فروشندگان عامل اصلی فروش پوشاک ایرانی با برند خارجی هستند/ برندسازی یک شبه اتفاق نمیافتد
نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک افزود: از ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته هر زمان مشتری وارد مغازهای میشد و فروشندگان اجناس خوب و با کیفیت را به نام ترک معرفی میکردند و این موضوع برای مشتری جذابیت ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه در گذشته برخی از محصولات از جمله شکلات، ماکارونی و ... در کشور تولید نمیشد که به مرور با تولید داخل برندهای داخلی در بازار جایگیزین شدند و طرفدار پیدا کردند، گفت: اما، درباره پوشاک این موضوع اتفاق نیفتاد نه به دلیل اینکه تولید پوشاک خوب نداشتیم بلکه فروشندگان، پوشاک ایرانی را به جای خارجی معرفی کردند.
شهریاری ادامه داد: زمانی که ذهن مشتری به سمتی میرود که جنس خارجی بهتر از پوشاک داخلی است مشتری به این سمت کشیده میشود و تولیدکنندگان نیز به این سمت حرکت میکنند که تولید خود را با برند خارجی عرضه کنند و در این بین فروشندگان هم آنها را برای فروش بیشتر ترغیب به اینکار میکنند در صورتی که محصول کاملا ایرانی است، باید سعی کنیم این تفکر عوض شود.
نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در پاسخ به این سئوال که چرا تولیدکنندگان به سمت برندسازی حرکت نکردند، تصریح کرد: برندسازی در کشور موضوع جدیدی است و با تاسیس مالها و فروشگاههای جدید آغاز شد و آن هم به دلیل اینکه برندهای خارجی آمدند و سیستم توزیع قدیم و بنکداری در حال منسوخ شدن است.
وی افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی نیز در حال حرکت به سمت برندسازی هستند البته این موضوع یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و در حال حرکت در این مسیر هستیم.
شهریاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ تا ۶۰ برند خوب پوشاک داریم که در حال اضافه کردن فروشگاههای خود و توسعه برند هستند.
نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان اینکه در زمینه برند در کشور از نظر علمی نه سابقه داریم و نه دانش آن در کشور وجود دارد اظهار کرد: این مورد نقص است، به یکباره نمیتوانیم برندسازی را یاد بگیریم این موضوع نیاز به دانش فنی، زمان و نیاز به تصمیم دارد که تولیدکنندهها در حال حاضر به این نتیجه رسیدند.