صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

فناوری‌های نوین ارائه خدمات قضایی به مردم را آسان کرده است/ انجام 82 میلیون استعلام الکترونیک در 4 ماهه ابتدایی سال

۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱:۳۴
کد خبر: ۴۴۲۳۳۸۵
رئیس مرکز آمار وفناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: از جمله اقداماتی که در زمینه بهره گیری از فناوری های نوین صورت گرفته است بحث ملاقات خانواده زندانیان است. در ۱۵ استان کشور به صورت پایلوت و آزمایشی این ملاقات ها در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام شد.

محمد کاظمی فرد در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه در دستورات مقام معظم رهبری در حکم انتصاب ریاست قوه قضاییه بهره‌مندی حداکثری از فناوری‌های نوین در دستیابی آسان مردم به خدمات قضایی مورد تاکید قرار گرفته است گفت: درهمین خصوص مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه فعالیت منسجمی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه در زمينه بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در احراز هویت برخط از ظرفیت ۸ شرکت دانش بنیان استفاده کردیم، گفت: اگر در گذشته فردی می خواست ثنا دریافت کند یا باید به مراجع قضایی یا به دفاتر خدمات مراجعه می کرد اما با بهره گیری از فناوری‌های نوین احراز هویت برخط را ایجاد کردیم تا افراد بتوانند در منزل یا در محل کارشان این کار را به سادگی و به سهولت و صرف کمترین هزینه و زمان انجام دهند. برای انجام این کار از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و تکنیک های هوش مصنوعی استفاده شده است و از زمان راه اندازی این خدمت ۸۰۰ هزار نفر از آن استفاده کرده‌اند. این اقدامات در راستای اجرایی کردن طرح تحول و ارائه خدمات آسان و ارزان به مردم است.

برگزاری بیش از 74 هزار جلسه دادرسی الکترونیک از ابتدای سال

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به اینکه یکی دیگر از کارهایی که در بهره‌گیری از فناوری‌های نوین صورت گرفته است بحث دادرسی الکترونیک است، اضافه کرد: اگر شما در دادگاهی دعوت می‌شوید تا در جلسه ای حضور پیدا کنید، می‌توانید به صورت مجازی در آن دادگاه شرکت کنید. این فناوری در مواردی که دادگاه در یک شهر یا یک کشور دیگر باشد می تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد. این موضوع بسیارمهمی است که در آن کاهش هزینه‌های مردم مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: دادرسی الکترونیک در یک فضای امن و با بهره گیری از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی صورت می‌گیرد و با استفاده از آن محدودیت‌های جغرافیایی از بین می‌رود و فرد می‌تواند در جلسه رسیدگی دادگاه به صورت برخط حضور داشته باشد. این نوع از دادرسی ها با استقبال خوب مردم مواجه شده است و در 4 ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه شاهد رشد بوده ایم و بیش از 74هزار جلسه دادرسی الکترونیک برگزار شده است.

انجام 77 درصدی جلسات دادگاه زندانیان به صورت برخط

کاظمی فرد با بیان اینکه یکی از مهمترین کاربردهای فناوری‌های نوین ارائه خدمت به زندانیان است، ادامه داد: حضور زندانی به‌صورت فیزیکی در جلسه تحقیق مشکلاتی ایجاد می کرد . با همین هدف جلسات دادرسی به صورت الکترونیک برای زندانیان راه اندازی شد تا حقوق شهروندی آنان بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد .در حال حاضر۷۷ درصد جلسات رسیدگی به پرونده زندانیان به صورت برخط و کاملا الکترونیکی انجام می شود و از این منظر اتفاقات بسیار خوبی افتاده است.

برگزاری جلسات ملاقات زندانیان با کمک فناوری‌های نوین

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با تاکید بر اینکه دانش تمام نرم افزارهایی که استفاده می کنیم کاملا بومی و توسط متخصصان داخلی ساخته شده است،بیان کرد: از دیگر اقداماتی که در زمینه بهره گیری از فناوری های نوین صورت گرفته است بحث ملاقات خانواده زندانیان است. در ۱۵ استان کشور به صورت پایلوت و آزمایشی این ملاقات‌ها در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام شد. در ادامه چالش‌های حقوقی و فنی آن را برطرف و دستورالعملی تهیه شد تا در مرحله بعدی بتوانیم آن را ارتقا دهیم.

به کارگیری نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار در دادگاه‌ها

کاظمی فرد در ادامه به نرم افزار تبدیل گفتار به متن اشاره کرد و گفت: نرم افزار تبدیل گفتار به متن در راستای بهره گیری از فناوری های نوین ایجاد شد و در اختیار قضات قرار گرفته است. با استفاده از این نرم افزار کاملا بومی مواردی که در دادگاه باید تایپ شود از جمله انشای حکم و صورت مجلس و دیگر مواردی که نیاز به تایپ دارد به صورت کاملا برخط و با استفاده از ابزارهای هوشمند مستقیماً به متن تبدیل می شود. این موضوع که تأثیر زیادی بر سرعت تایپ دارد را با یکی از شرکت های دانش بنیان شروع کردیم و در حال ارتقای این موضوع با استفاده از ظرفیت دیگر شرکت های دانش بنیان هستیم.

راه اندازی سامانه شناسایی شهود حرفه‌ای

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه یکی دیگر از اقداماتی که در راستای اجرایی کردن طرح تحول و با بهره گیری از فناوری های نوین در مرکز آمار شکل گرفته، ایجاد سامانه شهود و مطلعین است، تصریح کرد: این سامانه با هدف افزایش کیفیت آرای قضایی، شناسایی شهود حرفه ای و جلوگیری از تبانی است راه اندازی شده است و افرادی که بیش از چند بار شهادت داده باشند توسط این سامانه شناسایی می شوند و به صورت بر خط به قاضی اطلاع رسانی و هشدار داده می شود که این فرد جزو شهود حرفه ای هستند. قاضی نیز با علم به این موضوع اقدام به اتخاذ تصمیم می کند. این سامانه تاثیر مهمی در افزایش کیفیت آرای قضایی دارد.

کاظمی فرد در ادامه با اشاره به سامانه محکومان مالی گفت: از دیگر اقداماتی که در بهره گیری از فناوری های نوین صورت گرفته، ایجاد سامانه محکومان مالی است. اگر فردی قصد داشته باشد معامله‌ای را انجام دهد می تواند با استفاده از این سامانه به سوابق و محکومیت های مالی طرف مقابل دسترسی داشته باشد. این کار در یک فضای کاملا امن انجام می شود و اگر فردی محکومیت های مالی نداشته است یا دارای سوابق مالی مناسبی باشد ترسی از در اختیار قراردادن آن ندارد. این سامانه هم به صورت عمومی و در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی در اختیار مردم قرار دارد و هم آن را به صورت سرویس در اختیار ارگان ها قرار می دهیم. استفاده از این سامانه باعث کاهش پرونده ها می شود و می تواند ریسک معاملات را کاهش دهد و زمینه ایجاد یک معامله امن تر را فراهم می سازد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با تاکید بر اینکه در بحث استفاده از فناوری های نوین در موضوعات قضایی از برخی کشورهای پیشرفته جلوتر هستیم، اظهار کرد: در برخی از کشور هنوز ابلاغ به صورت دستی انجام می شود در حالی که ما سامانه ابلاغ را راه اندازی کرده ایم. دادرسی الکترونیک، مدیریت پرونده قضایی و خیلی اقدامات دیگر در راستای از بین بردن روش های سنتی و دستی صورت گرفته است اما در برخی از کشورهای پیشرفته این اقدامات هنوز به صورت فیزیکی و پستی انجام می شود. پژوهشگاه قوه قضاییه در این خصوص می تواند یک مطالعه تطبیقی داشته باشد و از این منظر این موضوع را مورد بررسی قرار دهد که خدمات و امکاناتی که دستگاه قضا در اختیار مردم قرار داده است در جهان از چه جایگاهی قرار دارد.

کاظمی فرد گفت: در خصوص ارتباط با دیگر دستگاه ها، تعاملات خوبی داریم و به گفته معاون دولت الکترونیک، قوه قضاییه دومین دستگاه در دوماه ابتدایی سال جاری در زمینه تعاملات الکترونیک است. این تعاملات باعث می شود که کار مردم با سرعت و دقت و به سهولت و سادگی انجام شود. در حال حاضر بیش از ۱۲۰ سرویس الکترونیکی برخط میان قوه قضاییه و دستگاه‌های دولتی با هدف تسهیل و تسریع در امور مردم انجام می شود. در ۴ ماه ابتدایی سال ۸۲ میلیون استعلام الکترونیک با دیگر دستگاه‌های دولتی صورت گرفته است که عدد خوبی را نشان می دهد و شاهد رشد در این بازه زمانی نسبت به بازه زمانی سال گذشته بوده ایم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تاکید کرد: در زمینه فرهنگ سازی آنچه می تواند به ما کمک کند بخش رسانه است. باید در بحث رسانه‌ای یک کار عمده شکل بگیرد. اخبار مناسبی با هدف آگاهی بیشتر مردم از خدمات الکترونیک قضایی منتشر شد و فیلم های زیادی در این خصوص و آنچه می تواند مسیر ساده تری برای دسترسی مردم به خدمات الکترونیک قضایی ایجاد کند ساخته شد و ازطریق رسانه ها، صدا و سیما و همچنین فضای مجازی به اطلاع مردم رسانده شد. علاوه براین در پنجره واحد قوه قضاییه که در اردیبهشت ماه امسال افتتاح شد یک بخشی را با عنوان سمپ یار ایجاد کردیم و فیلم های نحوه استفاده از خدماتی که در پنجره واحد قرار داه شده است از جمله همین سامانه محکومان مالی و دیگر سامانه ها که نیاز به آموزش داشت را قرار دادیم تا مردم بتوانند به راحتی از این خدمات استفاده کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *