توضیحات سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص یک خبر
به گزارش گروه اقتصاد ،به دنبال طرح مسائلی غیرواقع در یکی از رسانههای صبحگاهی، سازمان هواپیمایی کشوری جهت تنویر افکار عمومی نکاتی متذکر میشود: سازمان هواپیمایی کشوری به صورت مستمر نظارت بر شرکتهای هواپیمایی را در دستور کار خود دارد و در صورت مشاهده هر نوع مغایرتی در شرکتها با الزامات و استانداردهای این سازمان، تا زمان اصلاح و رفع یافتههای پیگیریهای لازم در دستور کار قرار میگیرد، در غیر اینصورت با محدودیتهایی از سوی سازمان مواجه خواهند شد.
در این راستا شرکت هواپیمایی سپهران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تحت نظارت و بازرسیهای معمول و مستمر این سازمان قرار داشته و از آنجا که جزء شرکتهای تازه تاسیس به شمار میآید هم اکنون تحت نظارتهای مضاعف جهت اطمینان از کارآمدی ساختارهای حرفهای قرار دارد.
همچنین در مورد شرکتهای هواپیمایی، هر گونه گزارش تخلف از دستورالعملهای ایمنی که از طرق مختلف به سازمان گزارش شود بسیار جدی گرفته و در صورت اثبات برابر با مقررات برخورد میشود.
ذکر این نکته حائز اهمیت است که گزارشاتی که به دنبال اختلافات بین شرکت و پرسنل به هنگام قطع رابطه کاری به شکل رسانهای و یا نامههای سرگشاده به گیرندههای متعدد ارسال میشود در فرهنگ هوانوردی جز گزارشات ایمنی به شمار نمیرود، بلکه نوعی افشاگری محسوب میشود، اما علی ایحال تمام گزارشات طرف دعوی به دقت مورد بررسی قرار میگیرد.
از طرفی وقایعی که توسط فرد مدعی در برنامه مذکور به سازمان هواپیمایی کشوری گزارش شد مربوط به گذشته (زمان تحت آموزش) بوده و با وجود آنکه این امکان وجود داشته و دارد که گزارشات بدون نام و به صورت محرمانه ثبت شود، اما متاسفانه طرح این موضوع در زمان مقرر صورت نگرفته و بعد از خاتمه همکاری ایشان با شرکت مربوطه ارسال شده که بنا بر اعلام شرکت چنین ادعاهایی ناشی از عدم موفقیت در اتمام مراحل آموزشی بیان شده و نه واقعیات.
از طرفی دیگر تعدادی از وقایع مانند پرواز با ترمز نامناسب یا مشکل در ژنراتورهای هواپیما یا چراغهای نشان دهنده که اکنون به سازمان واصل شده، نشان میدهد هیچ نوع سابقهای از این گزارش تا قبل از اتمام فعالیت ایشان در سیستم سازمان به ثبت نرسیده است با این وجود گزارشات ارسالی نیز جهت بررسی به بخشهای تخصصی ارجاع شده است.
لازم به ذکر است؛ در حال حاضر حدود ۸۰۰ نفر از جوانان دارای مدارک پایه خلبانی در انتظار شغل مناسب در شرکتهای هواپیمایی هستند و تعدادی دیگر نیز در فرایندهای آموزش قرار دارند بنابراین سازمان هواپیمایی کشوری علی رغم محدودیتهای موجود رسالت خود میداند حتی الامکان زمینه اشتغال و سرمایه گذاری برای تحصیل کردههای صنعت حمل و نقل هوایی را فراهم نماید.
در همین راستا جریان اینگونه بود که یکی از خلبانان جوان که در یکی از آموزشگاههای هوانوردی فعالیت میکرد و از آنجا که آن مرکز پس از مدتی به همکاری با ایشان خاتمه میدهد وی به سازمان هواپیمایی کشوری مراجعه و با پیگیریهای سازمان وارد فرایند آموزش میشود تا پس از طی مراحل مربوطه به مرحله کمک خلبانی ارتقاء یابد، که متاسفانه برنامه آموزشی وی با موفقیت به پایان نمیرسد و معلم خلبان مهمان برنامه که اتفاقا یک خلبان خارجی بوده، ایشان را دارای صلاحیت ارتقاء از سطح آموزشی به کمک خلبانی ندانسته و تمام فرایندهایی که مطرح شده در همین مرحله آموزشی بوده است.
اما موضوع دیگر در خصوص درآمد و حداقل حقوق فرد مورد نظر است. باید توجه داشت در کشور ما خوشبختانه فردی که نقش خلبانی و کمک خلبانی را برعهده میگیرد از درآمد خوبی برخوردار است و شرکتهای هواپیمایی برای تکمیل کادرهای خود چه در آموزش شبیه ساز پرواز و چه فرایندهای عملیاتی هزینههای سنگینی را متقبل میشوند برای یک خلبانی که در حال آموزش است نیز هزینه زیادی را صرف میکنند، اما به منظور توجه به مسائلی از جمله بیمه و جنبههای حقوقی قراردادی بین دو طرف منعقد میشود و پس از گذراندن دورههای آموزش، قراردادها اصلاح و رقم با افزایش قابل توجهی تغییر خواهد کرد و به طور حتم حقوق و مزایای یک خلبان رقمی متفاوت است و به طور حتم آنچه منعکس شد، نیست.
علی ایحال سازمان هواپیمایی کشوری همواره از طریق رسانههای گروهی به تمامی متخصصین هوانوردی اعلام میکند که ساختارهای گزارش دهی اجباری و داوطلبانه ایمنی بخوبی در سازمان استقرار یافته و اطلاعات آن مورد تحلیل و ارزیابی قرار میگیرند و هیچ نوع مسامحهای در امر ایمنی صورت نگرفته و نخواهد گرفت.
اما مطلب مهمتر اینکه، همگان آگاهی دارند که آمریکاییها و مخالفان این سرزمین هر لحظه دنبال بهانهای هستند تا نقشه زمین گیر کردن صنعت را با ابزار رسانهای و فضای مجازی دنبال کنند، لذا طرح موضوعاتی شخصی بیرون از چارچوبهای تعریف شده، نوعی بهانه دادن و نا امن جلوه دادن صنعت، در تضاد منافع ملی است.