برخی از لاینرها رسما اعلام کردند که از ایران خارج نمی شوند/ بهرهبرداری موقت هندیها از پایانه بندر شهید بهشتی چابهار
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با وجود آنکه تحریمهای جدید میتواند برای ایران مشکلاتی را به وجود آورد، اما قطعا دریاها برای عبور از تحریمها و فشارهای جدید آمادگی کامل دارند.
به گزارش گروه اقتصاد ، محمد راستاد گفت: صنعت دریایی در سراسر جهان یک ویژگی مهم دارد و آن این است که وجه غالب آن بینالمللی است و هر چند میتوان تبادلاتی را میان بنادر داخلی کشور برقرار کرد، اما آنچه در عمل اتفاق میافتد، نیاز به تبادلات بین المللی با بنادر منطقه و جهان و همچنین کشتیها و لاینرهایی است که در آبهای آزاد فعالیت میکنند.
به گفته وی، در این فضا یکی از اصلیترین مسائلی که باید مدنظر قرار گیرد، آن است که سرمایهگذاران و مدیران لاینرهای بینالمللی مانند تمامی فعالان اقتصادی در نقاط مختلف دنیا اولویت تجاری خود را مدنظر قرار میدهند و برای تداوم حضور در یک کشور قطعا سود و زیان موجود در این حوزه را بررسی خواهند کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تعدادی از لاینرها چند روز پس از اعلام خروج آمریکا از برجام از این طرح خارج شدند، توضیح داد: خوشبختانه آمارهای جدید سازمان بنادر نیز نشان میدهد که خطوط کشتیرانی خارج شده از آبهای ما نقش چندان گستردهای در جابهجایی کالا نداشتند، اما به هر حال نمیشود این موضوع را نادیده گرفت که شاید تحت تاثیر تحریمهای جدید آمریکا به تعداد خطوط کشتیرانی که از آبهای ایران میروند، اضافه شود.
حفظ خطوطی که همچنان در ایران تردد میکنند
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره اولویتهای ایران در تحریمهای جدید توضیح داد: در شرایط فعلی تصور ما این است که از یک سو تعدادی از لاینرها از آبهای ایران خواهند رفت و از سوی دیگر تعدادی از آنها نیز رسما به ما اعلام کردند که تحت هیچ شرایطی ایران را ترک نخواهند کرد. از این رو ما دو اولویت را در دستور کار خود قرار میدهیم. نخست استفاده حداکثری از ظرفیت ناوگان کشور و دوم ارائه تمام پتانسیلهای لازم برای حفظ خطوطی که همچنان در ایران تردد میکنند.
نیاز بنادر به دریافت تجهیزات جدید پاسخ داده شده است
راستاد با اشاره به اینکه وارد کردن تجهیزات لازم برای توسعه صنعت دریایی کشور یکی دیگر از اولویتهایی بوده که تلاش شده پیش از بازگشت تحریمهای آمریکا اجرایی شود، اظهار کرد: ما در این مدت تلاش کردیم از فضای به وجود آمده بیشترین استفاده را ببریم از این رو درصد قابل توجهی از نیاز بنادر ایران به دریافت تجهیزات جدید در این سالها پاسخ داده شد. برای مثال در ترمینال دوم بندر شهید رجایی ۱۲ جرثقیل در یک قرارداد و ۱۵ جرثقیل در یک قرارداد دیگر جمعا به ارزش حدودا ۱۹ میلیون یورو وارد ایران شدهاند که حکایت از بهبود ظرفیت تجهیزاتی این بندر به طوری جدی دارد.
عملکرد کانتینری ۱۹.۳ درصد کاهش پیدا کرده است
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملکرد بنادر اصلی ایران در طول ماههای گذشته تصریح کرد: هر چند با توجه به نوسانات ارزی و شرایط اقتصادی کشور آمار عملکرد کانتینری ما ۱۹.۳ درصد کاهش پیدا کرده، اما با وجود تهدیدهایی که نسبت به صادرات کالاهای ایرانی وجود داشت، آمارها حاکی از آن است که صادرات غیرنفتی ما تاکنون ۵.۲ درصد افزایش یافته و این در حالی است که واردات ایران حدود ۱۳ درصد کاهش یافته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: سازمان بنادر تلاش کرده با آنچه در اختیار خود دارد، شرایط را برای بهبود صادرات کالاهای ایرانی فراهم کند و به این ترتیب ما در طول ماههای گذشته مشوقهای متفاوتی را ارائه کردیم تا صاحبان کالا بتوانند با هزینه کمتری کالای خود را به دیگر کشورها صادر کنند.
بستههای حمایتی و تشویقی سازمان بنادر در رابطه با چابهار اجرایی شده است
راستاد بندر چابهار را به عنوان یکی از اصلیترین بنادر ایران که ظرفیت صادرات و ترانزیت کالا در آن وجود دارد دانست و گفت: یکی از اصلیترین بستههای حمایتی و تشویقی سازمان بنادر در رابطه با چابهار اجرایی شده است در کنار آن که ما توانستیم پس از اجرایی شدن برجام تجهیزات لازم را برای این بندر وارد کنیم، برای بهرهبرداری از چابهار نیز قراردادی ۸۵ میلیون دلاری با هندیها منعقد کردیم تا شرایط برای استفاده حداکثری از توان این بندر فراهم شود. در کنار آن برای فاز سوم بندر شهید رجایی نیز اقدامات قابل توجهی صورت گرفت تا مشکلات در این زمینه برطرف شود. در حال حاضر هیچ پایانه بندری در ایران وجود ندارد که ضعف تجهیزات داشته باشد.
هندیها مهلت یک ماه خواستند
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت آغاز به کار هندیها در چابهار توضیح داد: چند هفته قبل طرف هندی برای آنکه زمان کافی برای طی کردن تشریفات اداری و نهایی کردن تضامین مالی لازم را پیدا کند، از ما درخواست یک تمدید یک ماهه کرد که در حال حاضر چند هفته از آن باقی مانده است. از این رو با توجه به اهمیتی که بندر چابهار برای هندیها دارد و تعهداتی که دو طرف به یکدیگر دادهاند، ما پیش بینی میکنیم در طول همین زمان کمتر از یک ماه رسما بهرهبرداری موقت هندیها از پایانه این بندر آغاز شود.
بنادر گوادر و چابهار رقیب نیستند
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان چابهار قابلیت رقابت با بندر گوادار در پاکستان را دارد، توضیح داد: ما یک مساله را نباید فراموش کنیم و آن اینکه این دو بندر لزوما با یکدیگر رقیب نیستند. زیرا بندر پاکستانی در انتهای مسیر اقتصادی چین- پاکستان قرار گرفته و بخش قابل توجهی از توانش به ترانزیت کالا اختصاص پیدا میکند. اما چابهار بیشتر یک بندر تامین کننده کالا برای منطقه و کشورهای آسیای میانه و CIS به شمار میرود.
در حوزه گردشگری دریایی؛ آمارهای رو به رشدی را به ثبت رساندیم
به گفته راستاد، هندوستان تاکنون هشت محموله گندم و یک محموله حبوبات خود را از طریق چابهار به این کشورها صادر کرده است و پیش بینی میکنیم که همین روند در رابطه با آینده چابهار نیز قطعی باشد.
راستاد درباره میزان نفوذ سفرهای دریایی در حمل و نقل ایران اظهار کرد: خوشبختانه ما در حوزه گردشگری دریایی آمارهای رو به رشدی را به ثبت رساندیم. در حوزه سفرهای دریایی نیز هر چند مسیرهای مختلفی فعال هستند، هنوز احتیاج به آن داریم که با برقراری شرایط لازم و استفاده از شناورهای جدید مسافران را نسبت به استفاده از این ظرفیتها تشویق کنیم.
فعالیت دوباره خط دریایی چابهار به مسقط عمان
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مسیرهای بین المللی دریایی ایران تصریح کرد: امروز ما ترددهای مشخصی میان خرمشهر به کویت، خرمشهر به بصره و دو بندر لنگه و باهنر به شارجه امارات متحده عربی داریم. یک خط دریایی نیز میان چابهار به مسقط عمان راه افتاد که یک شناور مناسب در آن فعالیت میکرد، اما به دلیل نبود تقاضای کافی فعلا حرکت آن متوقف شده، ولی ما امیدواریم که این اتفاق در آینده از سر گرفته شود.
پیگیری خط مسافری کراچی پاکستان به چابهار
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، پیگیری خط مسافری کراچی پاکستان به چابهار نیز برای انتقال زائران پاکستانی به مشهد مقدس یکی دیگر از برنامههایی است که پیگیریهای لازم در رابطه با آن آغاز شده و شاید در آینده اجرایی شود.
راستاد با اشاره به آغاز فعالیت یک کشتی مسافری جدید که از سوی بخش خصوصی تامین شده است، تاکید کرد: این کشتی و شناورهای مشابه به آن میتواند مسیرهای مسافری دریایی را میان جزایر مختلف ایران و بنادر منطقه به خوبی برقرار کند. ما به آنها پیشنهاداتی برای آغاز فعالیتشان در مسیرهای جدید با استفاده از مشوقهای سازمان بنادر ارائه کردهایم که امیدواریم نتیجهبخش شود.
کشتیهای داخلی شناورهای مناسبی برای جابهجایی مسافر در دریای خزر نیستند
وی درباره آخرین وضعیت پیگیری برقراری خطوط مسافری در دریای خزر نیز گفت: کشورهای همسایه خزر همواره از این موضوع استقبال کردند. آذربایجان، مسئله جابهجایی بار و مسافر از طریق دریا را همواره در نظر داشته و دیگر کشورها نیز از امکانپذیر شدن این جابهجایی استقبال میکنند. ایران نیز قطعا این مسئله را به عنوان یک فرصت میبیند، اما فعلا کشتیهای داخلی ما شناورهای مناسبی برای جابهجایی مسافر در دریای خزر نیستند از این رو در صورتی که بازاریابی لازم انجام گیرد و خطوط کشتیرانی مطمئن شوند که مسافر کافی دارند، میتوان نسبت به سرمایهگذاری در این مسیر نیز امیدوار بود.
به گفته وی، در این فضا یکی از اصلیترین مسائلی که باید مدنظر قرار گیرد، آن است که سرمایهگذاران و مدیران لاینرهای بینالمللی مانند تمامی فعالان اقتصادی در نقاط مختلف دنیا اولویت تجاری خود را مدنظر قرار میدهند و برای تداوم حضور در یک کشور قطعا سود و زیان موجود در این حوزه را بررسی خواهند کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تعدادی از لاینرها چند روز پس از اعلام خروج آمریکا از برجام از این طرح خارج شدند، توضیح داد: خوشبختانه آمارهای جدید سازمان بنادر نیز نشان میدهد که خطوط کشتیرانی خارج شده از آبهای ما نقش چندان گستردهای در جابهجایی کالا نداشتند، اما به هر حال نمیشود این موضوع را نادیده گرفت که شاید تحت تاثیر تحریمهای جدید آمریکا به تعداد خطوط کشتیرانی که از آبهای ایران میروند، اضافه شود.
حفظ خطوطی که همچنان در ایران تردد میکنند
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره اولویتهای ایران در تحریمهای جدید توضیح داد: در شرایط فعلی تصور ما این است که از یک سو تعدادی از لاینرها از آبهای ایران خواهند رفت و از سوی دیگر تعدادی از آنها نیز رسما به ما اعلام کردند که تحت هیچ شرایطی ایران را ترک نخواهند کرد. از این رو ما دو اولویت را در دستور کار خود قرار میدهیم. نخست استفاده حداکثری از ظرفیت ناوگان کشور و دوم ارائه تمام پتانسیلهای لازم برای حفظ خطوطی که همچنان در ایران تردد میکنند.
نیاز بنادر به دریافت تجهیزات جدید پاسخ داده شده است
راستاد با اشاره به اینکه وارد کردن تجهیزات لازم برای توسعه صنعت دریایی کشور یکی دیگر از اولویتهایی بوده که تلاش شده پیش از بازگشت تحریمهای آمریکا اجرایی شود، اظهار کرد: ما در این مدت تلاش کردیم از فضای به وجود آمده بیشترین استفاده را ببریم از این رو درصد قابل توجهی از نیاز بنادر ایران به دریافت تجهیزات جدید در این سالها پاسخ داده شد. برای مثال در ترمینال دوم بندر شهید رجایی ۱۲ جرثقیل در یک قرارداد و ۱۵ جرثقیل در یک قرارداد دیگر جمعا به ارزش حدودا ۱۹ میلیون یورو وارد ایران شدهاند که حکایت از بهبود ظرفیت تجهیزاتی این بندر به طوری جدی دارد.
عملکرد کانتینری ۱۹.۳ درصد کاهش پیدا کرده است
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملکرد بنادر اصلی ایران در طول ماههای گذشته تصریح کرد: هر چند با توجه به نوسانات ارزی و شرایط اقتصادی کشور آمار عملکرد کانتینری ما ۱۹.۳ درصد کاهش پیدا کرده، اما با وجود تهدیدهایی که نسبت به صادرات کالاهای ایرانی وجود داشت، آمارها حاکی از آن است که صادرات غیرنفتی ما تاکنون ۵.۲ درصد افزایش یافته و این در حالی است که واردات ایران حدود ۱۳ درصد کاهش یافته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: سازمان بنادر تلاش کرده با آنچه در اختیار خود دارد، شرایط را برای بهبود صادرات کالاهای ایرانی فراهم کند و به این ترتیب ما در طول ماههای گذشته مشوقهای متفاوتی را ارائه کردیم تا صاحبان کالا بتوانند با هزینه کمتری کالای خود را به دیگر کشورها صادر کنند.
بستههای حمایتی و تشویقی سازمان بنادر در رابطه با چابهار اجرایی شده است
راستاد بندر چابهار را به عنوان یکی از اصلیترین بنادر ایران که ظرفیت صادرات و ترانزیت کالا در آن وجود دارد دانست و گفت: یکی از اصلیترین بستههای حمایتی و تشویقی سازمان بنادر در رابطه با چابهار اجرایی شده است در کنار آن که ما توانستیم پس از اجرایی شدن برجام تجهیزات لازم را برای این بندر وارد کنیم، برای بهرهبرداری از چابهار نیز قراردادی ۸۵ میلیون دلاری با هندیها منعقد کردیم تا شرایط برای استفاده حداکثری از توان این بندر فراهم شود. در کنار آن برای فاز سوم بندر شهید رجایی نیز اقدامات قابل توجهی صورت گرفت تا مشکلات در این زمینه برطرف شود. در حال حاضر هیچ پایانه بندری در ایران وجود ندارد که ضعف تجهیزات داشته باشد.
هندیها مهلت یک ماه خواستند
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت آغاز به کار هندیها در چابهار توضیح داد: چند هفته قبل طرف هندی برای آنکه زمان کافی برای طی کردن تشریفات اداری و نهایی کردن تضامین مالی لازم را پیدا کند، از ما درخواست یک تمدید یک ماهه کرد که در حال حاضر چند هفته از آن باقی مانده است. از این رو با توجه به اهمیتی که بندر چابهار برای هندیها دارد و تعهداتی که دو طرف به یکدیگر دادهاند، ما پیش بینی میکنیم در طول همین زمان کمتر از یک ماه رسما بهرهبرداری موقت هندیها از پایانه این بندر آغاز شود.
بنادر گوادر و چابهار رقیب نیستند
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان چابهار قابلیت رقابت با بندر گوادار در پاکستان را دارد، توضیح داد: ما یک مساله را نباید فراموش کنیم و آن اینکه این دو بندر لزوما با یکدیگر رقیب نیستند. زیرا بندر پاکستانی در انتهای مسیر اقتصادی چین- پاکستان قرار گرفته و بخش قابل توجهی از توانش به ترانزیت کالا اختصاص پیدا میکند. اما چابهار بیشتر یک بندر تامین کننده کالا برای منطقه و کشورهای آسیای میانه و CIS به شمار میرود.
در حوزه گردشگری دریایی؛ آمارهای رو به رشدی را به ثبت رساندیم
به گفته راستاد، هندوستان تاکنون هشت محموله گندم و یک محموله حبوبات خود را از طریق چابهار به این کشورها صادر کرده است و پیش بینی میکنیم که همین روند در رابطه با آینده چابهار نیز قطعی باشد.
راستاد درباره میزان نفوذ سفرهای دریایی در حمل و نقل ایران اظهار کرد: خوشبختانه ما در حوزه گردشگری دریایی آمارهای رو به رشدی را به ثبت رساندیم. در حوزه سفرهای دریایی نیز هر چند مسیرهای مختلفی فعال هستند، هنوز احتیاج به آن داریم که با برقراری شرایط لازم و استفاده از شناورهای جدید مسافران را نسبت به استفاده از این ظرفیتها تشویق کنیم.
فعالیت دوباره خط دریایی چابهار به مسقط عمان
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مسیرهای بین المللی دریایی ایران تصریح کرد: امروز ما ترددهای مشخصی میان خرمشهر به کویت، خرمشهر به بصره و دو بندر لنگه و باهنر به شارجه امارات متحده عربی داریم. یک خط دریایی نیز میان چابهار به مسقط عمان راه افتاد که یک شناور مناسب در آن فعالیت میکرد، اما به دلیل نبود تقاضای کافی فعلا حرکت آن متوقف شده، ولی ما امیدواریم که این اتفاق در آینده از سر گرفته شود.
پیگیری خط مسافری کراچی پاکستان به چابهار
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، پیگیری خط مسافری کراچی پاکستان به چابهار نیز برای انتقال زائران پاکستانی به مشهد مقدس یکی دیگر از برنامههایی است که پیگیریهای لازم در رابطه با آن آغاز شده و شاید در آینده اجرایی شود.
راستاد با اشاره به آغاز فعالیت یک کشتی مسافری جدید که از سوی بخش خصوصی تامین شده است، تاکید کرد: این کشتی و شناورهای مشابه به آن میتواند مسیرهای مسافری دریایی را میان جزایر مختلف ایران و بنادر منطقه به خوبی برقرار کند. ما به آنها پیشنهاداتی برای آغاز فعالیتشان در مسیرهای جدید با استفاده از مشوقهای سازمان بنادر ارائه کردهایم که امیدواریم نتیجهبخش شود.
کشتیهای داخلی شناورهای مناسبی برای جابهجایی مسافر در دریای خزر نیستند
وی درباره آخرین وضعیت پیگیری برقراری خطوط مسافری در دریای خزر نیز گفت: کشورهای همسایه خزر همواره از این موضوع استقبال کردند. آذربایجان، مسئله جابهجایی بار و مسافر از طریق دریا را همواره در نظر داشته و دیگر کشورها نیز از امکانپذیر شدن این جابهجایی استقبال میکنند. ایران نیز قطعا این مسئله را به عنوان یک فرصت میبیند، اما فعلا کشتیهای داخلی ما شناورهای مناسبی برای جابهجایی مسافر در دریای خزر نیستند از این رو در صورتی که بازاریابی لازم انجام گیرد و خطوط کشتیرانی مطمئن شوند که مسافر کافی دارند، میتوان نسبت به سرمایهگذاری در این مسیر نیز امیدوار بود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *