١٠٧هزار کلاس درس در کشور؛سهم خیرین مدرسه ساز/نیاز به مقاوم سازی، نوسازی و بازسازی ٨٠٠ مدرسه در تهران
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با بیان اینکه این نشست خبری به مناسبت برگزاری بیستمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران برگزار شده است، افزود: مجمع خیرین مدرسه ساز کشور در ٢٠ سال قبل به شکل قانونی و رسمی فعالیت خود را آغاز کرده اگرچه فعالیتهای خیرین مدرسه ساز پیشینه بسیار زیادی دارد؛ ولی فعالیت قانونی خود را از ٢٠ سال پیش شروع کرده و امروز به عنوان یک NGO و نهاد مردمی در حال فعالیت است و خوشبختانه این فعالیتها دستاوردهای خوبی را برای کشورمان به ارمغان آورده است.
وی بیان داشت: فعالیت خیرین مدرسه ساز شایسته این است که مجلس شورای اسلامی و آموزش و پرورش و مردم قدردان این کار بزرگ خیرین باشند.
تهران از نظر فضای آموزشی جزو استانهای غیر برخوردار است
شهری با تاکید بر اینکه استان تهران از نظر فضای آموزشی جزو استانهای غیر برخوردار است، ادامه داد: فاصله قابل توجه ما با میانگین سرانه فضاهای آموزشی کشور حاکی از این است که در استان وضعیت مطلوبی از حیث فضاهای آموزشی نداریم و این توجه ویژه دولت، خیرین و مردم را میطلبد.
وی در خصوص رویکرد برگزاری بیستمین جشنواره خیرین مدرسه ساز ابراز داشت: رویکرد این جشنواره بر رویش جوانان خیر مدرسه ساز تدوین شده به این معنا که فرزندان خیرین ما قدم در راه بزرگان خود بگذارند و این راه پربرکت را ادامه دهند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران اضافه کرد: در سال تحصیلی جدید ما شاهد افتتاح ٤٤ مدرسه با بیش از ٤٠٠ کلاس درس در استان هستیم و از این تعداد نزدیک به ٦٧ درصد کلاسها با کمک خیرین ساخته و به بهره برداری میرسد.
تغییر کاربری مدارس خیر ساز ممنوع و خلاف قانون است
شهری در خصوص تغییر کاربری مدارس خیر ساز بیان داشت: تغییر کاربری مدارس خیر ساز ممنوع و خلاف قانون است چرا که نیت خیر برای وقف از اهمیت بسیاری برای ما برخوردار است. از حدود ٢٠٠ خیر مدرسه ساز برای شرکت در این جشنواره دعوت به عمل آمده و قرار است از ٤٧ خیر تقدیر و تشکر به عمل آید.
وی افزود: در حوزه سیستمهای گرمایشی و سرمایشی مدارس از سال ٩٢ که قانون اخذ بخشی از عوارض مصرف گاز در این زمینه مطرح شد اقدامات خوبی در سطح استان تهران صورت گرفت و امیدواریم امسال این بحث به اتمام برسد اگرچه سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس عمر مفید بالایی ندارد و هیچ وقت متوقف نمیشود به این دلیل که زیرساخت نگهداری مناسب را در این زمینه نداریم.
شهری افزود: در مورد اولویت بندی نوسازی مدارس فرسوده چند عامل همچون ضریب زلزله خیزی منطقه و سن و مطلوبیت بنا و جمعیت دانش آموزان و مقاوم سازی بنا از اهمیت بسیاری برخوردار است و توسط کارشناسان ما این اولویت بندی صورت گرفته است.
وی در خصوص مدرسه سبز بیان داشت: ما بحث مدرسه سبز را در راستای سیاستهای مدیریت سبز دنبال میکنیم و برای این کار طراحی و اجرای مدرسه سبز را در یک مدرسه در تهران به عنوان پایلوت شروع کردیم و تحقق آن نیازمند همکاری مردم و مدارس و سایر بخشها است و امیدواریم شهرداری تهران نیز تعاملات خوبی در راستای مسائل آموزشی داشته باشد.
نیاز به مقاوم سازی، نوسازی و بازسازی ٨٠٠ مدرسه در تهران
بنا بر این گزارش در ادامه این نشست خبری، نعمت بنی آدم ریاست هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران گفت: شهر تهران جزو ٣ استان فقیر کشور از نظر آموزش و پرورشی است و در کنار استانهای البرز و سیستان و بلوچستان در این زمینه از نظر فقر آموزشی قرار دارد.
وی افزود: در شهر تهران حدود ٦ هزار مدرسه وجود دارد و به عبارتی این تعداد مدرسه با ٦٠ هزار کلاس درس برای دانش آموزان تهرانی نیاز فضاهای آموزشی را تا حدودی مرتفع میکند ولی کافی نیست. ٢٥ درصد از این فضاهای آموزشی فرسوده است و از این نظر اگر به داد این مدارس نرسیم قطعا مشکلات جدیدی برای دولت و آموزش و پرورش و خیرین به وجود خواهد آورد. در شرایط فعلی کمکهای خیرین کفاف نمیدهد و بودجه دولت برای این امر بسیار کم است.
ریاست هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران ادامه داد: خیرین همیشه پیشگام بوده چرا که دولت در شرایط فعلی بودجهای برای نوسازی در اختیار ندارد.
وی با بیان اینکه در شهر تهران ٢ هزار مدرسه دولتی وجود دارد که آموزش و پرورش نوسازی این مدارس را انجام میدهد، افزود: علاوه بر این ١٥٠٠ مدرسه غیرانتفاعی در شهر تهران وجود دارد که کمکهای خیرین به هیچوجه خرج این مدارس نمیشود و خودشان نوسازی را انجام میدهند همچنین در شهر تهران حدود ٨٠٠ مدرسه نیاز به مقاوم سازی و نوسازی و بازسازی دارد.
مدارس چه مناطقی از نظر فرسودگی در شرایط حاد قرار دارد؟
بنی آدم تاکید کرد: مناطق ٩، ١٠، ١١، ١٢ استان تهران از نظر فرسودگی در شرایط حادتری قرار دارند.به طور کلی براساس استانداردهای تدوین شده که باید ٤٠ میلیون متر فضای آموزشی برای هر دانش آموز وجود داشته باشد و در این زمینه ما کمبود بسیاری داریم و رفع آن نیازمند ٤٠ هزار میلیارد تومان اعتبار است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ٦٠٠ هزار خیر مدرسه ساز ریز و درشت در استان تهران وجود دارد، افزود: بزرگترین معضلی که خیرین مدرسه ساز با آن مواجه هستند؛ مربوط به مدارس استثنایی است و به دل مشغولی جدی خیرین تبدیل شده است.
بنی آدم ادامه داد: با توجه به اینکه ٦ هزار معلول در سطح استان تهران داریم و ٦٠ مدرسه استثنایی موجود برای رفع نیازهای این معلولان کفاف نمیدهد برای این قشر باید فکری عاجل کرد وگرنه بر مشکلات مدارس استثنایی روز به روز افزوده میشود.
وی افزود: علاوه بر این کمبود مدارس در منطقه ٢٢ استان تهران معضل دیگری است که خیرین با آن مواجه هستند چرا که پیش بینی میشود طی ٤ سال آینده ٥٠٠ هزار نفر در این منطقه ساکن شوند و این تعداد احتیاج به حدود ٢٠٠ مدرسه در این منطقه دارند و از خیرین تقاضا دارم برای منطقه ٢٢ قبل از اینکه شرایط بحرانیتر شود برای ساخت مدرسه در این منطقه اقدام کنند و بتوانیم گامی برای بهبود فضاهای آموزشی در این منطقه برداریم.
٦٠٠ هزار خیر مدرسه ساز در داخل کشور داریم
در ادامه این نشست خبری سید حمید موجانی، رئیس هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستانهای استان تهران گفت: امروز حدود ٦٠٠ هزار خیر مدرسه ساز در داخل کشور داریم و عده قابل توجهی خیر نیز در خارج از کشور حضور دارند که در مجمع فعالیت دارند و علاوه بر این ٥٠٠ مجمع خیرین در داخل کشور و ٨ مجمع در خارج از کشور فعالیت دارند و در تلاشیم بر این تعداد افزوده شود.
وی با بیان اینکه هدف مجمع خیرین رفع کمبودهای فضاهای آموزشی است، ابراز داشت: استان تهران از نظر فضاهای آموزشی جزو استانهای محروم است ولی شهرستانهای استان محرومتر از تهران هستند چرا که پس از جنگ تحمیلی حجوم جمعیت بدون هیچ محدودیتی به شهر صورت گرفت. در ٢ سال گذشته در شهرستانهای استان تهران حدود ٢١٥ مدرسه توسط خیرین ساخته شده است.
موجانی در پایان گفت: کمبود فضاهای آموزشی در شهرستانهای استان تهران به شدت حس میشود و تقاضا داریم اداره نوسازی توجه بیشتری به این مسئله داشته باشد و دولت نیز بودجه لازم را به نوسازی اختصاص دهد و به کمک خیرین بیاید.