صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سیمای بندگان در قیامت/ افراد با اعمال خود محشور می‌شوند

۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰:۳۳
کد خبر: ۴۲۸۶۶۴
کارشناس علوم قرآنی گفت: بنابراین اگر انسان کرامت خویش را حفظ کند اوضاع خوبی خواهد داشت و با چهره‌های خوب و نورانی در قیامت محشور می‌شود؛ به تعبیر قرآن در آیه 12 سوره حدید مردان و زنان مومن نمونه يَسْعَىٰ نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عطاءالله میرزاده کارشناس علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره قیامت گفت: دروازه ورود به قیامت مرگ است و در روایات از سختی‌ جان دادن گفته شده است. 

وی در همین راستا افزود: خداوند در قرآن در آیه 73 سوره زمر درباره مومنان که انسان‌های خوبی هستند می فرماید: "سلامٌ عـَلیکُم طِبتُم فادخـُلوُها خالدین". " ... سلام برشما ، خوش آمدید ، در آن درآیید [ و] جاودانه [ بمانید]".  در این آیه ، خداوند می فرماید که بهشتیان وقتی به بهشت می‌رسند در حالی که درهای آن گشوده شده است، در این هنگام نگهبانان بهشت، آن ملائک رحمت به آنها می گویند: سلام بر شما ، گوارا باد این نعمتها بر شما ، داخل بهشت شوید و جاودانه بمانید.


این کارشناس علوم قرآنی درباره وقایع قیامت اظهار کرد: پس از حسابرسی به اعمال در روز قیامت بنا بر آیه 19 سوره حاقه، عده‌ای با صدای بلند و روی گشاده می گویند: "فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَيَقُولُ هَاؤُمُ اقْرَءُوا كِتَابِيَهْ". "اما کسی که نامه اعمال او را به دست راستش دهند (با کمال نشاط و شادمانی و سربلندی به اهل محشر) گوید: بیایید نامه مرا بخوانید." در یک طرف چهره‌ها با لبخند و روی گشاده حضور دارند و در نقطه مقابل عده‌ای چهره‌های ناراحت و در هم کشیده دارند که دو جبهه پاکان و گناهکاران را تشکیل داده اند.

حجت الاسلام والمسلمین میرزاده ادامه داد: گروهی هستند که مسرور از ملاقات خدا هستند. عده‌ای نیز گرفته‌اند، در دنیا بندگی نکرده و به وظیفه خود عمل نکرده‌اند که از ظاهر آنان نیز مشخص است که دچار چه مشکلاتی هستند.

وی با اشاره به حیوانی بودن چهره بندگان در قیامت افزود: قرآن در بخشی از آیه 179 سوره اعراف صراحتا می‌فرماید: "أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ". "ایشان چون چهار پایانند، بلکه از آنها گمراهتر هستند و ایشان همان غفلت زدگانند". بنابراین منافاتی ندارد که کسی با چهره حیوان خاصی در قیامت محشور شود. همچنین در آیه 5 سوره جمعه می‌فرماید: "مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا". "وصف حال آنان که علم تورات بر آنان نهاده شد (و بدان مکلف شدند) ولی آن را حمل نکردند (و خلاف آن عمل نمودند) در مثل به حماری ماند که بار کتابها بر پشت کشد (و از آن هیچ نفهمد و بهره نبرد)".


این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: بنابراین اگر انسان کرامت خویش را حفظ کند اوضاع خوبی خواهد داشت و با چهره‌های خوب و نورانی  در قیامت محشور می‌شود؛ به تعبیر قرآن در آیه 12 سوره حدید مردان و زنان مومن نمونه يَسْعَىٰ نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزاده خاطرنشان کرد: امیرالمومنین در مناجات شعبانیه فرمود: "خدایا! اگر گذشت کنی، چه کسی از تو سزاوارتر به آن است؟ و اگر مرگم نزدیک شده باشد و عملم مرا به تو نزدیک نکرده، اعترافم را به گناه وسیله خویش به بارگاهت قرار دادم". اگر کسی در ماه رمضان در شب های قدر، اعمال و حق‌الله و حق‌الناس را انجام داد اما مقرر نبود که زندگی‌اش ادامه پیدا کند این موضوع وسیله بخشش و بشّاش بودن چهره در قیامت و نزدیک شدن به خدا خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *