وقتی سینماگران برای جذب گیشه از مهمترین جشنواره سینمایی غافل میشوند/علت، افزایش بهای بلیت است؟
با روند افزایش تعداد سالنهای سینما و متعاقب آن پردیسهای سینمایی، بهای بلیت آثار سینمایی افزایش یافت و همین عاملی بود تا گیشه به عنوان یکی از ملاکهای اصلی موفقیت یک فیلم سینمایی محسوب شود.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، سالیان پیش جشنواره فیلم فجر مقصد و مقصود تمامی فیلمسازان ایرانی بود و هر چه به این جشنواره نزدیک میشدیم این هیاهو و اینکه کدام کارگردان در جشنواره فیلم خواهد داشت در میان اهالی رسانه بالا میگرفت.
با روند افزایش تعداد سالنهای سینما و متعاقب آن پردیسهای سینمایی، بهای بلیت آثار سینمایی افزایش یافت و همین عاملی بود تا گیشه به عنوان یکی از ملاکهای اصلی موفقیت یک فیلم سینمایی محسوب شود.
با روند افزایش تعداد سالنهای سینما و متعاقب آن پردیسهای سینمایی، بهای بلیت آثار سینمایی افزایش یافت و همین عاملی بود تا گیشه به عنوان یکی از ملاکهای اصلی موفقیت یک فیلم سینمایی محسوب شود.
تمایل اکثر کارگردانان به ساخت آثار کمدی و به اصلاح بفروش طی سالهای اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است و در سال جاری شاهد آن بودیم که اکثر آثار موفق در گیشه را آثار کمدی تشکیل دادند.
از طرفی عدم موفقیت اکثر آثار حائز رتبه در جشنواره در بخش اکران و همین طور شکست این آثار در همزمانی با اکران آثار کمدی دلیل دیگری بود تا کارگردانان به جای عجله برای رساندن آثارشان به جشنواره با صبر بیشتری به دنبال ساخت آثار کمدی باشند.
البته طی سالیان گذشته بسیاری کارگردانان خوب سینما نیز در جشنواره فیلم فجر از آثارشان رونمایی کردند و در گیشه نیز به موفقیتهایی رسیدند، اما این ارقام در مقایسه با فیلمهای کمدی که قید جشنواره را از همان ابتدا زده بودند رقم قابل ملاحظهای نبود.
اکران آثار پرفروشی همچون تگزاس، نهنگ عنبر، هزارپا، لونه زنبور، آینه بغل، خالتور و اکسیدان نشان دهنده موفقیت آثاری است که بدون توجه به جشنواره فیلم فجر اثرشان تنها به هدف گیشه و فروش راهی چرخه اکران کردند. البته در این میان فیلمهایی مانند مصادره، خوب بد جلف و گشت ۲ در جشنواره رونمایی شدند، اما با وجود عدم موفقیت در جشنواره فروش بالایی را در مواجهه با مخاطبان از خود ثبت کردند.
به عنوان مثال در اکران تابستان سینمای ایران شش فیلم از ده فیلم صدرنشین جدول را آثاری به خود اختصاص دادند که خارج از جشنواره ساخته شده و تنها به امید اکران وارد عرصه شدند.
البته پیشتر این موازنه بین سینما و جشنواره بیشتر و بهتر رعایت میشد و اهالی سینما شاهد این قضیه بودند که آثار موفق در جشنواره در اکران نیز به موفقیت میرسند، اما طی سالهای جاری این موازنه بر هم خورده است.
رامبد جوان کارگردان سینمای ایران که در جشنواره فیلم فجر فیلم نگار را رونمایی کرد در چرخه اکران با وجود تبلیغات گسترده نتوانست به موفقیت چندانی دست پیدا کند و حالا فیلم جدید خود با نام "قانون مورفی" را برای اکران پیش از جشنواره آماده کرده است.
عدم تمایل بسیاری از کارگردانان سینما و همین طور حضور برخی کارگردانان که بیشتر سابقه آثار جدی را در کارنامه داشتند، در سینمای کمدی نشان دهنده سلطه گیشه بر سینمای ایران است. گیشهای که هر چند در تعداد افراد حاضر سینما دچار افت شده، اما با توجه به افزایش قیمت بلیت فروش بیشتری را به خود اختصاص داده است.
بدون شک جشنواره فیلم فجر در ادوار مختلف از مهمترین دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی ایران بوده و به نوعی در میان علاقمندان به سینما مهمترین رویداد فرهنگی کشور محسوب میشود. متاسفانه طی سالهای گذشته برخی از کارگردانان تمام تمرکز خود را بر گیشه و فروش آثارشان گذاشتهاند و بدون توجه به جایگاه مهم فرهنگی جشنواره فیلم فجر به طمع کسب درآمد بیشترقید حضور در این رویداد با اهمیت فرهنگی را زدهاند.
این اتفاق در صورتی رخ میدهد که همواره ده روز برگزاری جشنواره فیلم فجر برای علاقمندان سینما از اهمیت ویژهای برخوردار و حضور و کسب جایزه از این جشنواره برای هر کارگردان اعتباری بزرگ محسوب میشود. اعتباری که متاسفانه برخی از کارگردانان آن را پول و فروش بیشتر معاوضه کرده اند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *