پشت پرده اقدامات ترولهای مخفی آمریکا در قبال ایران/همکاری صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد با حسابهای کاربری جعلی
خبرگزاری میزان – بررسیهای دانشگاه استنفورد آمریکا پرده از کارزار تبلیغاتی مخفی این کشور علیه کشورهایی مانند ایران، روسیه و لبنان با هدف تاثیرگذاری بر افکار عمومی در سراسر غرب آسیا برداشت.
به گزارش « thecradle»، بر اساس مطالعه دانشگاه «استنفورد» دولت آمریکا با استفاده از حسابهای کاربری جعلی در تلاش برای تضعیف نفوذ کشورهای غرب و آسیای مرکزی و تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی علیه دولتهای خاص، یک کارزار تبلیغاتی مخفی را در رسانههای اجتماعی هدایت میکند.
این مطالعه با عنوان «ارزیابی پنج سال عملیات نفوذ مخفی طرفدار غرب»، استفاده از «تاکتیکهای فریبنده» را به منظور تقویت روایتهای طرفدار آمریکا و غرب در رسانههای اجتماعی برجسته میکند.
طی چند ماه گذشته، توییتر و فیسبوک چندین حساب کاربری را به دلیل در تضاد بودن با سیاستهای مربوط به دستکاری پلتفرم و هرزنامه ها حذف کردند؛ این حساب های کاربری اقدام به انتشار پستهایی می کردند که روسیه، چین، ایران، افغانستان، یمن، سوریه و لبنان و همچنین گروههای فرعی عراق و عربستان را هدف قرار داده بودند.
در این مطالعه آمده است: این پستها عمدتا بر حمایت آمریکا از کشورهای آسیای مرکزی و غربی و مردم آنها متمرکز بود و واشنگتن را به عنوان یک شریک اقتصادی قابل اعتماد معرفی میکرد؛ این استراتژی مخفی همچنین بر هدف قرار دادن جمعیت کشورهایی که نسبت به روایت غرب درباره جنگ اوکراین بدبین بودند و بر ترویج آن چه، ایده جاه طلبیهای روسیه خوانده میشد، متمرکز بود.
علیرغم ادعای توئیتر مبنی بر ممنوعیت تبلیغات از سوی رسانههای تحت حمایت دولت، بسیاری از پستها در رسانههای تحت حمایت آمریکا مانند صدای آمریکا (VOA) و رادیو اروپای آزاد به اشتراک گذاشته شدند.
در گزارش سال 2020 نشریه « Grayzone» تاکید شده است که بسیاری از این تبلیغات و پستها به ویژه آنهایی که اطلاعات نادرست علیه ایران و دیگر مخالفان سیاسی آمریکا منتشر میکنند، از سوی واشنگتن تامین مالی میشوند.
مطالعه «استنفورد» تقریبا 300 هزار توییت از بیش از 140 حساب توییتر را که بین سالهای 2012 تا 2022 فعال بودند، بررسی کرد.
علاوه بر هدف قرار دادن حوزه نفوذ روسیه، بسیاری از این پستها شامل تحریک علیه سپاه پاسداران و مقاومت حزبالله لبنان نیز میشد.
کارزار مخفیانه رسانههای اجتماعی واشنگتن از «تاکتیکهای غیراصولی» برای جذب مخاطبان و جلب توجه آنلاین استفاده کرد.
با وجود این، مطالعه مذکور نشان میدهد که تنها ۱۹ درصد از حسابهای مخفی شناسایی شده بیش از هزار دنبالکننده داشتند؛ ضمن این که بیشتر پستها تعداد بسیار کمی «لایک» و «ریتوییت» داشتند.
کارزارهای آنلاین مانند این در گذشته نیز توسط غرب راه اندازی شده بودند، از جمله توسط شرکت «کمبریج آنالیتیکا» مستقر در انگلیس.
مدیران «کمبریج آنالیتیکا» مسئولیت تاثیرگذاری بر انتخاب «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا و همچنین همه پرسی برگزیت را بر عهده گرفتند.
کارزارهایی از این دست توسط متحدان آمریکا در غرب آسیا نیز راه اندازی شده است.
بر اساس گزارش سال 2020، عربستان از تاکتیکهای آنلاین مشابهی از طریق آنچه به عنوان «ارتش سایبری پادشاهی» در توییتر توصیف میشود، استفاده کرد تا سخنان نفرتانگیز، فرقهگرایی و تحریک را بهویژه علیه ایران گسترش بدهد.
انتهای پیام/