صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آیا میدانید؛ سیستم کمکی رانندگی بین خطوط چطور کار می کند؟

۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۷:۲۰
کد خبر: ۴۲۶۱۴۹
برخی از تصادفات جاده‌ای به دلیل خواب آلودگی راننده و خارج شدن خودرو از مسیر حرکتش به وجود می‌آید. سیستم کمکی رانندگی بین خطوط اجازه نمی‌دهد که خودرو از مسیر خود خارج شود.

به گزارش گروه فضای مجازی ، سیستم کمکی رانندگی بین خطوط یا همان Lane Keeping Assist اولین بار توسط یکی از خودروسازان ژاپنی به دنیا معرفی شد.

برخی از این سیستم‌ها که با نام "هشدار خروج از خطوط" (Lane Departure Warning) شناخته می‌شوند، خطوط جاده را آنالیز می‌کنند و در صورت خروج خودرو از خط حرکتی خود، به راننده هشدار می‌دهد.

در نسخه‌های پیشرفته تر، سیستم بر روی فرمان خودرو کنترل دارد و نمی‌گذارد تا خودرو از مسیر خودش خارج شود.

این سیستم چگونه کار می‌کند؟

یکی از قطعات مهم در ساختار فناوری تشخیص خطوط جاده در خودرو‌ها، سنسور مادون قرمز برای تشخیص خطوط جاده است. سنسور مادون قرمز نصب شده در جلو خودرو، قادر است خطوط جاده را از مابقی المان‌های موجود در اطراف خودرو تمایز دهد. سپس این اطلاعات به قسمت ECU فرستاده می‌شود و از طریق تحلیل داده‌ها، هنگامی که در حال خروج از خطوط جاده هستید، خودرو به شما هشدار می‌دهد.

در برخی دیگر از خودروها علاوه بر حسگر مادون قرمز، از دوربین‌ هم استفاده می‌شود که در این خودروها سیستم با دقت بسیار بیشتری کار می‌کند.

این سیستم‌ها به چند روش راننده را از خطر مطلع می‌کنند:

سیستم هشدار که معمولا با صدای آلارم همراه است.

لرزش فرمان خودرو

نمایش هشدار در صفحه نمایش Head Up

در برخی دیگر از خودروها هم این سیستم کنترل فرمان را بدست می‌گیرد و نمی‌گذارد خودرو از مسیر خارج شود و تا زمانی که سیستم را غیر فعال نکنید، این امر ادامه پیدا می‌کند.

 

منبع: خودروکار

 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *