حذف خودروهای فرسوده از ناوگان سرویس مدارس/سهم ٥٠ هزار دستگاهی پراید در سامانه تاکسیرانی شهری
مرتضی ضامنی افزود: سن فرسودگی تعریف شده در حوزه تاکسیرانی ١٠ سال است. خودروهای پرایدی که در سامانه تاکسیرانی فعال هستند؛ قاعدتا بین سالهای ٨٦ و ٨٧ به این سامانه اضافه شده اند و تا پایان امسال کلیه این خودروها به سن فرسودگی خواهند رسید.
وی ادامه داد: در صورتی که طرح نوسازی تاکسیها به صورت جدی فعال شود، میتوانیم انتظار داشته باشیم که خودرو پراید ظرف ٢ سال آینده از سامانه تاکسیرانی حذف خواهد شد و به تبع آن دیگر در سرویس مدارس بحث پراید را نخواهیم داشت.
ضامنی اضافه کرد: در حال حاضر آن تعداد از خودروهای پرایدی که به سن فرسودگی نرسیده اند، میتوانند ارائه خدمات داشته باشند ولیکن در برخی از شهرها به صلاح دید مدیریت شهری شاید به دنبال حذف پراید از سرویس مدارس باشند که این تدبیر مدیریت شهری شهر مربوطه است و قابل تعمیم به کل کشور نیست.
وی اظهار داشت: خودرو پراید در حال حاضر سهمی حدود ٥٠ هزار دستگاهی در سامانه تاکسیرانی شهری دارد و قاعدتا تا پایان سال جاری کلیه این خودروها به سن فرسودگی میرسند و باید نوسازی و جایگزین شوند. با توجه به اینکه خودرو پراید نتوانسته در مرحله جدید، مصوبه شورای ترافیک را مبنی بر حضورش در حوزه تاکسیرانی را دریافت کند؛ قاعدتا در پروسه نوسازی اقدام به تحویل خودروی جایگزینی غیر از پراید خواهد شد و به دنبال آن خودرو پراید به طور کلی از ناوگان تاکسیرانی حذف خواهد شد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور گفت: در حوزه سرویس مدارس در سال ٨٧ آیین نامهای به تصویب هیات دولت رسید که یکسری تکالیف را برای مدارس، آموزش و پرورش و شهرداریها و در نهایت وزارت کشور به دنبال داشت و به واسطه این آیین نامه یک کار فراسازمانی مابین وزارت کشور و آموزش و پرورش به منظور اجرایی شدن دستورالعمل مصوب سال ٨٧صورت گرفت و فرآیند سرویس مدارس در قالب آن به صورت سنتی از سال ٨٧ شروع شد و در پی آن ساماندهیهایی صورت گرفت و لیکن یکسری مشکلات در این حوزه بود به واسطه اینکه در دستورالعمل مربوطه هنوز آن تکالیف بخشهای مختلف به خوبی تعریف نشده بود که این کار را مقداری با چالش مواجه کرد.
وی یادآور شد: مجموعه مدیریت شهری و آموزش و پرورش اعتراضات و گله و شکایاتهایی نسبت به این دستورالعمل داشتند مبنی بر اینکه این دستورالعمل نمیتواند نیاز ما را در حوزه مربوطه پاسخ دهد و بر همین مبنا از سال گذشته با هماهنگی صورت گرفته با کارگروه ماده ١٩ آیین نامه سرویس مدارس با اتفاق نظر نمایندههای آموزش و پرورش، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور تصمیم گرفته شد که اتحادیه تاکسیرانی با همکاری مجموعههای مذکور دستورالعمل جدیدی را تدوین کند و به دنبال آن، این کار انجام پذیرفت و با رویکردی مبنی بر استفاده از سامانههای برخط و نوین در ارائه خدمات به حوزه سرویس مدارس فعالیت خود را آغاز کرد به صورتی که از طرف مدارس نیاز به سرویس در زمانی مقرر در سامانه پایش حمل و نقل دانش آموزی (سپند) درج شود و شهرداریهای هر شهر نیز موظفند متناسب با اعلام نیاز مدارس، شرکتهای پیمانکار واجد شرایط و رانندگان واجد شرایط و ناوگان ایمن را متناسب با نیاز مدارس در سامانه مذکور ثبت کنند و پس از ثبت این شرکت ها، مدارس به تناسب طبقه بندی تعریف شده موظف هستند سرویس مدارس را از میان آن شرکتها انتخاب کنند چرا که در این پروسه، مدرسه به عنوان کارفرما و شرکتهای فعال در حوزه حمل و نقل به عنوان پیمانکار فعالیت دارند و مدارس از شرکتهایی که شهرداری احصا کرده باید شرکت مورد نظر خود را انتخاب و به والدین دانش آموزان معرفی کنند و والدین از طریق سامانه ثبت نام را انجام دهند.
ضامنی افزود: در نهایت اپلیکیشنی در اختیار والدین قرار میگیرد و والدین با استفاده از این اپلیکیشن از زمان سوار شدن دانش آموز به خودرو و رسیدن به مدرسه اطلاع مییابند و همچنین راننده موظف است در مسیر تعریف شده در سامانه حرکت کند و در صورتی که خلاف این را انجام دهد و از مسیر اصلی خارج شود اعلام هشدار به راننده و شرکت مربوطه و والدین صورت میگیرد؛ بنابراین از طریق این اپلیکیشن والدین از تردد دانش آموزان در مسیر رفت و برگشت از مدرسه آگاهی کامل مییابند و میتوانند از این طریق کنترلی مناسب بر ترددهای دانش آموز در مسیر مدرسه داشته باشند و در پایان هر هفته، اولیا دانش آموزان از طریق همین اپلیکیشن میتوانند به راننده و خودرو مورد استفاده اش امتیاز بدهند و اگر راننده در آن چارچوبی که برایش تعریف شده عمل نکند قاعدتا ازطریق والدین اعلام نارضایتی خواهد شد و اگر این خودرو از نظر فنی و نظافتی ایرادهایی داشته باشد نیز تمامی این موارد از طریق اپ قابلیت اعلام خواهند داشت و در نهایت راننده و شرکت مربوطه موظف است به اصلاح و احصا این ایرادات بپردازد و پس از پایان سال تحصیلی اول شهرداری موظف هستند به واسطه رتبه بندی و نمرهای که شرکت و راننده توسط والدین و مدارس دریافت میکنند در صورتی که در چارچوب قوانین فعالیت نداشته را تغییر دهند و نسبت حذف آن راننده و یا شرکت اقدام کنند.
وی تاکید کرد: از این روش میتوانیم به عنوان سیستم نظارتی مستمر و آنلاین در زمینه حمل و نقل دانش آموزان یاد کنیم چرا که رانندههای فعال در سرویس مدارس موظف هستند هر ساله گواهیهای سلامت جسمی و روانی را از مراکز مربوطه اخذ کنند و خودروهای فعال در این حوزه نیز باید سالی دو مرتبه گواهی معاینه فنی اخذ کنند که این حاکی از امنیت و ایمن بودن خودرو است و ما امیدواریم با اتفاق همه این موارد بتوانیم ارائه خدمات مطلوبی را برای فرزندانمان در حوزه سرویس مدارس داشته باشیم.
انتهای پیام /