غدیر در مکتب ما نمادی از موضوع امامت و ولایت است
آیت الله سعید شاه آبادی کارشناس علوم قرآنی و رئیس موسسه غدیر شناسی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی در خصوص معنا و مفهوم غدیر گفت: غدیر در مکتب ما نمادی از موضوع ولایت و امامت است. غدیر از لحاظ لغوی به برکه آب تعبیر شده است و در منطقه غربی عربستان تعداد غدیرهای زیادی بوده که نقش زیادی در سفرهای آن زمان داشته اند. غدیر خم با توجه به تامین آن توسط چشمه آب نسبت به سایر غدیرها که توسط آب باران و یا سیل تغذیه میشده اند امتیازاتی داشته است؛ مورد توجه کاروانها و مسافران قرار میگرفته است. غدیر خم بین مکه و مدینه قرار داشته و حدودا دویست کیلومتر با مکه فاصله دارد، لکن مسجد منصوب به غدیر که به دستور پیامبر ساخته شده بود توسط وهابیون با انگیزه پاک کردن موضوع غدیر از اذهان عمومی تخریب شده است.
وی در خصوص دلیل انتخاب غدیر خم بعنوان مکان این اتفاق بزرگ در تاریخ اسلام، افزود: یکی از دلایل مهمی که پیامبر (ص) آن منطقه را برای این رویداد مهم برگزیدند این بود که غدیرخم برای همگان شناخته شده بود و کسی نمیتوانست بهانهای برای یافتن مکان اجتماع بیاورد و نیز اگر قرار بود این ابلاغ خداوند متعال به مکان دیگری موکول شود، امکان متفرق شدن مردم میرفت و مسلما این اجتماع بزرگ با آن کیفیت امکان پذیر نبود.
رئیس موسسه غدیرشناسی ادامه داد: به هر حال غدیر در مکتب ما نمادی از موضوع امامت و ولایت است و پیامبر اسلام (ص) برای تکمیل رسالت خود طبق دستور خداوند مکلف به ابلاغ این دستور الهی در حضور صد و بیست هزار نفر در محل بزرگی به نام غدیر خم شده بودند. پیامبر (ص) برای اطاعت از این دستور خداوند، سه روز در آن مکان حضور پیدا کردند و ضمن معرفی حضرت علی (ع)، در چندین سخنرانی به بیان فضائیل ایشان به امت اسلام پرداختند.
وی در خصوص استقبال جامعه مسلمانان از روز غدیر خم بیان کرد: در روز عید غدیر خم و در سه روز متوالی گروههایی محضر حضرت علی (ع) و پیامبر (ص) مشرف شده و با ایشان بیعت کردند و با کلام خلیفه دوم؛ به عبارت: "بخ بخ لک یابن أبی طالب أصبحت مولای ومولی کل مسلم"... این مهم را به امیرالمومنین تبریک گفتند. این انتصاب را منابع شیعه و اهل سنت بدون تردیدی نقل کرده و غدیر در مکتب اسلام و در مکتب ولایت نمادی از نصب امیرالمونین به مقام ولایت و امامت است.
آیت الله شاه آبادی در خصوص مفهوم غدیر عامل اتحاد و وحدت اسلامی، افزودند: ما با توجه به آموزههای پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع)، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، غدیر را عامل اتحاد میدانیم نه افترا و تفرقه. شیعه و سنی معتقد هستند که پیامبر در روز غدیر مردم را جمع کردند و از امیرالمومنین تعریف کرده و در نهایت ایشان را در مقام امامت منتصب کردند. توجه به این نکته ضروریست که حتی اگر مورد انتصاب در مقام ولایت را هم مورد اختلاف بدانیم، اما پیامبر این جمعیت بزرگ را جمع کرده و در سه روز متوالی و در بالای منبر برده در برابر دیده همگان از فضائل حضرت علی (ع) نظیر؛ ایثار، جانبازی و لیله المبیت و.. یک به یک تعریف کرده اند. ما با تکیه بر مشترکات بین شیعه و سنی و تکیه بر فضائلی که پیامبر نقل کرده و اهل سنت و مورد قبول اهل سنت هم میباشد، غدیر را یک عامل اتحاد قرار میدهیم. گرچه دشمن در صدد است تا از این اختلاف تفرقه افکنی کرده و این موضوع را عامل خونریزی و دعوا و جنجال اختلاف بکند.
وی در خصوص وحدت بین شیعه و سنی ادامه داد: ما معترضیم بر آنهایی که برای تبلیغ ولایت به لعن و دشنام و اهانت به نمادهای اهل سنت میپردازند. موسسه غدیر شناسی بعنوان مجموعهی آموزشی و پژوهشی توانسته کلاسهای غدیر پژوهی را حتی برای برادران و خواهران اهل سنت (حدودا ۱۵۰۰ نفر) در استانهای مرزی برگزار کند و نکته جالب آنجاست که مردم اهل سنت بعد از پایان کلاسها بخاطر محبتی که به امیر المومنین(ع) دارند، استقبالی که از کلاسهای غدیر پژوهی میکنند دست کمی از مردم شیعه نداشته است. عشق به اهل بیت منحصر به شیعیان نیست و باید از سرمایههای جهان اسلام برای وحدت به خوبی استفاده کرد و نباید اجازه داد این عشق و معرفت تبدیل به اختلافات بین شیعه و سنی گردد.
این کارشناس علوم قرآنی درباره بزرگداشت غدیر و انجام اعمال خاصه روز عید غدیر تصریح کرد: عید غدیر، عید بزرگی است که تعبیر به عیدالله اکبر به معنی بزرگترین عید شده است. یکی از مهمترین اعمال غدیر اطعام است. هر خانوادهای میتواند در محیط خود این اطعام را انجام دهد. طبیعی است که شاید همه وسع اطعام کلان نداشته باشند، اما هر کسب به سهم خودش میتواند در این اعمال سهیم باشد. از معصومین علیهم السلام روایت داریم: "که هر کسی در روز غدیر یک نفر را اطعام کند همانند این است که یک میلیون نفر را اطعام کرده است"؛ و "اگر کسی بدنبال اجر معنوی است کوچکترین اطعام را در این روز انجام دهد". از دیگر اعمال این روز میتوان از نماز عید، پوشیدن لباس مناسب، دید و بازدید و تبریک به سادات و عیدی دادن به کودکان نام برد.