محمودزاده: کتب دفاع مقدس نیازمند تبلیغ هستند/از کتابهای خوب میتوان به فیلمهای سینمایی رسید
نصرت الله محمودزاده در گفتوگو با میزان پیرامون سرانه مطالعه کشور گفت: آمارهای مشخصی در مورد سانه مطالعه کتاب در کشور وجود ندارد زیرا با گذشت زمان و وجود فناوری برخی کتاب های از طریق فضای مجازی مطالعه می شود و در زمینه این نوع از کتاب های آمارهای مستندی وجود ندارد اما خرید کتاب کاهش یافته است اگرچه کتاب های دفاع مقدس جایگاه خاص خود را در ادبیات و در بین کتاب ها باز کرده و همچنان در صدر کتاب های مورد مطالعه قرار دارد.
ادبیات دفاع مقدس
محمودزاده نقش تبلیغات در حوزه معرفی کتابهای نوشته شده در حوزه ادبیات دفاع مقدس را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: تبلیغات قطعاً نقشی اثرگذار در ذهن و افکار جامعه دارد لذا میتوان با معرفی کتابهای ادبیات دفاع مقدس کتابهای ارزشمند را به جامعه ارائه کرد البته من تاکید دارم که نباید در این کار اجباری وجود داشته باشد بلکه تنها با معرفی بخشها و یا نکاتی جذاب از کتاب میتوان آنها را تشنه کسب اطلاعات کرد و به سوی مطالعه کتابهای ادبیات دفاع مقدس کشاند.
وی پیرامون میزان خرید کتاب طی ماههای گذشته ابراز کرد: من صحبتهای بسیاری را با ناشرانی که کتاب هایم را منتشر کردند داشتم آنها به من تاکید میکردند که آمار فروش کتابهای من باورنکردنی بوده و از کتابها بسیار استقبال شده این فروش بالا نشان میدهد، مردم همچنان علاقهمند به خرید کتاب هستند، اما از وجود کتابهای خوب و با کیفیت اطلاعات چندانی ندارند.
نویسنده کتاب «شبهای قدر کربلای ۵» به نمایشگاه مجازی کتاب اشاره و تاکید کرد: نمایشگاه مجازی کتاب با استقبال بسیار خوبی روبرو شد این امر را از زبان ناشران شنیدم آنها از میزان فروش که در این نمایشگاه داشتند بسیار راضی بودند اگرچه آنها ارتباطات بسیار زیادی با مخاطبان نداشتند.
محمودزاده پیرامون عرصه ادبیات بیان کرد: ادبیات میتواند ابعاد بسیار جذابی برای افراد جامعه داشته باشد به شرطی که اجباری در کار نباشد برخی سیاستهای نادرستی که در سالهای گذشته اجرا شد، فرار برخی از افراد از کتابهای ادبیات دفاع مقدس را فراهم کرد به عبارت دیگر ادبیات دفاع مقدس تنها معطوف به نویسنده نمیشود بلکه مخاطب و جامعه هدف را نیز با خود همراه میکند.
تبلیغ کتب
محمودزاده با انتقاد از برخی رسانههای پر مخاطب در جهت کوتاهی در تبلیغ کتب موفق اظهار کرد: تلویزیون فقط تبلیغ میکند که به پروتکلهای بهداشتی احترام گذاشته و از خانه بیرون نروید، اما هرگز به مخاطب پیشنهاد نمیکند که برای پر کردن اوقات فراغت خود به مطالعه بپردازند و یا با معرفی کتابهای خوب مخاطب را به سمت مسیری درست سوق دهند.
محمودزاده پیرامون ادبیات دفاع مقدس ابراز کرد: ادبیات دفاع مقدس یک پتانسیل خوب برای بهره برداری در جهت افزایش سرانه مطالعه است، اما باید بدانیم که از این استراتژی چگونه بهره برداری کنیم و چگونه آن را در جهت اهداف درست فرهنگی به کار ببندیم.
نویسنده کتاب «جاده امن حور» پیرامون نوع نگارش و یا ساخت کالاهای فرهنگی تاکید و بیان کرد: نوشتن کتاب خوب و یا ساخت یک فیلم سینمایی ارزشمند است و میتواند به خوبی مخاطب فراوانی را به خود جذب کند لذا با نگاهی کاوشگر و تحقیقات به بسیاری از کتابهای موفق و یا فیلمهای مورد استقبال مخاطبان میتوان رسید.
محمودزاده افزود: بنابراین کتابها و یا فیلمهای مورد توجه مردم سوژههای خیلی خاص نیستند بلکه بیشتر آنها کتابها و یا سوژههایی هستند که با زیرکی تمام موضوع را برای مخاطب باز کرده و در قالبی جذاب قرار گرفته اند ما سوژههای بسیاری داریم که با پرداختی خوب توانسته اند به جوایز ارزنده دست یابند و مورد استقبال قرار بگیرند.
محمودزاده به کتابهای ارزشمند تولید شده اشاره و تاکید کرد: کتابهای ارزشمند بسیاری تا کنون تولید شده، اما متاسفانه مورد استفاده قرار نگرفتهاند دلیل این امر را باید در دیده نشدن این نوع کتابها دانست، البته کتابهایی هم هستند که به ظاهر برای مدتی کوتاه فروش خوب پیدا میکنند این نوع کتابها به مدد برخی از تبلیغات به جامعه معرفی میشوند، اما به چاپهای بعدی نمیرسند و برای همیشه از یادها فراموش میشود.
نظر مخاطب
محمودزاده ابراز کرد: کتابهای بزرگ قرن بیست و یکم که پیرامون جنگ جهانی اول و یا جنگ جهانی دوم و یا حتی حملهای به ویتنام نوشته شده به ۵۰ اثر نمیرسد، اما این کتابها بارها و بارها مورد تجدید چاپ قرار گرفته و در عین حال بسیار معروف هستند همین ۵۰ کتاب به اندازه تمام کتابهایی که تولید شده اثرگذار بوده اند لذا باید توجه داشت مواد اولیه که برای تولید یک کتاب نیاز است باید به نحوی ترکیب شود که بتواند نظر مخاطب را به خود جلب کند.
نویسنده کتاب «آدم شویی» پیرامون رویکرد نویسندگان موفق ابراز کرد: نویسندگان حرفهای خود را وابسته به بخش و یا نشر خاصی نمیکنند آنها هرگز دغدغه چاپ ندارند، چون کتاب شان آنقدر ارزشمند است که به هر انتشاراتی که آن را پیشنهاد دهند قطعاً منتشر خواهد شد.
محمودزاده توصیههایی به نویسندگان حرفهای داشت و خاطرنشان کرد: اگرچه طی سالهای اخیر مشکلات متعددی پیشروی نویسندگان قرار گرفته، اما نباید از ادامه این مسیر خسته شوند و باید به این نکته توجه داشته باشند اگرچه وجود کتابهای بی محتوا و بی ارزش بسیار زیاد شده و بازار را در دست خود گرفته، اما وجود کتابهای ارزنده و ارزشمند فعالیتی ستوده شده و ماندگار است.
انتهای پیام/