صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

دانش‌آموزان در ردیف اول آسیب‌های پساکرونایی؛ نیاز به مداخله روان‌درمانگر احساس می‌شود

۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴:۲۲
کد خبر: ۴۲۷۱۸۹۳
دسته بندی‌: فضای مجازی ، عمومی
کارشناسان سلامت می‌گویند دانش‌آموزان در خط مقدم عوارض روانی کرونا قرار گرفته‌اند. آن‌ها می‌گویند این مساله برای والدین و معلمان نیز دردسر ساز شده است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: کرونا در 2 سال گذشته وقفه بزرگی در زندگی فردی و اجتماعی اغلب مردم ایجاد کرده است‎؛ تغییرات بزرگ و عمیق ایجاد شده در سبک زندگی هر فرد، گواهی بر این ماجراست. اگر دانش‌آموزی در خانواده و یا بین نزدیکانتان داشته باشید این موضوع را با غیرحضوری شدن مدارس در 2 سال گذشته و بازگشایی دوباره آن، با پوست و استخوان خود درک کرده‌اید.

این روزها که غفلت از سلامت روانی دانش‌آموزان نقل محافل است و حتی مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران هم به آن اشاره کرده است، به سراغ دبیر اجرایی همایش «آسیب‌های دوره کرونا با تمرکز بر آسیب‌های روانی» رفته‌ایم تا از چرایی تهدید سلامت دانش‌آموزان در این ایام بپرسیم.

در یک سال گذشته تا‌کنون که از سلامت روان بعد از کرونا صحبت به میان آمده، نبود سوگواری یکی از مهم‌ترین دلایل آسیب‌های روانی به‌ویژه در میان کودکان و نوجوانان مطرح شده است. با این حال این روزها با بازگشایی دوباره مدارس و حضوری شدن کلاس‌های درس و امتحانات، اضطراب و مشکلات روانی دانش‌آموزان به تأثیر از کرونا تازه خود را نشان داده‌اند؛ از اضطراب امتحانات حضوری گرفته تا ترس از ناقل بودن و گسترش ویروس کرونا در میان اعضای خانواده.

«پریسا باقری» دکترای روان‌شناسی بالینی و دبیر اجرایی همایش ملی آسیب‌های دوره کرونا می‌گوید: «نکته اول این است که دانش‌آموزان در 2 سال گذشته کلاس‌های غیرحضوری را تجربه کرده‌اند و نسبت به بازگشایی دوباره مدارس آمادگی ندارند. اینکه دانش‌آموزی با رغبت سر کلاس نمی‌نشیند و انگیزه‌ای برای کلاس‌های حضوری ندارد، و البته نگرانی از دور شدن از خانواده و جدایی از والدین را در سنین پایین تجربه می‌کند، از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌رو ‌در مورد دانش‌آموزان است. این مشکلات نه‌تنها دانش‌آموزان، بلکه والدین و معلمان را هم با هم درگیر و دچار چالش کرده است.» ترس از اینکه در دوران کرونا کیفیت لازمی در زمینه آموزش دریافت نکرده‌اند و حالا باید به‌صورت حضوری سر جلسه امتحان حاضر شوند، ادامه اضطرابی است که به‌گفته دکتر باقری از پس غیرحضوری شدن دو ساله مدارس به دانش‌آموزان منتقل می‌شود.

ترس از مرگ والدین

ترس بزرگ‌تری با بازگشایی دوباره مدارس یقه دانش‌آموزان را گرفته است که گرچه چندان ترس شایعی نیست، اما اثرات بسیار منفی‌ای روی گروهی از دانش‌آموزان گذاشته است. 

باقری می‌گوید: «مواردی از مراجعه دانش‌آموزان به مطبم را دارم که کودک با اضطراب شدید و وسواس روبه‌رو شده. مثلا مراجعی که پدرش را در کودکی از دست داده و حالا می‌ترسد در مدرسه و از طریق تماس با بچه‌های دیگر ناقل ویروس کرونا باشد و مادر و دیگر اعضای خانواده را مبتلا کند. ترس از مرگ مادر و بدتر از آن ترس از مقصر بودن در مرگ مادر، باعث شده تا این کودک تمرکز خود را در مدرسه از دست بدهد و دچار مشکل شود. البته همه بچه‌ها این نگرانی و اضطراب را با خود ندارند و می‌توان گفت چنین حساسیتی از طرف خانواده‌ها بیشتر از دانش‌آموزان است. اما اثرات اضطراب مرگ در همین تعداد محدود هم بسیار مخرب و آسیب زننده است به‌طوری که می‌تواند آینده این دانش‌آموزان را تحت‌تأثیر قرار دهد.»

یک توصیه مهم

با بازگشایی مدارس و حضور دوباره دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، باقری توصیه مهمی برای سلامت روان دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان و همچنین اولیای مدارس دارد: «جامعه باید بداند که به تنهایی نمی‌تواند از پس تبعات روانی و آسیب‌های روحی بعد از کرونا بر بیاید. مهم‌ترین اقدام برای کمک به سلامت دانش‌آموزان این روزها می‌تواند از طریق مدارس انجام شود. چرا که احتمالا خیلی از خانواده‌ها امکان و شرایط مراجعه شخصی به درمانگر را ندارند. اما مشاوران آموزش دیده در مدارس می‌توانند به کم‌شدن اضطراب دانش‌آموزان و رفع تدریجی مشکلات آنها در رابطه با تجربه سخت کرونا کمک کنند. اغلب دانش‌آموزان کشور حداقل خودشان یا اعضای نزدیک خانواده‌شان ابتلا به کرونا را تجربه کرده و حتی شاید هنوز هم با عوارض جسمی آن سر و کله می‌زنند. اما حواسمان باید به عوارض روحی ابتلا به این بیماری و زندگی در دوره پاندمی هم باشد؛ همه ما مرگ نزدیکان را به شکلی غیرمتعارف تجربه کرده‌ایم و برای درک این تجربه به‌ویژه در سنین پایین‌تر نیاز به مداخله روان‌درمانگر یا مشاور هست.»

5 تا 11ساله‌ها واکسن بزنند

با وجود مهار کرونا در اغلب شهرهای کشور و آبی شدن دوباره نقشه کرونا در ایران، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره اهمیت واکسیناسیون کودکان 5تا 11ساله هشدار داد.

«حمیدرضا جماعتی» گفت:«کودکان ۵ تا ۱۱ ساله چنانچه واکسیناسیون را انجام ندهند، با بروز سویه‌های جدید بازهم می‌توانند باعث انتقال و چرخش بیماری و بروز موج‌های جدید و تشدید بیماری در کشور شوند.»

او  با بیان اینکه سویه‌های جدید در برخی کشورها نگران‌کننده است، گفت:«هم‌اکنون در بیشتر  کشورهای جهان آمار ابتلا و فوت ناشی از کرونا در مقایسه با وضعیت قبلی خودشان کاهش یافته است. اما سویه‌هایی که در  برخی کشورها گزارش شده، می‌تواند نگران‌کننده باشد و پیش درآمد به‌وجود آمدن موج‌های جدید در کشورهای جهان باشد.»

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: کرونا روانشناسی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *