باید عصا را از زیر بغل مدیریت مدارس خارج کنیم
وی با بیان اینکه ایران جزو معدود کشورهایی است که باید به پیشینه کهن تمدنی خود ببالد و سابقه آموزش و پرورش رسمی آن به بیش ۱۰۰ سال میرسد گفت: بعد از انقلاب اسلامی شتاب کیفی و کیفی آموزش و پرورش بیشتر شد و میزان دانش آموزان واجب التعلیم مقطع ابتدایی به مرز ۱۰۰ درصد رسیده است و در بسیاری از مناطق کلاس درس را با یک دانش آموز تشکیل داده ایم.
بطحایی یادآور شد: میزان دسترسی دانش آموزان دختر به آموزش همانند پسران شده است و بیش از دو سوم نیروی انسانی در آموزش و پرورش مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر دارند.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: علیرغم دستاوردهای کمی و کیفی، قطار آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت در مسیر حرکت با موانع و پیچیدگیهای مزمن مواجه است.
وی معیشت معلمان، مشکلات فضای آموزشی، فضاهای پرورشی و تربیت بدنی و ... را از جمله مشکلات برشمرد و گفت: حقوق و مزایای آموزش و پرورش شامل ۹۹ درصد بودجههای استانی است و این بخش از جمله دغدغهها است.
وزیر آموزش و پرورش با اظهار اینکه آموزش و پرورش دارای ظرفیتها و استعدادهای زیادی برای عبور از مشکلات پیچیده است گفت: تازمانیکه مدرسه و مدیریت آن، در اولویت قرار نگیرد شاهد تحول نخواهیم بود، از این رو موضوع مدرسه محوری باید جایگاه خود را پیدا کند و این امر یکی از مهمترین سیاستهای آموزش و پرورش در دولت دوازدهم است.
وی از اجرای چهار برنامه به صورت سراسری در مدارس خبر داد و گفت: سنجش صلاحیتها و شایستگی مدیران مدارس و اعطای گواهینامههای رتبههای بالاتر، وسعت دامنه انتخاب مدیران، پایش و سنجش مدارس نسبت به موقعیتهای قبلی در متغییرهای گوناگون طی بازههای زمانی سه ماهه و یکساله و تفویض اختیار به مدارس چهاربرنامهای است که امسال اجرا میشود.
بطحایی با بیان اینکه مدارس را همانند آدمهای کور و گنگ پرورش داده ایم گفت: مدارس ما مملو از کارشناسان خبره و برجسته هستند و باید اجازه دهیم تا مدارس روی پای خود بایستند و به تدریج باید عصا را از زیر بغل مدیریت مدارس خارج کنیم.
وی تغییر در مسیر برای حل مسئله را مهمترین برنامه وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم بیان کرد و گفت: این درحالی که باید مقاومت برابر تغییر را از بین ببریم و بشکنیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: از مهرماه سال جاری دو ساعت از برنامه درسی در اختیار مدارس و معلم گذاشته میشود و مدیران، شورای مدرسه و معلم باید متناسب با نیازهای منطقه محتوای آموزشی تهیه کند.