قاضیپور: رفتار دوگانه آخوندی با تولیدات داخلی و خارجی مسئلهساز است/ آخوندی: در ۴ سال گذشته حدود ۳ هزار کیلومتر ریلگذاری شده است
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشور ما وسعت بسیاری دارد، افزود: متاسفانه برای توسعه خطوط ریلی در کشور برنامهای وجود نداشته و دولت ارزشی برای این حوزه قائل نیست، سالیانه ۱۶ تا ۳۲ هزار نفر در سوانح جادهای جان خود را از دست میدهند که اگر مردم بتوانند از خطوط ریلی بیشتر استفاده کنند میزان تصادفات کاهش پیدا میکند.
وی تاکید کرد: ۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت پرداخت میشود همچنین میزان تصادفات در جادهها نیز رشد چشمگیری داشته که تمام این مسائل نشان از نبود زیرساخت لازم در کشور با هدف توسعه حمل و نقل ریلی است، متاسفانه برخی خودروهای شخصی نیز در حکم ارابه مرگ بوده و دولت باید پاسخ دهد که چرا به توسعه حمل و نقل ریلی توجهی ندارد.
این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: به دلیل سوء استفاده مدیریتی در بخش راه آهن هزینه زیادی از جیب مردم به حساب راه آهن واریز میشود، متاسفانه دولت به وعدههای خود در این حوزه عمل نمیکند.
قاضی پور ادامه داد: کیفیت خط ریلها مسئله بسیار مهمی است، اما رفتار دوگانه آقای آخوندی با تولیدات داخلی و خارجی مسئله ساز است. ایشان تمایل دارند بر تمام مراحل تولیدات داخلی نظارت داشته باشند، این در حالی است که بر تولید ریلهای خارجی هیچ نظارتی ندارند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای آخوندی در راستای نظارت بر تولید ریل داخلی، شرکتی فرانسوی را به کار گرفتند تا بر تمام مراحل تولید نظارت کنند. این در حالی است که بر تولید ریلهای وارداتی از کشورهای هند، چین و... هیچ نظارتی صورت نمیگیرد و این یعنی پشت کردن به کارگر و تولیدات داخلی؛ چه کسی باید از تولیدات داخلی حمایت کند؟ آقای آخوندی شما علاقه وافری به خرید خارجی با پول نفت مستضعفان دارید.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه با خرید ریلهای بی کیفیت شاهد کشته شدن بسیاری از زائران و مسافران خواهیم بود، خاطرنشان کرد: راه آهن مراغه به ارومیه پس از ۱۸ سال هنوز تمام نشده و نیمه تمام به حال خود رها شده است.
قاضی پور با بیان اینکه ترکیه از هند ریل راه آهن خریداری کرد، اما به دلیل عدم کیفیت از آن استفاده نکرد، عنوان کرد: کشور ترکیه این ریلهای بی کیفیت را به شما فروخت! امسال سال حمایت از کالای ایرانی است و در بازار آشفته امروز همه باید با اتحاد و زیر نظر ولایت فقیه کالای ایرانی بخریم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موافقت نامه میان وزارت متبوعش با وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص تولید ریل ملی افزود: ما پیشنهاد استقرار خط تولید ریل در شرکت ذوب آهن را اعلام کرده بودیم.
وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی طبق توافقات انجام شده، تمام تولیدات کارخانه ذوب آهن را تا ۴ سال آینده خریداری خواهد کرد، ادامه داد: بلافاصله پس از توافقات انجام شده، وزارت راه و شهرسازی سفارش ۴۰ هزار تن ریل را به شرکت ذوب آهن داد و در سال ۹۶ این شرکت موفق به تولید اولین محموله ریل ملی شد.
آخوندی ادامه داد: اولین محموله شرکت ذوب آهن ۵۰۰ تن بوده و اکنون نیز یک هزار تن دیگر آماده تحویل است.
وی با بیان اینکه طبق مذاکرات شرکت ذوب آهن با راه آهن جمهوری اسلامی ایران، موانع پیش رو برای تولید ملی رفع شده است، گفت: حمایت وزارت راه و شهرسازی از شرکت ذوب آهن در راستای تولید ریل ملی ادامه داشته و متوقف نخواهد شد.
آخوندی در ادامه یادآور شد: در ۴ سال گذشته حدود ۳ هزار کیلومتر ریلگذاری شده که شامل ۱۲۰۰ کیلومتر خط جدید و ۱۸۰۰ کیلومتر نوسازی یا خط دوم یا بازسازی است. مفهوم ۳ هزار کیلومتر خط جدید و ریلگذاری ۳۶۰ هزار تن مصرف ریلی است یعنی در ۴ سال گذشته ۳۶۰ هزار تن ریلگذاری شده است.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۱ تمام بار حمل شده ریلی ۲۲ میلیارد تن کیلومتر بود و در سال ۹۶ این میزان به بیش از ۳۰ میلیارد تن کیلومتر یعنی ۴۰ درصد رشد رسید. در یک تن کیلومتر ۳۵ سی سی نسبت به جاده صرفهجویی در مصرف گازوئیل میشود و مفهوم ۳۰ میلیارد تن کیلومتر در یک سال یعنی کاهش مصرف ۱۰ میلیارد لیتر گازوئیل.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در سال ۹۶، هزار و ۳۰۵ میلیارد نفر کیلومتر جابهجایی مسافر داشتیم و در ۴ ماه نخست سال جاری این میزان بیش از ۱۲ درصد رشد داشته است. با این میزان حدود ۲۰ سی سی صرفهجویی مصرف سوخت نسبت به گذشته داشتهایم.
وی با بیان اینکه تنها ۲۰۷ میلیارد لیتر گازوئیل در بخش مسافر صرفهجویی داشتیم، گفت: در اولویت ریلی مقام معظم رهبری در سیاستهای ابلاغی و مجلس در برنامه و بودجه به وزارت راه و شهرسازی تذکر داده و حمایت کردند. از شرکت ذوب آهن اصفهان نیز درخواست کردیم تمام تولیدات ۴ سال آینده را به طور یکجا به ما بفروشند، اما سرنوشت ریلی را نمیتوان به تولید یک کارخانه گره زد.
آخوندی یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی از سال ۹۳ پیگیر تفاهمنامه با شرکت ذوب آهن اصفهان بوده که در نهایت ۶ اردیبهشت ماه ۹۶ قرارداد با این شرکت بسته شد تا ریل مطابق استاندارد در اختیار ما قرار دهند، اما تا امروز فقط ۵۰۰ تن ریل دریافت کردیم و نمیتوانیم ریلگذاری را به دلیل عدم همکاری این شرکت متوقف کنیم.
آخوندی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه واگن سازی گفت: قرارداد ۱۳۰۰ واگن باری بسته شده که از این میزان حدود ۹۰۰ واگن باری تحویل و بقیه در حال ساخت است افزون بر این میزان ۴ هزار و ۱۰۰ واگن باری دیگر از محل خط اعتباری روسیه برای ساخت داخل قرارداد بسته شد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: واگنسازی پارس نیز که تعطیل شده بود هم اکنون با همه ظرفیت کار میکند و برای بخش لوکوموتیوسازی نیز قراردادهای متعددی بسته شد. یک بخش خصوصی ۷۰ دستگاه لوکوموتیو را با واگنسازی پارس قرارداد بسته تا بتواند با اشتراک چینیها در ایران تولید کند و ما به عنوان شرکت راه آهن تضمین میکنیم.