صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تولی و تبری درمان غفلت است/انسان‌های خوب فارغ‌التحصیل دین هستند

۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰:۰۱
کد خبر: ۴۴۲۰۱۸
کارشناس علوم قرآنی گفت: شهوت دومین عامل غفلت در دنیا است. اگر غریزه خدادادی در مسیر صحیح خود استفاده شود، موجب ارتقا می‌شود اما شیطان انسان را در وادی هوا و هوس سوق می‌دهد. فردی که در مسیر هوا و هوس گام می‌گذارد، خودبه خود از مسیر بندگی غافل می‌شود.

محمد صابری کارشناس ارشد علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره عوامل غفلت در انسان گفت: وجود شیطان یکی از عواملی است که در قرآن مبین به آن اشاره شده است. خداوند در قرآن می‌فرمایند: «یا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلالاً طَیِّباً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ؛ ای مردم، از آنچه در زمین است حلال و پاکیزه را تناول کنید و از گام‌هاى شيطان پيروى نكنيد، محققا شیطان برای شما دشمنی آشکار است».

وی با توجه به نخستین عامل غفلت‌زا تاکید داشت: کار شیطان این است که انسان را از انسانیت غافل و اسباب غفلت را فراهم می‌کند. دنیا یکی از اسباب غفلت است که از سوی شیطان تزریق می‌شود.

کارشناس ارشد علوم قرآنی با اشاره به عامل دیگر غفلت گفت: شهوت دومین عامل غفلت در دنیا است. اگر غریزه خدادادی در مسیر صحیح خود استفاده شود، موجب ارتقا می‌شود اما شیطان انسان را در وادی هوا و هوس سوق می‌دهد. فردی که در مسیر هوا و هوس گام می‌گذارد، خودبه خود از مسیر بندگی غافل می‌شود.

وی با تاکید بر تاثیرات عیب‌جویی از دیگران اشاره داشت: غیبت و پرداختن به عیب دیگران نیز از عواملی است که انسان را از یاد خدا غافل می‌کند. خودشناسی به این معنا است که عیوب و استعدادهای خود را باید شناخت. اما زمانی که به غیبت، افترا و تجسس پرداخته می‌شود، این عوامل انسان را از خود غافل می‌کند. زمانی که انسان از خود غافل شود، نمی‌تواند خدا را بشناسد.

صابری با توجه به جایگاه نماز تاکید داشت: بی نمازی از عوامل بسیار مهم غفلت محسوب می‌شود. غفلت از قرآن و پیامبر اکرم (ص) از عوامل پیروزی شیطان محسوب می‌شود. غفلت باعث می‌شود انسان در مقامی پست‌تر از حیوان قرار گیرد.

کارشناس ارشد علوم قرآنی با تاکید بر راه‌های مقابله با غفلت اشاره داشت: درمان غفلت زمانی ممکن است که شناخت دشمن صورت پذیرد. یکی از مشکلات امروز جامعه در رده‌های مختلف سنی در مورد دوست شناسی و دشمن شناسی است.  تولی و تبری از سوی دین مبین اسلام به عنوان راهکاری برای این موضوع مورد اشاره قرار گرفته است. این موضوع به معنای دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا است.

وی با توجه به ضرورت اخلاص در زندگی تاکید داشت: اخلاص به معنای این است که برای خدا کار کنیم. همه اقدامات انسان باید برای رضای خدا باشد. اخلاص به معنای باور داشتن خدا است. توجه به اصول و فروع دین ضروری است. شیطان گلوگاه اصلی نجوای انسان با خدا را می‌گیرد؛ لذا انسان در این شرایط به عنوان مرده متحرک محسوب می‌شود. لذا رشد و ترقی در وجود او مشاهده نمی‌شود.

صابری با اشاره به تاثیرات همنشینی با دوستان خدا خاطرنشان کرد: مبارزه با شیطان مستلزم این است که بغض و کینه خود را در قبال شیاطین به منصه ظهور برسانیم. از طرف دیگر باید عشق و ارادت خود را به حضرت ربوبیت و هر آنچه به او متصل است، ابراز داریم. انسان‌های خوب فارغ‌التحصیل دین هستند. چرا که دین کارخانه آدم‌سازی محسوب می‌شود. دوستی با دوستان خدا موجب ایجاد لذت در انسان می‌شود. اما همنشینی با افرادی که در ورطه گناه افتاده‌اند، موجب شادی شیاطین می‌شود.

انتهای پبام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *