بررسی بازار در خصوص الگوی خرید مواد پروتئینی
به گزارش گروه اقتصاد ، شرکت ISQI در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته که از تاریخ ۸ الی ۱۱ تیرماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار میگردد، اقدام به نظرسنجی از بازدیدکنندگان نمایشگاه نموده است.
این نظرسنجی تحقیقات بازار در روزهای برقراری نمایشگاه در چهار حوزه الگوی خرید مواد پروتئینی، مصرف نوشیدنیهای سرد، محصولات لبنی و تنقلات انجام میپذیرد که نتایج آن به صورت آنلاین در غرفه این شرکت به نمایش در میآید.
در روز اول این نمایشگاه، پرسشگران شرکت ISQI به صورت گسترده در تمام سالنهای برگزاری نمایشگاه در خصوص الگوی خرید مواد پروتئینی از ۳۸۱ نفر از بازدیدکنندگان (حدود ۴۰.۳ درصد مرد و ۵۹.۷ درصد زن) نظرسنجی کرده اند که در ادامه به برخی از نتایج اشاره میشود.
مردم محصولات پروتئینی را از کدامیک از مراکز فروشگاهی تهیه مینمایند؟
یکی از اصلیترین عوامل تاثیرگذار بر تحلیل الگوی خرید شهروندان، اطلاع از نحوه خرید مشتریان در هر یک از دستههای مختلف محصولات است، در همین راستا از بازدیدکنندگان در خصوص مراکزی که معمولا مواد پروتئینی خود را از آنجا تهیه مینمایند پرسیده شده است.
در تحقیقات بازار انجام شده، بیش از ۴۰٪ پاسخ دهندگان در نظرسنجی از طریق هایپرمارکتها محصولات گوشت، مرغ و ماهی و… خود را تهیه مینمایند. ۲۲درصد ایشان از قصابی ها، حدود ۲۰درصد از سوپرمارکتها و ۱۷.۴درصد از ایشان از طریق فروشگاههای کوچک زنجیرهای محصولات و مواد پروتئینی را خریداری مینمایند.
با توجه به رویکرد نوین فروش محصولات از طریق فروشگاههای اینترنتی، میزان تمایل بازدیدکنندگان به خرید اینترنتی مواد پروتئینی (گوشت، مرغ و…) سوال شده است. نتایج نشان میدهد تنها ۱۵.۷ درصد از پاسخ دهندگان تمایل به خرید اینترنتی این محصولات دارند. این درحالی است که ۵۸.۲٪ از ایشان گزینه کم و خیلی کم را انتخاب نموده اند. تمایل به خرید اینترنتی فراوردههای پروتئینی مانند سوسیس و کالباس، همبرگر و… نیز تفاوت معناداری با سایر مواد پروتئینی نشان نمیدهد.
اولویت مصرف کنندگان در خرید فراوردههای پروتئینی (سوسیس، کالباس و…)
فراوردههای پروتئینی سال هاست که در سبد خرید مصرف کنندگان ایرانی قرار گرفته است. در همین راستا از بازدیدکنندگان در خصوص عوامل تاثیرگذار بر تصمیم خرید فراوردههای پروتئینی پرسیده شده است که معیار ارزش غذایی محصولات ۳۱.۲٪ بیشترین اهمیت را نزد خریداران دارد و پس از آن برند محصولات با ۲۵.۷٪ و طعم مواد غذایی با ۲۲.۸٪ قرار دارند و در نهایت بسته بندی با ۱۰ درصد و قیمت محصول با ۸.۴٪ اولویت دیگر خرید فراوردههای پروتئینی مانند سوسیس و کالباس را تشکیل داده اند.