تخلیه کشتی اقیانوس پیما 70 هزار تنی گندم در چابهار
موقعیت جغرافیایی و استراتژیک دریای مکران بهدلیل قرارگرفتن در خارج از محدوده خلیجفارس و تنگه هرمز باعث شده تا پیوند ما به اقیانوس هند و آبهای آزاد به صورت مستقیم امکان پذیر باشد. بندر شهید بهشتی در چابهار و کرانهٔ دریای عمان و اقیانوس هند نیز زمینه مساعدی برای بازرگانی و دسترسی به آب های آزاد ایجاد کرده است..
این بندر در وسعتی به مساحت ۲۴۰ هکتار و محوطههای بارانداز ۱۶ هکتاری با 30 هزار متر مربع انبارهای مسقف امکان ورود انواع شناورهای تجاری به ویژه کشتیهای اقیانوسپیما را دارد.
تخلیه محموله های غلات یکی از مهمترین اقدامات درحال انجام در بندر شهید بهشتی چابهار است و تجهیزات مکنده غلات که به صورت مکانیزه انواع غلات را از کشتی های باری تخلیه و در کشنده ها بارگیری می کنند، این امکان را فراهم کرده که تخلیه کشتی های بزرگ با آبخورهای چند ده متری، به سرعت در اسکله های این بندر انجام شود.
کشتی 70 هزار تنی حامل گندم یکی از کشتی هایی است که هم اکنون در حال تخلیه بار خود در این بندر است و در هر ساعت 600 تن گندم در این اسکله تخلیه می شود.
با توجه به وقوع جنگ اوکراین و روسیه، جهان با معضل تامین گندم و غلات مواجه شده و تامین گندم در این شرایط زمانی، یک اقدام استراتژیک در جهت تامین امنیت غذایی کشور است.
با وجود تمامی ظرفیت های مهم و حیاتی منطقه چابهار و بندر شهید بهشتی، متاسفانه این منطقه نتوانسته رونق قابل قبولی در صادرات و واردات داشته باشد و همین عدم رونق، باعث محرومیت ساکنان این منطقه شده است؛ رونقی که بارها در تاکیدات مقام معظم رهبری به آن اشاره شده و عمل به این تاکیدات، کار ویژه ای را طلب می کند.
عکاس: حسین یاراحمدی
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *