درخواست مخالفت با شماره گذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری در سال ۹۷
این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: موتورسیکلتهای کاربراتوری به دلیل تنظیم نبودن نسبت هوا به سوخت، آلاینده ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون تولید میکنند که در شرایط حاضر مسأله اصلی آلودگی هوای تهران و تعدادی از کلانشهرهای دیگر است.
وی ادامه داد: هر موتورسیکلت کاربراتوری استاندارد در هر کیلومتر پیمایش میبایست حداکثر سه گرم آلودگی تولید کند که پس از دستکاری برای سرعت بیشتر به یک دستگاه فرسوده تبدیل شده که به جای سه گرم در هر کیلومتر در مجموع، آلایندگی ۱۵ گرم را تولید میکند.
نوری بیان داشت: بر اساس مصوبه هیأت محترم وزیران تولید و شماره گذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری ممنوع شد.
وی گفت: در نامهای که در تاریخ ۲۰/۰۲/۱۳۹۷ وزرای محترم صنعت، معدن و تجارت و کشور برای معاون اول رییس جمهور ارسال نموده اند، اعلام شده است که با توجه به عدم اطلاع برخی از شرکتهای تولیدکننده موتورسیکلت و به منظور جلوگیری از تبعات اجتماعی و بروز مشکلات کارگری و مساعدت برای تداوم فعالیت این شرکت ها، خواهان تصمیم هیأت وزیران جهت شماره گذاری ۹۵۴۳ دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری میباشند که این موضوع در کارگروه زیربنایی دولت بررسی و به زودی در هیأت دولت مورد تصمیم گیری نهایی قرار میگیرد.
نوری یادآور شد: به طور قطع هدف از وضع مصوبهی «توقف تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری» کاهش آلودگی هوا و افزایش تعداد روزهای سالم و پاک برای شهروندان است و طبیعتاً صدور مجوز شماره گذاری مجدد موتورسیکلتهای کاربراتوری، نقض این مصوبه محسوب میشود.
وی اظهار داشت: هر چند که طی دو سال گذشته به جای تلاش جهت تولید موتورسیکلتهای برقی و انژکتوری یورو ۳ و یورو ۴ با اضافه شدن تبصرهای به مصوبهی ممنوعیت، در سال ۹۶، ۷۴۰ هزار دستگاه و در سال ۹۵، ۴۳۰۰ دستگاه موتور کاربراتوری تولید و شماره گذاری شده است.
نوری افزود:با یک محاسبه ساده میتوان دریافت، چنان که این ۹۵۴۳ دستگاه موتور سیکلت کاربراتوری شماره گذری و وارد بازار شوند و برای مدت پنج سال در حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش نمایند، اضافه انتشار آلودگی این ناوگان نسبت به نوع انژکتوری بالغ بر ۱۴۰ هزار تن خواهد بود.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بنابراین شماره گذاری مجدد موتور سیکلتهای کاربراتوری اگرچه مشکل چند وارد کننده و قطعه ساز را حل مینماید، اما مشکل آلودگی هوا را تشدید نموده و سلامت شهروندان را تحت تأثیر جدی قرار میدهد.
وی افزود: از این رو، در جهت سلامت شهروندان عزیز شهر تهران از هیأت محترم وزیران به ویژه وزیر محترم کشور که خود واقف به چالشها و مشکلات کلان شهر تهران میباشد درخواست مینمایم که با شماره گذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری در سال ۹۷ به طور جدی مخالفت کنند.