما در حوزه های قرآنی نداشت، ولی اکنون که دولت سیزدهم نسبت به حمایت از این بخش از خود رغبت نشان می دهد باید از این فرصت نهایت بهره را برد.
پژمان فر درباره رفع بی سوادی قرآنی در کشور گفت: در میان تحصیلکردگان بی سوادی قرآنی وجود دارد؛ یعنی فرد با وجود اینکه تحصیلات عالیه دارد، اما نمی تواند روخوانی قرآن را به صورت ساده انجام دهد لذا باید تلاش کنیم بی سوادی قرآنی را از بین ببریم تا حداقل آنهایی که سواد خواندن و نوشتن دارند بتوانند روخوانی و روانخوانی ساده را انجام دهند.
رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس با بیان اینکه توسعه زیرساخت های مراکز قرآنی مردم نهاد از اهمیت بسزایی برخوردار است، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده اند باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم داشته باشیم که از طریق توسعه مؤسسات قرآنی مردمنهاد میتوان این هدف را محقق کرد.
اقدامات قرآنی راضیکننده نیست
بنابر این گزارش، سیدجلیل میرمحمدی میبدی، نماینده مردم تفت و میبد به عنوان سخنران دوم این نشست گفت: گزارشات نشان میدهد که اقدامات انجامشده در حوزه قرآن خیلی راضیکننده نیست و هدایت اعتبارات و اقدامات مقبول واقع نمی شود.
وی افزود: ما باید در حوزه روخوانی و روانخوانی مهارت کامل کسب کنیم تا مشکلی تحت عنوان مشکل روانخوانی و روخوانی در کشور وجود نداشته باشد.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست که از رئیس جمهور بپرسد چقدر از مصوبات سفرهای استانی قرآنی است.
ضرورت استفاده از ظرفیت مراکز قرآنی مردم نهاد
نماینده مردم خمینی شهر از دیگر سخنرانان این نشست گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس نمی توانند به تنهایی به ترویج قرآن کمک کنند، زیرا اینها نهاد سیاستگذار و ناظر محسوب می شوند، بنابراین برای اینکه بتوانیم معارف قرآن را در جامعه ترویج دهیم باید از نهادها و اشخاصی که دغدغه دین و ترویج قرآن دارند و در این زمینه فعالیت می کنند، بهره برد.
حجتالاسلام محمدتقی نقدعلی با بیان اینکه ضروری است از ظرفیت اشخاصی که تمایل به تأسیس مدارس قرآنی دارند استفاده کرد، افزود: مجلس یازدهم تا به امروز نتوانسته برای قرآن بودجه مستقل در لایحه بودجه در نظر بگیرد و در چنین شرایطی اگر مجموعههای قرآنی وجود نداشتند، معلوم نبود وضعیت فعالیت های قرآنی چه می شد، لذا ضروری است در برنامه هفتم و لایحه بودجه، موضوع اعتبارات قرآنی به طور ویژه دیده شود.
فقدان سند آموزشی در حوزه قرآن
در بخش دیگر این جلسه، سیدمصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران گفت: هرچند اقدامات خوبی در حوزه فعالیت های قرآنی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده، اما این اقدامات کافی نیست.
وی با اشاره به نبود سند واحد برای فعالیتهای قرآنی تأکید کرد: در حوزه قرآنی هنوز سندی وجود ندارد که تکلیف فعالیتهای قرآنی و فعالان این عرصه مشخص شود. برای آموزش و پرورش سند داریم، ولی برای قرآن نه.
نماینده مردم تهران گفت: قرآن واقعاً مهجور واقع شده و در بخش راهبردی نمی توان از مجلس انتظار زیادی داشت، زیرا وظیفه مجلس چیز دیگری است، ولی از شورای عالی انقلاب فرهنگی میتوان انتظار داشت.
وی افزود: بانیان قرآنی بسیاری داریم که اگر به درستی ساماندهی شوند، میتوان انتظار داشت شرایط بهبود یابد.
اجرای آزمایشی سند آموزش قرآنی
محمد رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس و فراکسیون قرآن یکی دیگر از سخنران این نشست بود که با انتقاد از آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش در حوزه قرآن خیلی کُند عمل میکند. از سویی متأسفانه نگاه ما به قاریان قرآن نگاه خوبی نیست و فکر می کنیم که اینها افراد بیکاری هستند.
وی تأکید کرد: در حوزه اجرا عملکرد ضعیفی داشته ایم و باید در چند استان به صورت آزمایشی سندی را که نوشتهایم به اجرا درآوریم.
عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درخصوص اهمیت بالای اقتصاد فرهنگ افزود: در حوزه فرهنگ خیلی خوب کار نکرده ایم و انتظار میرود بودجه خوبی با حمایت از فرهنگ به تصویب برسد.
سهم اندک قرآن در بودجه آموزش و پرورش
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست گفت: در حوزه فرهنگ امکانات کمی تخصیص داده می شود و به همین دلیل نمی توان انتظار داشت که توسعه فرهنگی در قلمرو دینی و ایمانی اتفاق بیفتد لذا باید در این رابطه تمرکز ایجاد کرد.
حجتالاسلام والمسلمین سید سعیدرضا عاملی افزود: از لحاظ نهادی باید تمام تمرکزمان را بر آموزش و پرورش متمرکز کنیم و تمام سرمایه فرهنگی کشور بر روی این نهاد متمرکز شود. ۱۸۳ هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش است و از این رقم فقط ۲،۵ درصد بودجه سایر این نهاد است، درصورتی که در گذشته بودجه سایر آن تا ۱۵ درصد هم افزایش یافته بود. با ۲.۵ درصد نمی تواند کار پرورشی یا توسعه تعلیم و تربیت انجام دهد.
وی اضافه کرد: با بیان اینکه در حوزه محتوایی باید تمام تمرکزمان بر امر قرآن کریم و توسعه فرهنگ اهل بیت (ع) باشد، وقتی در این دو امر متمرکز شدیم، آن وقت خواهیم توانست برداشت خوبی داشته باشیم.
ورود کمیسیون اصل نود به ترک فعلها و کمکاریها در حوزه قرآنی
حجت الاسلام عاملی با اشاره به برنامه پنج ساله هفتم گفت: امسال کمیسیونی مربوط به حوزه فرهنگ در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و این کمیسیون شامل ۱۰ زیرگروه است که یکی حوزه فرهنگ و هنر است. آقای اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ریاست آن را برعهده دارند و ریاست کل کمیسیون برعهده آقای علی احمدی است و آقای حاجیلویی هم قائم مقام وی محسوب میشود. این کمیسیون محصول مصوبهای است که در ستاد مهندسی فرهنگی تصویب و ابلاغ شد و اکنون هم به لحاظ محتوایی دبیرخانه در حوزه فرهنگ متمرکز است.
وی ادامه داد: شاید دولت بتواند به مجلس لایحهای ارائه دهد که خیلی تغییری نداشته باشد و مبنایی برای حرکت در این مسیر محسوب شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در شورای توسعه فرهنگ قرآنی که هفته قبل تشکیل شد و آقایان اسماعیلی و نوری در آن حضور داشتند، مصوبهای داشتیم مبنی بر اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در هر ۱۰ کارگروه نمایندگانی داشته باشد تا هر ۱۰ کارگروه یک حکم یا احکامی راجع به قرآن داشته باشند.
حجت الاسلام عاملی با بیان اینکه ما یک سند قوی در حوزه توسعه و ترویج فرهنگی قرآنی داریم، عنوان کرد: این سند مصوب است و ابعاد و اضلاع آن هم مهم است، ولی چقدر به آن عمل شده جای بحث دارد و همچنین تلاش کردهایم طی این سالها سند را راهبری کنیم.
وی گفت: اتحادیههای قرآنی در هم ادغام شدند و اکنون ما یک اتحادیه واحد قرآنی داریم و دیگر دوگانگی وجود ندارد. همچنین به لحاظ منابعی که در اختیار صندوق توسعه قرآنی وجود دارد، تمرکز اصلی ما بر حفظ قرآن کریم قرار گرفته است. به شهادت برخی دوستان که در جریان اغتشاشات اخیر بودند و بازجوییهایی را در رابطه با زندانیان داشتند، ما یک فرد قرآنی در میان اینها نداریم؛ کسی که با قرآن پیوند می خورد، سلامت معنوی و فرهنگی برایش به وجود می آید و تضمین کننده است.
حجتالاسلام پژمانفر نیز متذکر شد: باید در ارتباط با موضوع فعالیتهای قرآنی متولی واحدی وجود داشته و مسئولیت مباحث قرآنی و پیگیری های مرتبط با آن را برعهده داشته باشد.
منشور توسعه فرهنگ قرآنی؛ بالاترین سند قرآنی کشور
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در این نشست گفت: در برنامههای اول و ششم توسعه کشور، کمتر اشاره مستقیم و جامع به امر قرآن شده که در رابطه با برنامه ششم یکی از دلایل آن، انتقال بندهای قرآنی به قانون احکام دائمی برنامههای توسعه بوده است.
حجتالاسلام حمید محمدی افزود: نمونه روشن و شفاف میزان اهمیت امر قرآن در کشور را می توان در میزان اعتبارات اختصاصی ۱۲ سال اخیر به اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی و صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی در قوانین بودجه سنواتی مشاهده کرد. از مجموع ابلاغ نهایی تا دریافتی طی ۱۲ سال اخیر تنها ۳۶ درصد اعتبارات وصول شده است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تأکید کرد: از مجلس شورای اسلامی انتظار می رود در تعامل و هماهنگی با شورای توسعه فرهنگ قرآنی که طبق مصوبه منشور توسعه فرهنگ قرآنی مصوب شورای عالی، مسئولیت سیاستگذاری، هماهنگی، و نظارت راهبردی امور قرآنی را بر عهده دارد، مداخله مؤثر در راهبری نظام توسعه فرهنگ قرآنی کشور داشته باشد.
محمدی گفت: از آنجا که منشور توسعه فرهنگ قرآنی بالاترین سند قرآنی کشور است و برای اجرایی شدن اهداف و راهبردهای آن سه سند راهبردی آموزش عمومی، پژوهش و تبلیغ قرآنی پس از چندین سال مطالعه تدوین و تصویب شده است، همه فعالیتهای قرآنی دایر، باید در مدار این اسناد باید قرار گیرد.
وی اضافه کرد: همه ارکان کشور موظفند جهت فعالیت خود را منطبق و بر محور این اسناد قرار دهند. همانطور که نگاه هوشمندانه مجلس محترم بر شیوه اداره کشور سلامت نظام را تأمین مىکند، هوشیاری و نگرش هوشمندانه نسبت به تراز قرآنی اداره کشور از حیث اجتماعی و فردی میتواند سلامت قرآنی نظام اسلامی را تضمین کند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: تنها نیمی از جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور وزرا برگزار شده و آن هم تازه نه با پنج وزیر عضو بلکه با یک یا دو وزیر.
گلایه از حضور کمرنگ وزرا
پژمانفر نسبت به حضور کمرنگ وزرا در نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی واکنش نشان داد و افزود: من در صحن علنی نسبت به این قضیه تذکر خواهم داد و گزارشاتی را نسبت به عملکرد وزارت ارشاد در نوع رابطه با شورای توسعه فرهنگ قرآنی در صحن ارائه میدهم. ما نسبت به طرز کار شورا و حضور وزرا نواقصی را مشاهده می کنیم و در کمیسیون اصل ۹۰ هم این موضوعات مطرح میشود.
محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: ضمانت اجرای مصوبات شورا بسیار ضعیف است که این ضمانت اجرایی را باید از مجلس پیگیری کرد.
ضرورت پاسخگویی دستگاهها در حوزه فعالیتهای قرآنی
رئیس کمیته تخصیص اعتبار صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی در این نشست گفت: امسال قرار است ۲۴ میلیارد تومان برای قرآن بودجه تخصیص دهند، آیا با این رقم میتوان آموزش قرآن در یک کشور را اداره کرد؟ بودجههای کلان در اختیار دستگاههایی است که به هیچوجه پاسخگو و تابع شورا نیستند. وقتی آموزش و پرورش از جای دیگر بودجه دریافت میکند، اصلاً به شورا پاسخگو نیست.
محمدعلی خواجهپیری افزود: اگر مجلس بتواند دستگاهها را موظف کند که بودجه های قرآنیشان را مطابق اسناد مصوب تنظیم کنند و سازمان برنامه و بودجه هم طبق آن عمل کند و شورا نظارت بر آن داشته باشد، اتفاقات خوبی رقم میخورد.
پژمانفر در خصوص سخنان خواجه پیری گفت: کمیسیون اصل ۹۰ به عنوان دستگاه نظارتی جدی مجلس نسبت به این قضایا ورود پیدا خواهد کرد و فقط کافی است شما اطلاعات را به ما ارائه دهید، ما ورود پیدا خواهیم کرد.
خواجهپیری در ادامه اضافه کرد: سال گذشته پولی را برای پیشبرد طرح اتقان اختصاص دادیم و استان البرز را به عنوان استان پایلوت انتخاب کردیم، ۱۲۲ معلم هم برای این طرح انتخاب شدند و ۸۰۰ میلیون تومان هم بودجه صرف آن شد و از ۱۲۲ معلم قرآنی فقط ۲۲ نفر قبول شدند که این در آموزش و پرورش فاجعه است.
وی تأکید کرد: منشور خودش به تنهایی جواب میدهد و نیازی به سازمان دیگری نیست که مجری باشد.
وزارت ارشاد برای قرآن دل بسوزاند
نماینده مردم زنجان دیگر سخنران این نشست ، گفت: وزارت ارشاد متولی امور قرآنی است، ولی همین وزارتخانه به جای اینکه برای قرآن دل بسوزاند برای موسیقی دلسوزی میکند و با پول نظام ۵۶ هنرستان موسیقی تأسیس کرده است.
حجتالاسلام مهدی قربانی اظهار کرد: این دولت هم هیچ برنامهای برای قرآن ندارد و وزیرش هیچ اعتنایی به قرآن ندارد. در بودجه ۱۴۰۲ هم برای قرآن کاری انجام نداده در صورتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید طوری سیاستگذاری کند که چنین اتفاقاتی نیفتد.
نماینده مردم زنجان گفت: دولت برای قرآن یک ساختمان نساخته و برای قرآن هزینه نکرده است، کار به جایی رسیده که قرآن را با موسیقی در یکجا قرار میدهیم و این خلاف سیاست های نظام است. تا زمانی که نسبت به فعالیت های قرآنی منت بگذاریم در جامعه چنین اتفاقاتی میافتد.
ابراهیم عزیزی، نماینده مردم کرمانشاه نیز در این نشست گفت: درنظام اسلامی باید حوزه ولایت و اهل بیت (ع) تقویت شود. در دولت گذشته هر پیشنهاد مرتبط با بودجه قرآنی حذف میشد و باید در این دولت تلاش شود تا در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بودجه قرآنی افزوده شود که در این زمینه ضروری است با دولت جلساتی را برگزار کنیم.
حجتالاسلام پژمانفر در جمعبندی مباحث نشست گفت: در قدم اول باید کاری کنیم که این مطالبات در فضای آرام مطرح شود و سپس در لایحه آنها را بگنجانیم و اگر لازم است اصلاحاتی انجام شود. از سوی دیگر باید تلاش کنیم تا سواد قرآنی کارکنان دستگاه ها افزایش پیدا کند و از اکنون برنامهریزی شود تا از ماه مبارک رمضان کلید آن زده شود.
انتهای پیام/