صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رشد استعلام‌های برخط قضات با هدف خدمت به مردم و کاهش اطاله دادرسی/ خدمات برخط و آنلاین باعث سرعت در رسیدگی به پرونده‌ها می‌شود

۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۳۰۴۱۸
مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اقدامات فراوانی در زمینه استفاده از فناوری های نوین و فرآیندهایی که منتج به کاهش اطاله دادرسی می‌شود انجام داده است.

خبرگزاری میزان- تسهیل و تسریع در امور قضایی و رسیدگی به پرونده ها از تاکیدات مقامات ارشد قوه قضاییه است.حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه همواره در سخنان و مواضع خود تاکید کرده است که کاهش فرآیند رسیدگی به پرونده های قضایی و رفع اطاله دادرسی ها یکی از برنامه ها و اولویت های اصلی دستگاه قضا است.

در سند تحول قضایی نیز بر اجرا و پیاده سازی طرح های فناورانه با هدف تسریع در امور قضایی و خدمت به مردم تاکید ویژه ای شده است. در این ميان استفاده از فناوری های نوین نقش مهمی در کاهش اطاله دادرسی و سرعت در رسیدگی به پرونده ها ایفا می کند.

مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اقدامات فراوانی در زمینه استفاده از فناوری های نوین و فرآیندهایی که منتج به کاهش اطاله دادرسی می‌شود انجام داده است.

‏استعلام های برخط که در دسترس تمام قضات کشور قرار دارد یکی از این اقدامات است. صرفه جویی در وقت مردم، کاهش هزینه ها،تبدیل روش های سنتی به روش های هوشمند و برخط ،سرعت در رسیدگی به پرونده ها،کاهش خطاهای انسانی برخی از ویژگی‌های استعلام های برخط است که نقش مهمی در کاهش اطاله دادرسی ایفا می کند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در گفت‌وگو با میزان با تاکید بر اینکه اقدامات فراوانی در خصوص هوشمند سازی قوه قضاییه و از بین بردن روش های سنتی انجام داده ایم، گفت: این در حالی است که در برخی از کشورهای پیشرفته این اقدامات به صورت پستی و فیزیکی صورت می گیرد .

محمد کاظمی فرد با بیان اينکه یکی از اقداماتی که با استفاده از فناوری های نوین منتج به کاهش اطاله دادرسی می شود و سرعت در رسیدگی به پرونده ها را در پی دارد بهره گیری از ظرفیت استعلام‌های برخط است تاکید کرد:در حال حاضر استعلام های برخط در دسترس تمام قضات کشور قرار دارد تا با از بین بردن روش های سنتی و دستی، باعث سرعت در رسیدگی به پرونده های مردم و صرفه جویی در وقت و هزینه های آنها شویم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ادامه داد: استعلام های مربوط به شاغل بودن، استعلام‌های مرتبط با چک، استعلام‌های مربوط به اسناد الکترونیکی و استعلام‌های مرتبط با هویت افراد برخی از استعلام‌های برخط است که نقش مهمی در کاهش اطاله دادرسی ایفا می‌کنند.

محمد کاظمی فرد با بیان اينکه در سال گذشته ۲۵ استعلام قضایی ایجاد شده بود که با تلاش‌های صورت گرفته در حال حاضر ۲۹ استعلام برخط با هدف خدمت به مردم و سرعت دهی در رسیدگی به پرونده‌ها در اختیار قضات سراسر کشور قرار دارد گفت: در ۶ ماهه ابتدایی سال گذشته بیش از ۶۷۰ هزار استعلام توسط قضات سراسر کشور صورت گرفته بود و در ۶ ماه ابتدایی سال جاری این عدد با رشد همراه شد و بیش از ۷۳۸ هزار استعلام برخط و الکترونیک صورت گرفته است. تمام تلاشمان را به کار می‌گیریم تا استعلام‌های برخط و آنلاین را توسعه دهیم؛ زیرا معتقدیم هوشمند سازی فرایندها باعث سرعت دهی در رسیدگی به پرونده‌ها می‌شود و با این کار در وقت مردم صرفه جویی و رضایت آنها را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *