صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نژادپرستی ساختاری و نظام‌مند ریشه خشونت علیه سیاه‌پوستان آمریکا

۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴:۵۲
کد خبر: ۴۲۸۱۸۱۳
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
نژادپرستی ساختاری و نظام‌مند در جامعه آمریکا به خشونت علیه سیاه‌پوستان در این کشور منجر می‌شود.

خبرگزاری میزان – اقدامات خشونت نژادی در آمریکا در حباب اتفاق نمی‌افتند و ریشه این اقدامات در ساختار جامعه این کشور است.

به گزارش «wordinblack»، اخیرا و در پی تیراندازی در یک فروشگاه مواد غذایی در شهر «بوفالو» که یک اقدام نژادپرستانه آشکار به شمار می‎‌رود، تعدادی از شهروندان سیاه‌پوست آمریکایی کشته و مجروح شدند.

این نخستین مورد از خشونت نژادپرستانه در آمریکا نیست که جان سیاه‌پوستان را می‌‎گیرد؛ در سال 2015 یک جوان 21 ساله حامی «سفید برتر پنداری» وارد کلیسایی در شهر «چارلستون» در ایالت «کارولینای جنوبی» شد و 9 شهروند سیاه‌پوست آمریکایی را به قتل رساند.

«چاندرا فورد» که به عنوان مدیر مؤسس مرکز مطالعات نژادپرستی، عدالت اجتماعی و سلامت در دانشگاه «کالیفرنیا» فعالیت می‌کند، می‌گوید که رشته اعمال نفرت‌آمیز نسبت به جامعه سیاه‌پوستان بخشی از یک میراث گسترده‌تر، فعال و اجباری در آمریکاست و به سلامت عمومی جامعه این کشور آسیب می‌رساند.

این استاد دانشگاه آمریکایی بر این عقیده است که می‌توان نژادپرستی را به عنوان یک موضوع اجتماعی یا جامعه‌شناختی در نظر گرفت، می‌توان نژادپرستی را به عنوان یک موضوع سیاسی و یا سلامت عمومی در نظر گرفت.

نژادپرستی به‌طور نظام‌مند تفاوت‌هایی را در فرصت‌های دستیابی به سلامت مطلوب در همه زمینه‌ها ایجاد می‌کند و این تفاوت‌های نظام‌مند در امتداد عوامل خطر مرتبط با سلامت رخ نمی‌دهند بلکه به طور نظام‌مند در امتداد خطوط نژادی و قومیتی رخ می‌دهند.

این ماهیت تاریخی و ساختاری نژادپرستی است که امکان وقوع خشونت نژادپرستانه بین فردی را در جامعه آمریکا فراهم کرده است.

سیاه‌پوستان نه تنها از بیماری‌های مختلف بیشتر از سایر گروه‌ها رنج می‌برند (که ارتباط آن با نژادپرستی ساختاری مورد تایید نهادهاست)، بلکه توسط افراد نژادپرست نیز هدف قرار گرفته و کشته می‌شوند.

«فورد» توضیح می‌دهد که نژادپرستی ساختاری محیطی را برای اعمال خشونت‌های فردی مانند تیراندازی دسته جمعی بوفالو ایجاد می‌کند.

این همان چیزی است که موجب می‌شود تیراندازی نژادپرستانه بوفالو روی دهد و یا «جورج فلوید»، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی، از سوی پلیس آمریکا به قتل برسد.

«چاندرا فورد» می‌گوید «این ماهیت تاریخی و ساختاری نژادپرستی است که باعث شده خشونت نژادپرستانه بین فردی رخ دهد و این یک جهت‌گیری بسیار متفاوت از این است که فکر کنیم جامعه ما عاری از نژادپرستی است و هر چند وقت یکبار نژادپرستی به شکل خشونت نژادپرستانه یا تیراندازی ظاهر می‌شود.»

پس از قتل «جورج فلوید» توسط افسران پلیس در سال 2020، انجمن پزشکی آمریکا نژادپرستی را «تهدید سلامت عمومی» اعلام کرد؛ از آن زمان تاکنون، نزدیک به 200 شورای شهر، هیئت‌مدیره شهر و سایر نهادهای آمریکایی همین موضوع را از طریق قطعنامه‌ها و بیانیه‌های رسمی اعلام کرده‌اند اما اینها از نظر قانونی قابل اجرا نیستند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *