صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

کتاب «چیستی ایمان در قرآن کریم» روانه بازار نشر شد

۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۲۰۲۵۲
دسته بندی‌: صفحه نخست ، عمومی
کتاب «چیستی ایمان در قرآن کریم (به روش تحلیل محتوای کیفی)» اثر سیدمصطفی احمدزاده منتشر شد.

خبرگزاری میزان - کتاب چیستی ایمان در قرآن کریم (به روش تحلیل محتوای کیفی) اثر سیدمصطفی احمدزاده در 341 صفحه به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

مراد خداوند از «ایمان» در قرآن کریم چیست؟ آنچه پیش روی دارید، مطالعه ای تحلیل درباره «چیستی ایمان» در قرآن کریم است. نگارنده سعی کرده با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و تنها مستند به آیات قرآن کریم، پرده از گوشه ای از مؤلفه های معنایی این واژه پرکاربرد قرآنی برداردکه در کتاب چیستی ایمان در قرآن کریم به آن پرداخته شده است.

نویسنده به این نتیجه رسیده که ایمان به معنای تصدیق است و مراد از تصدیق، همان یقین است که جایگاه آن نیز قلب است و از همین رو، ایمان امری قلبی است؛ نیز همه گونه های متعلقات ایمان در قدسی بودن مشترک اند. نتیجه اینکه ایمان، تصدیق امری قدسی است.

در کتاب چیستی ایمان در قرآن کریم، ضمن بحث از روش شناسی و مراحل روش تحلیل محتوای کیفی از متعلقات ایمان، مراتب ایمان، جایگاه ایمان، اختیاری و قلبی بودن ایمان، تقابل ایمان و کفر و نقش جنسیت در ایمان سخن به میان آمده است. 

کتاب چیستی ایمان در قرآن کریم پیش رو با هدف بومی سازی روش تحلیل محتوای کیفی در مطالعات تفسیری قرآن کریم به رشته تحریر درآمده است.

ساختار اثر

کتاب چیستی ایمان در قرآن کریم در چهار فصل تألیف شده است که در فصل اول، به بیان کلیات این موضوع پرداخته شده و در فصل دوم که با عنوان «درآمدی بر روش تحلیل محتوای کیفی» تدوین شده، ضمن مفهوم شناسی و بیان تاریخچه، به پارادایم شناسی و عناصر بنیادی پارادایم تفسیری، عناصر بنیادی پارادایم اسلام، و سلسله مراتب معرفتی در پارادایم تفسیری اشاره شده است.

تفسیر قرآن کریم

«کاربست روش تحلیل محتوای کیفی در تفسیر قران کریم» عنوان سومین فصل از کتابچیستی ایمان در قرآن کریم است که اعتبار روش تحلیل محتوای کیفی در تفسیر قرآن کریم بیان شده و کاربرد روش تحلیل محتوای کیفی در سنت تفسیر قرآن کریم (آیات قرآن کریم، روایات امامان معصوم(ع)، آثار عرفانی، و آثار تفسیری) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؛ در ادامه این فصل، فرایند تحلیل محتوای کیفی در تفسیر قرآن کریم بیان شده است.

نویسنده در چهارمین و آخرین فصل از کتاب که با عنوان «چیستی ایمان» تألیف شده، پس از مفهوم شناسی، مقوله بندی و چیستی ایمان و متعلق آن، مراتب و جایگاه و اختیاری بودن ایمان را تبیین کرده و به مباحثی همچون قلبی بودن ایمان، نقش جنسیت در ایمان، و تقابل کفر و ایمان پرداخته است.

برشی از اثر

نقش جنسیت در ایمان

این پرسش پیوسته برای برخی زنان مسلمان مطرح بوده که آیا جنسیت در ایمان نقش دارد؟ قرآن کریم در آیات فراوانی به این پرسش پاسخ داده و هر گونه نقشی را برای جنسیت در ایمان منتفی دانسته و ایمان زنان مؤمن را همپای ایمان مردان مؤمن برشمرده است.

به دلیل ساختار زبان عربی یا از باب تغلیب یا به دلایل تاریخی و... ، به دلیل غلبه داشتن مرد بر زن در فرهنگ جاهلی، در بیشتر موارد، احکام و آموزه های قرآنی خطاب به مردان است که زنان را نیز در بر می گیرد؛ اما کاربردهای قرآنیِ ایمان نشان می دهد جنسیت در ایمان نقشی ندارد.

در آیات گوناگونی از یکسانی ایمان زنان و مردان مؤمن در کنار یکدیگر سخن گفته است: «... وَ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيهَا بِغَيْرِ حِسَابٍ» (سوره غافر، آیه 40) و «وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا» (سوره نسا، آیه 124) و در برخی از آیات، از احکام مربوط به ایمان به صورت مساوی برای زنان و مردان یاد کرده است (سوره احزاب، آیه 34 و 58) و (سوره محمد، آیه 19) و (سوره توبه، آیه 71) و...؛ در آیه ای نیز از زن فرعون به عنوان اسوه مؤمنان – چه مردان و چه زنان- سخن به میان آمده است: «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ ....» نتیجه این که در نگاه قرآن کریم، جنسیت در چیستی ایمان نقشی ندارد.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/  مراجعه کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *