مزیتهای فروشگاههای زنجیرهای نادیده گرفته نشود
رئیس اتاق ایران در این نامه با اشاره به مزیت های فروشگاه های زنجیره ای گفت: به همین دلیل قانونگذار، رشد20 درصدی فروشگاههای زنجیرهای در نظام توزیع، طی برنامه ششم توسعه را مورد توجه قرار داده است، از سوی دیگر، توسعه فروشگاههای زنجیرهای و استفاده کشور از ظرفیتهای متعدد آن، به معنی کنار گذاشتن مطلق فروشگاههای کوچک و متوسط نیست.
وی افزود: راهحلی که در کشورهای توسعهیافته موردتوجه قرارگرفته است، نوسازی شبکه فروشگاههای کوچک در قالب «فرانچایز» است که امکان رقابتپذیری این فروشگاهها در کنار فروشگاههای بزرگ زنجیرهای را فراهم میکند؛ بدون اینکه حقوق مصرفکننده و تولیدکننده، قربانی انحصار یا ناکارآمدیهای سنتی شود.بهبیاندیگر، نوسازی شبکههای توزیع کالایی، شامل دو اقدام همزمان یعنی توسعه فروشگاههای بزرگ زنجیرهای از یکسو و بازسازی شبکههای توزیع سنتی از سوی دیگر میشود.
شافعی دراین نامه ادامه داده است: ازاینرو، دولت میتواند از طریق ساماندهی واحدهای خردهفروشی سنتی، تحت حمایت و نظارت فروشگاههای بزرگ، ضمن حمایت دوجانبه از منافع واحدهای خردهفروشی و واحدهای زنجیرهای، با تأکید بر شبکهسازی، نوآوری و رعایت منافع تولیدکننده و مصرفکننده و حقوق عمومی، به ارتقای بهرهوری در این بخش و درعینحال مدیریت مطلوبتر منافع ذینفعان مختلف کمک کند.
وی ادامه داد: متاسفانه در ماههای اخیر، شاهد برخی موضعگیریهای در خصوص فروشگاههای زنجیرهای بزرگ از سوی برخی مسئوولان دولتی بودهایم که افزون بر نکات ذکرشده، پیام منفی به سرمایهگذاران داخلی و خارجی این بخش خواهد داشت، علی ایحال همانطور که ذکر شد، بهتر است بهجای ایجاد محدودیت برای فروشگاههای بزرگ، حمایتهای فکری لازم برای ارتقای فروشگاههای کوچک بهویژه در قالب تجربه جهانی فرانچایز موردتوجه قرار گیرد.