حضور نیافتن سفیر در سفارتخانهای به معنی تعطیلی امور نیست
قاسمی با بیان اینکه انتخاب سفرا در همه کشورها جهان از یک مدل و روند مشخصی تبعیت میکند، تصریح کرد: انتخاب سفیر به عنوان عالی ترین نماینده مورد اعتماد و وثوق رئیس یک کشور و یک ملت اصولا از جایگاه بسیار برجستهای برخوردار است و لذا بر این اساس باید مراحل و سیر مشخصی را تا به نتیجه رسیدن آن طی کرد.
وی با تاکید بر این که با توجه به اهمیت و حساسیت این جایگاه، پروسه و روند انتخاب سفیر تا نقطه عزیمت به کشور مقصد حتی در شرایط بسیار عادی کاری بسیار زمان بر و طولانی است، اظهار داشت: معمولا در تمامی کشورها (به جز برخی استثناها) سفرا از میان دیپلماتهای با سابقه و برجسته که تجارب خاصی را دارا هستند از سوی وزیران امور خارجه انتخاب و به رئیس کشور اعم از رئیس جمهوری یا پادشاه معرفی و پیشنهاد میشوند.
قاسمی خاطرنشان کرد: پس از پذیرش و تصویب سفیر پیشنهادی از سوی عالی ترین مقام کشور، وزارت امور خارجه فرد مزبور را طی یک یادداشت رسمی به کشور مقصد معرفی و برای سفیر جدید تقاضای پذیرش و اَگرمان میکند. البته این درخواست نیز خود میتواند در کشورهای مختلف از اشکال تشریفاتی متفاوتی برخوردار باشد.
قاسمی تاکید کرد: کشور مقصد پس از دریافت تقاضای رسمی کشور درخواست کننده، مراحل بررسی خود را در مورد سفیر پیشنهادی آغاز میکند پس از موافقت وزارت امور خارجه و عالی ترین مقام آن کشور و احتمالا دیگر ارگارنهای زیربط در صورت وصول موافقت لازم در مورد کاندیدای سفارت یا سفیر جدید، مراتب را طی یاداشت رسمی به طور مجدد به کشور پیشنهاد دهنده اعلام میکند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در این مرحله کشور اعزام کننده سفیر با دریافت یادداشت موافقت کشور مقصد، اقدام به تهیه استوارنامه برای سفیر جدید خود میکند که معمولا استوارنامه در همه کشورها از یک متن و مفهوم مشخص و البته احتمالا به صوور مختلف تبعیت می کند.
قاسمی با بیان این که استوارنامه معمولا با امضای وزیر امور خارجه و رئیس جمهوری یا پادشاه یک کشور برای معرفی سفیر منتخب تهیه می شود، گفت: استوارنامه دارای رونوشت دیگری است که با امضای وزیر امور خارجه آماده می شود. مخاطب استوارنامه در کشور مقصد بر اساس نوع حکومت می تواند رئیس جمهوری یا پادشاه آن کشور باشد.
وی با بیان این که پس از امضای استوارنامه نوبت صدور احکام اداری و متعاقب آن دریافت روادید فرا می رسد، ادامه داد: سفیر طی مراحل تشریفات خاصی به کشور مقصد، عزیمت و در ابتدا رونوشت استوارنامه خود را به وزیر امور خارجه آن کشور یا دیگر مقامات (بر اساس عرف رایج در آن کشور) ارائه میکند. پس از این مرحله زمان تقدیم استوارنامه از سوی سفیر جدیدالورود به رئیس جمهوری یا پادشاه آن کشور فرا میرسد و از آن پس عملا سفیر منتخب اعزامی، به طور رسمی میتواند کار خود را در کشور محل ماموریت خود آغاز کند.
قاسمی با تاکید بر این که از مرحله انتخاب و گزینش دیپلمات به عنوان سفیر تا به هنگام عزیمت و آغاز به کار در کشور محل مامویت یک پروسه پیچیده، طولانی و زمانبر باید طی شود، گفت: این موضوع خاص یک یا دو کشور نیست و این سیری است که در همه جهان میان تمامی کشورها به صورت امری رایج و متعارف، پذیرفته و تعریف شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: برخی از افراد حتی آنانی که در دستگاه دیوان سالاری و اداری کشور یا در دیگر قوا مانند مجلس و قوه مقننه دارای مسئولیتهایی هستند، هنوز از این سیر متعارف و پیچیده در امر انتخاب سفرا آگاهی لازم را ندارند و لذا دیده میشود برخی به عمد یا از سر ناآگاهی به طور مکرر در مورد عدم حضور یک سفیر جمهوری اسلامی ایران در یک یا دو پایتخت اظهار ملامت و نگرانی میکنند.
قاسمی گفت: اخیرا باز یکی از آنانی که معمولا در تمامی طول روز و شب نگران مباحث سیاست خارجی و وزارت امور خارجه کشور است از نبود سفیر در دو کشور چین و هند شکوه و شکایت بسیار دارد. در حالی که باید به ایشان گفت قبل از هر چیز باید به سیر انتخاب یک سفیر جدید از ابتدا تا انتهای کار و زمانی که باید برای آن صرف شود، توجه داشته باشند.
وی افزود: البته لازم به یادآوری است که سفیر جدید ایران در چین کار خود را آغاز کرد اما با توجه به نیاز دولت برای استفاده از همکاری وی در ریاست کل بانک مرکزی ایران، ناچارا سمت سفارت ایران در چین را وانهاد و در بانک مرکزی برای انجام وظایف محوله مشغول به فعالیت شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: البته این نوع تغییر و تحولات در همه جای جهان اتفاق می افتد و موضوعی کاملا طبیعی تلقی می شود. سفیر قبلی ایران در هند نیز به عنوان معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه منصوب شد و اینکه سفیری برای مسئولیت جدیدی به کشور خود فرا خوانده شود نیز امری مرسوم و کاملا رایج و طبیعی است.
قاسمی خاطر نشان کرد: مدیریت وزارت امور خارجه برای تعیین سفرای جدید در این دو کشور پس از رایزنی های الزامی متعارف، اقدامات مقتضی به عمل آورده است و تعیین و اعزام سفیران جمهوری اسلامی ایران به دو کشور مزبور در حال طی مسیر متعارف خود است و امیدواریم که سفرای جدید برای این دو کشور به زودی به محل های ماموریت خود عازم شوند.
وی تاکید کرد: البته با توجه به حساسیت های خاصی که در مورد تعیین و معرفی سفرای جدید و ضرورت دریافت پذیرش از کشور مقصد وجود دارد، معمولا خبر رسانی و اطلاع رسانی زود هنگام در مورد افراد مزبور کاری نامتعارف و نامطلوب تلقی می شود پس از طی تمامی مراحل و قطعی شدن زمان عزیمت وزارت امور خارجه به طور رسمی اخبار لازم را به اطلاع افکار عمومی می رساند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بدون شک مباحث مربوط به سیاست خارجی و دیپلماسی کشور به خصوص در شرایط کنونی از مقوله موضوعات مورد جدل جناح های سیاسی و کشمکش های مرسوم سلیقه ای افراد نمی تواند باشد و مصالح و منافع کشور و مردم برتر از برخی خود محوری هاست.
قاسمی با تاکید بر اینکه روابط ایران با کشورهای چین و هند در عالیترین سطح قرار دارد و این دو کشور از جایگاه ویژهای در سیاست خارجی ایران برخوردار هستند، گفت: در همین ایامی که برخی خرده میگیرند که چرا ایران در این دو کشور سفیر ندارد، باید بگویم که چند هیات بلندپایه بین تهران و پکن تبادل شده است و روابط در سطح خوب ادامه دارد.
وی با بیان اینکه انتخاب سفرا از موضوعات بسیار ویژه و خاص هر کشوری است و نباید به موضوعی برای خودنمایی و یا فشار به وزارت خارجه و همچنین کشمکش سیاسی و تسویه حساب داخلی تبدیل شود، افزود: برخی تصور میکنند که نبود سفیر در کوتاهمدت در یک سفارتخانه به معنای تعطیلی کامل آن سفارتخانه است. در حالی که یک سفارتخانه از کارشناسان و متخصصانی در حوزههای مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... تشکیل شده است و همه آنها مشغول به فعالیت هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه معمولا تا زمانی که تمام مراحل اداری انتخاب یک سفیر از سوی دو کشور فرستنده و مقصد طی نشود، خبر آن در هیچ کجای دنیا اعلام نمیشود، گفت: عدم انتشار خبر رسمی در این زمینهها به معنای مسکوت بودن روند انتخاب سفرا نیست.