صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

منتظر واقعی کیست؟/ خداوند نواقص تکالیف فردی چه کسانی را جبران می‌کند؟

۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۵:۰۲
کد خبر: ۴۴۳۱۵۰
کارشناس مذهبی گفت: شخصی منتظر واقعی است که ظهور و غیبت امام عصر (عج) برای او تفاوتی نداشته باشد و اطاعت از دستورات قرآن کریم و اهل بیت (ع) را همانگونه انجام دهد که گویا در محضر امام قرار دارد.
محمدحسن مشکی کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی در مورد وظایف شخص منتظر گفت: شخصی منتظر واقعی است که ظهور و غیبت امام عصر (عج) برای او تفاوتی نداشته باشد و اطاعت از دستورات قرآن کریم و اهل بیت (ع) را همانگونه انجام دهد که گویا در محضر امام قرار دارد.

وی با توجه به تکالیف منتظران تاکید کرد: شخص منتظر در زمان غیبت وظایفی را بر عهده دارد. این شخص باید در تمهید و مقدمه‌سازی ظهور فعال باشد. بر این اساس در قدم نخست باید نسبت به شناخت امام زمان (عج) و شناساندن حضرت به مردم تلاش کند. این شناخت صرفا شناخت شناسنامه‌ای نیست، بلکه باید راه و کلمات حضرت و مسائل مرتبط با بحث مهدویت را به خوبی تشخیص دهد. به دنبال آن نیاز است این موضوع را به دیگران از جمله جوانان و نوجوانان منتقل کند. این وظیفه در بخش اندیشه قرار می‌گیرد.
 
 
کارشناس مذهبی با تاکید بر روایتی که در مورد ضرورت شناخت امام عصر(عج) وارد شده است، اشاره کرد: روایتی در بین شیعه و اهل سنت مشهور است که «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة؛ هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، مرگش، مرگ جاهلی است». این موضوع نشان می‌دهد که در هر عصری امامی وجود دارد که معرفت نسبت به ایشان مورد طلب خداوند متعال است.

وی با اشاره به تکالیف عملیاتی منتظران گفت: منتظران در بخش عمل نیز وظایف فردی و اجتماعی دارند. بخش اجتماعی در این موضوع از بخش فردی حساس‌تر محسوب می‌شود. فرد باید واجبات خود را انجام دهد و از محرمات دوری کند؛ اما این موضوع در بخش اجتماعی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. حدیث قدسی از امام حسین (ع) نقل شده است که خداوند متعال نواقص امور فردی انسان‌هایی را که خود را تحت ولایت حاکم عادل الهی قرار دهند، جبران می‌کند. ممکن است انسان‌هایی اهل تقوای فردی باشند؛ اما برای ایشان تفاوت نداشته باشد که تحت ولایت چه شخصی قرار بگیرند. این روایت اشاره می‌کند خداوند متعال این انسان‌ها را با همان حاکمی که از او پیروی کرده اند، محشور می‌کند.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *