دستورالعمل سنجش سلامت نوآموزان ابلاغ شد
خبرگزاری میزان - به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، سازمان آموزشوپرورش استثنایی، دستورالعمل اجرایی برنامه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، پیشدبستان و دانش آموزان با نیازهای ویژه سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.
در این دستورالعمل: ترکیب اعضای ستاد هماهنگی اجرای سنجش در استان، اعضای مدعو، وظایف ستاد هماهنگی اجرای سنجش استان، توصیههای بهداشتی در ارتباط با بیماری کرونا در پایگاه سنجش، ارزیابی دانش آموزان متقاضی جهش تحصیلی، نحوه غربالگری و ارجاع نوآموزان مشکوک به اختلال طیف اتیسم و زمان آغاز سنجش آمده است.
بر اساس این دستورالعمل زمان آغاز سنجش از نیمه دوم خردادماه، برای تمام نوآموزانی که در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲وارد پایه اول خواهند شد و همچنین جاماندههای سنجش سال تحصیلی گذشته انجام خواهد شد.
مرحله مقدماتی در پایگاههای اولیه سنجش
ـ ضمن رعایت کلیه پروتکلهای بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی کرونا در ارتباط با پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ شامل ارزیابیهای بینایی، دید رنگ، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمی- حرکتی، اندازهگیری توده بدنی، قد، وزن، دهان و دندان، بیماریهای جلدی (پوست و مو) و بیماریهای نیازمند مراقبت ویژه است. همچنین بررسی وضعیت واکسیناسیون توسط مراقب سلامت در پایگاه سنجش صورت میپذیرد.
تبصره: نوآموزانی که در هر یک از مراحل غربالگری بینایی، شنوایی و جسمی حرکتی مشکوک به مشکل بوده و نیاز به ارجاع به مرحله تخصصی دارند ادامه سایر مراحل بر اساس دستورالعملهای آزمایندههای بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی و طیف اوتیسم خواهد بود.
- اطلاعات مربوط به برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات سنجش، محرمانه تلقی شده و دسترسی به آن فقط توسط رئیس و دبیر ستاد هماهنگی اجرای سنجش، امکانپذیر است.
- نوآموزانی که نیاز به ارزیابی تخصصی ندارند، پس از ثبت نتایج ارزیابیهای اولیه در سامانه سنجش و ارجاع به مراکز خدمات جامع سلامت (پایگاههای سلامت و خانههای بهداشت) جهت بررسی و تکمیل کارت واکسیناسیون، همچنین انجام معاینات پزشکی با رعایت شرایط ویژه بیماری کرونا، به دبستان مورد تقاضای ثبت نام، معرفی میشوند.
- نوآموزانی که در مرحله مقدماتی مشکوک به مشکل تشخیص داده شده و به پایگاههای تخصصی ارجاع میشوند، پس از انجام آزمونهای تخصصی مورد نیاز، مجدد به پایگاه اولیه مراجعه کرده و مسئول پایگاه، پس از انتقال اطلاعات برگههای ارزیابی تخصصی به سامانه سنجش، نوآموز را جهت بررسی و تکمیل کارت واکسیناسیون و همچنین انجام معاینات پزشکی با رعایت شرایط ویژه بیماری کرونا به مراکز خدمات جامع سلامت (مراکز سلامت و خانههای بهداشت) ارجاع میدهند.
- ارزیابی تخصصی آمادگی تحصیلی و طیف اوتیسم صرفا در پایگاههای تخصصی سنجش وابسته به اداره آموزش و پرورش استثنایی استان که در سامانه سنجش تعریف شدهاند به صورت رایگان انجام میپذیرد.
مدارک مورد نیاز جهت انجام سنجش در پایگاهها
- اصل شناسنامه دانشآموز و والدین
- کارت واکسیناسیون تکمیل شده
-یک قطعه عکس ۳در ۴
- مبلغ ۶۰۰/۰۰۰ ریال که صرفا از طریق دستگاه یا درگاه پرداخت الکترونیکی قابل دریافت است.
ارزیابی دانشآموزان متقاضی جهش تحصیلی
- مدیران مدارس ابتدایی دارای داوطلب جهش تحصیلی با رعایت ضوابط و مقررات از طریق سامانه سنجش نسبت به ثبت اطلاعات فردی و خانوادگی و عملکرد درسی دانشآموزان و نوبتگیری جهت انجام مراحل ارزیابی هوش، اقدام و آنان را به پایگاههای تخصصی ارجاع کنند.
- ارزیابی این گروه از دانش آموزان از نیمه دوم خرداد ماه سال جاری پس از صدور کارنامه نهایی شروع و تا پایان تیر به اتمام خواهد رسید و تاریخ فوق غیر قابل تمدید است
- مدارک لازم جهت ارزیابی شامل اصل شناسنامه دانشآموز به همراه پرینت برگه نوبتگیری جهش و الصاق عکس نوآموز و ممهور به مهر آموزشگاه است.
- ارزیابی دانشآموزان متقاضی جهش از (پایه اول به سوم، دوم به چهارم، سوم به پنجم، چهارم به ششم)، و جهش برای بار دوم با رعایت شرایط و سایر مقررات مربوطه، در استان انجام میپذیرد.
- دانشآموزانی که در سالهای گذشته متقاضی جهش تحصیلی بوده و حداقل امتیاز لازم را کسب نکردهاند در صورت تقاضای مجدد میتوانند با پرداخت وجه اقدام به نوبتگیری و ارجاع به پایگاههای تخصصی کنند.
ارزیابی دانشآموزان دیرآموز و تست مجدد
دانشآموزان دیرآموز: شامل ارزیابی دانشآموزانی میشود که در سالهای تحصیلی گذشته دیر آموز تشخیص داده شدهاند. (اطلاعات آنان در سامانه سنجش موجود باشد) و همچنین در سال تحصیلی متوالی مردودی داشته باشند. برای این دسته از دانشآموزان، مدیر مدرسه از طریق سامانه سنجش ضمن تکمیل موارد مندرج در سامانه اقدام به نوبتگیری کرده و آنها را به پایگاه تخصصی مربوطه ارجاع کند.
تست مجدد: ١- تست مجدد شامل دانشآموزانی میشود که در سال تحصیلی جاری و سالهای گذشته عادی تشخیص داده شده اطلاعات آنان در سامانه سنجش موجود باشد و در مدارس عادی مشغول به تحصیل بوده ولی گزارش مدرسه حاکی از مشکل تحصیلی آنها است و نیاز به تست مجدد دارند. برای این دسته از دانش آموزان مدیر مدرسه از طریق سامانه سنجش، ضمن تکمیل موارد مندرج در سامانه، اقدام به نوبتگیری کرده و آنها را به پایگاه تخصصی مربوطه ارجاع میکند.
۲- گروهی از دانشآموزان در مدارس استثنایی که در سال تحصیلی جاری و با سالهای گذشته، آموزشپذیر تشخیص داده شدهاند و شورای مدرسه احتمال ارجاع آنها را به مدارس عادی می دهند. برای این گروه از دانشآموزان، مدیران مدارس استثنایی از طریق تکمیل موارد مندرج در سامانه سنجش، نسبت به نوبتگیری و ارجاع آنها به پایگاههای تخصصی اقدام میکنند.
ارزیابی دانشآموزان آزمایشی: گروهی از دانشآموزان که در سال تحصیلی جاری و یا سالهای گذشته، در مدارس استثنایی به صورت آزمایشی ثبتنام شدهاند. مدیران مدارس استثنایی، بر اساس شیوهنامه جایدهی دانشآموزان آزمایشی نسبت به نوبتگیری و ارجاع آنها به پایگاههای تخصصی اقدام کنند.
نحوه غربال گری وارجاع نوآموزان مشکوک به اختلال طیف اوتیسم: غربالگری این دسته از نوآموزان در مراکز استانها و شهرهایی که از سوی شورای برنامهریزی سنجش اعلام شده الزامی است و پایگاههای سیار مشمول این بند نخواهند شد. نوآموزانی که بر اساس آزمون آمادگی تحصیلی مشکوک به مشکل تشخیص داده شده و به مرحله تخصصی هوش ارجاع میشوند و یا دانشآموزانی که در مرحله تخصصی هوش مشکوک به طیف اتیسم تشخیص داده میشوند، پرسشنامه غربالگری طیف اوتیسم توسط مشاور پایگاه تخصصی تکمیل شود. در صورت عدم کسب نمره لازم و یا علیرغم کسب نمره ولی مشکوک به مشکل باشند ضمن اقدام به نوبتگیری در سامانه سنجش به کارشناس تخصصی طیف اوتیسم ارجاع شوند.
زمان آغاز سنجش
برنامه سنجش سال جاری از نیمه دوم خردادماه برای تمام نو آموزانی که در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ وارد پایه اول خواهند شد، همچنین جاماندههای سنجش سال تحصیلی گذشته، اجرا و ادامه فعالیت پایگاه منوط به نوبتدهی بر اساس دستورالعمل و رعایت حداقل تعداد تست شونده است و با پیشنهاد کتبی ستاد هماهنگی سنجش استان و تایید شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی سنجش فعالیت پایگاه خاتمه مییابد. زمان اجرای سنجش نوآموزان پیش دبستان ( ۱و ۲ ) براساس مصوبات ستاد سنجش استان و تایید شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی سنجش خواهد بود.
فرآیند اجرای سنجش
انتهای پیام/