عرضه نفت در بورس موفقیت آمیز نیست/مدیریت واحد پیشنیاز صادرات نفت
کارشناس بازار نفت گفت: نفت خام به عنوان کالایی استراتژیک به حساب می آید که عرضه آن در بورس با توجه به سبقه بالای آن و فراهم نبودن زیرساختها و فرهنگ سازیهای ضعیف، موفقیتآمیز به نظر نمی رسد.
وی افزود: اگر مدیریت امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران با یک مدیریت واحد و دوراندیش بتواند بر روی فروش نفت متمرکز شود جواب بهتر و کارآمدتری خواهیم گرفت.
کارشناس حوزه نفت و انرژی تصریح کرد: متخصصین این حوزه برای فروش نفت باید دارای ویژگیهایی مانند دانش روز تجارت، انعطاف پذیری بالا، تسلط به بازار بورس بینالملل در حوزه انرژی، قدرت مانور مدیریتی بالا و از یک حضور فعال و چابک در حوزه کاری خود بهرهمند باشند تا پیگیری هایشان در حوزه فروش به نتیجه برسد.
صادقی با اشاره به سبقه ۲۰ الی ۲۵ ساله این دیدگاه، اظهار کرد: فروش نفت در بورس انرژی یا بورس نفت با کندی پیش خواهد رفت، زیرا زیرساختهای آن مانند بیمه، بانک، حمل و نقل و خدمات مورد نیاز برای ارائه به مشتریان بینالمللی محیا نیست.
وی با تاکید بر این مسئله که امکان واگذاری به بخش خصوصی در این حوزه محدود است، گفت: تاکنون حتی انتقال نفت خام نیز به بخش خصوصی داخل کشور واگذار نشده به همین خاطر بخش خصوصی در این حوزه ضعیف بوده و پیش از اجرای این طرح باید اقدامات متعددی صورت گیرد.
کارشناس حوزه نفت و انرژی با اشاره به اینکه در منطقه خلیج فارس و کشورهای تولیدکننده، بورس نفت نداریم گفت: در صورت وجود این بورسها در کشورهای همسایه و به دنبال آن ایجاد بورس نفت در کشور ما، میتوانست رقابتی شکل گیرد که در فروش نفت تاثیرگذار باشد.
صادقی با رد صحبت برخی کارشناسان مبنی بر اینکه عرضه نفت در بورس میتواند شاخصی برای فروش نفت به مشتریان بینالمللی شود گفت: فروش نفت با قیمت مناسب به مدیران بینالملل کارآمد بستگی دارد و این دلایل اصلا توجیه مناسبی برای عرضه نفت در بورس به حساب نمیآید.
وی عنوان کرد: شرایط فعلی بهترین موقعیت برای طراحی زیرساختها و شرایط آرمانی است تا از آن بهرهمند شویم که با دست یابی به این راهکارها و موارد مشابه می توانیم شاهد تغییر در روند کاری خود باشیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *