صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جامعه علمی "افغانستان" یک جامعه مصرفی است

۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲:۰۱
کد خبر: ۴۴۴۲۱۰
استاد دانشگاه هرات گفت: سالهاست در دانشگاه های دولتی و خصوصی در افغانستان به دلیل نبود تولید علم از کتاب‌ها و سیستم درسی کشورهای همسایه استفاده استفاده می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل ، محمد داوود منیر استاد دانشگاه هرات با اشاره به فعالیت‌های گسترده دانشگاه‌ها و استادان نخبه و دانشجویان گفت: متاسفانه وزارت تحصیلات عالی نتوانسته است تا در راستای تولید علم بودجه‌ای را در نظر بگیرد تا جامعه علمی افغانستان از یک جامعه مصرفی خارج شود.

منیر افزود: در حال حاضر براثر عدم حمایت وزارت تحصیلات عالی افغانستان از جامعه علمی تولید علم در این کشور بسیار اندک است.

وی تاکید کرد: نخبگان زیادی در هرات و دیگر ولایت‌های افغانستان هستند که توانایی‌های زیادی در امر پژوهش و تولید علم دارند اما متاسفانه بی‌توجهی به این افراد نمی‌شود.

منیر خاطر نشان کرد: سالهاست در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در افغانستان به دلیل نبود تولید علم از کتاب‌ها و سیستم درسی کشورهای همسایه استفاده استفاده می‌شود.

استاد دانشگاه هرات با بیان اینکه بی توجهی و عدم سرمایه گذاری مانع از خروج افغانستان از جامعه صرفا مصرفی می‌شود، گفت: نظام آموزشی افغانستان دارای نقاط ضعف بسیاری است.

عصمت الله میاخیل مولف کتاب لهجه شناسی که لهجه های زبان پشتو و فارسی را در دوسال پژوهش را بررسی کرده در این رابطه گفت: در هرات تعداد پژوهشگران و نویسندگان انگشت شمار بوده و دلیل اساسی آن هم نبود بودجه کافی برای چاپ کتاب و ارائه ان به بازار و دانشگاه‌ها است.

وی تاکید کرد: یکی از علت‌های اساسی سد راه پژوهش در افغانستان نبود حمایت مالی دولت از این بخش است.

پس از سه دهه جنگ در افغانستان به دلیل ادامه نابسامانی در این کشور آموزش و پرورش کمتر رشد کرده و این موضوع باعث شده که بیش از 60 درصد مردم افغانستان سواد نداشته باشند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *