صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: آرشیو پرونده‌های املاک و داده آمایی تا پایان سال به اتمام می رسد/ هوشمند سازی عملیات ثبتی در دستور کار سازمان ثبت اسناد

۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹:۳۱
کد خبر: ۴۳۵۰۹۰۹
معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: آرشیو پرونده های ثبتی را تقریبا به ۹۳ درصد رسانده ایم و تا پایان سال ۱۴۰۱ آرشیو پرونده های املاک و داده آمایی به اتمام می رسد.

مهدی اقبال در گفت وگو با میزان، اظهار کرد: آرشیو الکترونیکی دفاتر قدیمی قانونی دفاتر اسناد رسمی یکی از تکالیف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بود که از سال گذشته آغاز و بالغ بر ۶۵ درصد این دفاتر تا آخر خرداد ماه اسکن، آرشیو و در سامانه ها بارگذاری شده است.

وی افزود: آرشیو الکترونیکی دفاتر قانونی دفاتر اسناد رسمی تقریبا در ۵ استان به اتمام رسیده و با وجود برنامه ریزی هایی که در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام شده است در ۲ الی ۳ ماه آینده آرشیو الکترونیکی دفاتر قانونی دفاتر اسناد رسمی کل کشور به اتمام می‌رسد البته به جزء استان تهران زیرا دارای ۲ هزار و ۴۰۰ دفاتر اسناد رسمی است که تعداد بالایی محسوب می‌شود.

معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: اقدام آرشیو الکترونیکی دفاتر قانونی دفاتر اسناد رسمی به وسیله سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باعث می‌شود که سوءاستفاده ها کاهش پیدا کند و در این راستا دفاتر اسناد رسمی، کانون سردفتران مرکز همکاری خوبی داشته اند.

اقبال اظهار کرد: در زمینه جعل اوراق و اسناد نیز آرشیو پرونده های ثبتی را تقریبا به ۹۳ درصد رسانده ایم و تا پایان سال ۱۴۰۱ آرشیو پرونده های املاک و داده آمایی به اتمام می رسد.

وی در ادامه گفت: هراندازه که اوراق سنتی حذف و به صورت الکترونیکی در سامانه ها سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بارگذاری شود، می‌توانیم به راحتی به صورت الکترونیکی از این اوراق استفاده کنیم، همچنین نحو نگهداری نیز نسبت به قبل بهتر و امن تر می‌شود.

معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره روند بازرسی از دفاتر اسناد رسمی، گفت: به صورت خاص و ویژه بازرسی از دفاتر اسناد رسمی را از سوی بازرسی سازمان و همکاران بازرسی در استان ها تشدید کرده ایم و اگر گزارش مردمی نیز دریافت کنیم سریعاً بررسی های لازم را انجام می‌دهیم، این نظارت ها باعث جلوگیری از سوءاستفاده ها می‌شود.

اقبال درباره وضعیت مستندسازی و سنددار کردن املاک توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اظهار کرد: بیشترین مستند سازی و سند دار کردن املاک مربوط به اراضی دولتی است زیرا حجم زیادی از زمین خواری ها مرتبط با اراضی دولتی و مکان هایی که متولی امر آن دولت است.

وی در ادامه بیان کرد: در برنامه ریزی های سال ۱۴۰۱ مستند سازی اراضی حریم شهری مربوط به راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، اراضی زراعی، اراضی مسکونی، شهری و روستایی را در دستور کار قرار داده ایم.

معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: الکترونیکی کردن و هوشمند سازی عملیات ثبتی را در دستور کار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار داده‌ایم که با این اقدام استفاده از نیرو انسانی حذف می شود و در نهایت میزان سوء استفاده گری نیز کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *