صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

فعالیت در مناطقی غیر از ۱۵ بازارچه مرزی و اسکله اعلام شده ممنوع است/ هیچگونه اتفاق امنیتی در معابر رسمی کوله‌بری نداشته‌ایم/ احصا شرایط مرزنشینان

۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲:۳۹
کد خبر: ۴۲۶۱۱۳
دسته بندی‌: سیاست ، عمومی
مدیر کل مرزی وزارت کشور ادامه داد: ۱۵ بازارچه مرزی در مرز خشکی و چندین اسکله اعلام کرده‌ایم و فعالیت در مناطقی غیر از این موارد اعلامی ممنوع است لذا کسی که بخواهد در مبادی که رسما اعلام نشده فعالیت کند مقصر است.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی شهریار حیدری در نشست خبری خود که عصر امروز برگزار شد، با اشاره به ابلاغ دو «آیین‌نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های غیررسمی مرزی» و «آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناور‌های دریایی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن» به استانداران کشور گفت: فعالیت کوله‌بری از سال‌های گذشته به شکلی انجام می‌شد که این فعالیت در سال‌های اخیر رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است که باید در چارچوب مشخصی سازماندهی و مدیریت می‌شد.

وی ادامه داد: با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی که از طرف رهبر معظم انقلاب به‌عنوان راهبرد مشخص شد و نیز بخاطر حمایت از تولید ملی و برای اهتمام به معیشت مرزنشینان و اجرای فرامین اقتصاد مقاومتی دو آیین نامه برای حمایت از فعالیت‌های کوله‌بری سال گذشته در هیئت دولت مصوب شد که به دلایلی قابل اجرا نبود.

مدیر کل مرزی وزارت کشور تصریح کرد: نزدیک به ۵۰ درصد از این آیین‌نامه‌ها قابل اجرا بود، اما مواردی همچون زیرساخت‌ها، جانمایی بازارچه‌ها، هماهنگی با کشور‌های همسایه توجیه مردمان مرزنشین و دست‌اندرکاران و همچنین راه‌اندازی سامانه مورد بازنگری قرار گرفت.

وی یادآور شد: این آیین‌نامه در ابتدا با مشکلاتی مواجه شد که نیازمند اصلاح بود، اما ظرفیت‌های خوبی را برای مردم مرزنشین ایجاد کرد.

حیدری یادآور شد: در گذشته وقتی کشور‌های همسایه به هر دلیلی مرز‌ها را تعطیل می‌کردند کوله‌بری و فعالیت مرزی صورت نمی‌گرفت، اما آیین‌نامه جدید اجازه می‌دهد در هر شرایطی فعالیت‌های مرزی صورت بگیرد حتی اگر مرز‌های کشور همسایه بسته باشد.

وی تأکید کرد: سود بازرگانی که در آیین‌نامه قبلی منظور شده بود، برای جمعیتی که مد نظر بود کفایت نمی‌کرد؛ لذا در قالب یک سامانه تعریف کردیم چه کسانی مرزنشین هستند و مشمول فعالیت‌های مرزنشینی می‌شوند و چه افرادی باید از این چارچوب خارج شوند و در این مورد یک راستی‌آزمایی نیز صورت گرفت.

مدیر کل مرزی وزارت کشور با بیان اینکه جمعیت تعریف شده، احصا شد و در این سامانه منظور شد گفت: کارت فعالیت‌های سامانه صادر شده و آنچه در قالب مرزنشینی قرار می‌گیرد همان تعریف تخفیف در قالب سود بازرگانی است.

حیدری یادآور شد: در مناطق دریایی نیز آیین‌نامه قبلی مشکلاتی داشت چرا که کسی که می‌خواست کالا وارد کند، صاحب شناور و ملوانان باید انگیزه‌ای برای این کار پیدا می‌کردند و همچنین ملوانان نیز برای کار خود از سود کافی بهره‌مند می‌شدند.

وی افزود: در آیین نامه جدید شناور‌هایی که در آب‌های ایران طی طریق می‌کنند، در گذشته گازوئیل را با قیمت آزاد می‌خریدند، ولی از این پس با قیمت داخلی گازوئیل را تهیه کرده که بدین ترتیب بین ۲۰ تا ۲۵ درصد سود به صاحب شناور می‌رسد.

مدیر کل مرزی وزارت کشور افزود: در گذشته رقم کمی برای ملوانان منظور شده بود که در حال حاضر سود خوبی برای آنان در نظر گرفته شده است و برای اینکه تاجران اقدام به جابجایی کالا کنند فعلا ۲۰ درصد سود بازرگانی لحاظ شده است. این آیین‌نامه در تاریخ نهم خرداد ۹۷ به تصویب هیئت دولت رسید و توسط وزارت کشور به استانداران و سایر دستگاه‌های دولتی ابلاغ شد.

حیدری خاطرنشان کرد: ۵ منطقه ویژه تجاری در سه استان کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان داریم که سال‌هاست تصویب شده، ولی عملیاتی نشده‌اند لذا در این آیین‌نامه تاکید شده ظرف کمتر از یک سال فعالیت‌های تجاری در این مناطق اجرایی و عملیاتی شود و بجای اینکه واردکننده کالا باشیم، مرزنشینان صادرکننده کالا باشند.

وی عنوان کرد: همچنین در آیین‌نامه جدید تأکید شده در شهر‌های بانه، قصرشیرین، مریوان و میرجاوه کارگروهی تشکیل شود و اقدامات موثری در این آیین‌نامه در نظر گرفته شده تا ظرف مدت شش ماه اقداماتی برای ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی صورت گیرد.

مدیر کل مرزی وزارت کشور در پاسخ به سوالی درباره تکلیف نهایی بیمه کوله‌بران اظهار داشت: کوله‌بری یک فعالیت موقت است و پایدار نیست تا یک شغل حسابش کنیم و، چون ناپایدار است بحث بیمه در آن منتفی است لذا با آیین‌نامه جدید که بنا شده وزارت صنعت و دستگاه‌های اقتصادی در مناطق مرزی ایجاد اشتغال کنند قطعا فعالیت‌های اقتصادی مرزنشینان نیز فعال خواهد شد و با ایجاد مشاغل پایدار معیشت مرزنشینان نیز تامین خواهد شد و امیدواریم با این روند تا چند سال دیگر چیزی به‌عنوان کوله‌بر در مناطق مرزی معنا نداشته باشد.

حیدری در پاسخ به سوالی درخصوص تخفیفی که در کارت‌های بازرگانی در نظر گرفته شده نیز عنوان کرد: در گذشته آماری از جمعیت مناطق مرزنشین احصا شده بود که با عددی که برای سود بازرگانی در نظر گرفته شده بود همخوانی نداشت لذا در آیین‌نامه جدید ۴۵۰ درصد تخفیف سود بازرگانی مشترکا در دریا و مناطق خشک منظور شد که این رقم سود با جمعیت در نظر گرفته شده کاملا هماهنگ است.

وی درباره سوالی در خصوص کاهش مبادی ورودی کالا نیز یادآور شد: برای احصا مرزنشینان شرایطی در نظر گرفتیم؛ که این شرایط عبارتند از: ۱. این افراد شغل نداشته باشند ۲. کم‌درامد باشند ۳. ساکن اصلی مرز از سه سال قبل از تصویب آیین‌نامه بوده باشند ۴. در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه ساکنان شعاع ۲۰ کیلومتری از مرز و در استان سیستان ساکنان مرزی تا ۵۰ کیلومتر آن‌طرف‌تر از مرز‌ها طبق آیین‌نامه جدید جزو مرزنشینان در نظر گرفته می‌شوند.

مدیر کل مرزی وزارت کشور ادامه داد: فهرست کالا‌هایی که قابل ورود به کشور است در کارگروه ماده ۱۲ وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه‌های مرتبط مورد بررسی قرار گرفت و بر این اساس امروزه صد‌ها قلم کالا به کشور وارد می‌شود.

وی درپاسخ به سوالی برای رونق بازارچه‌ها نیز عنوان کرد: تاکید این آیین‌نامه هم بر این است که به رونق بازارچه‌های مرزی کمک کند لذا کالا‌هایی که به کشور وارد می‌شوند در نزدیک‌ترین شهر به مرز رفته و در مغاز‌ه‌هایشان توزیع می‌شوند و همچنین خروج کالا به‌صورت تجمیعی از شهر‌های مرزی ممنوع است تا به تبع این فعالیت‌های کوله‌بری شهر‌های مرزی رونق بگیرند.

حیدری در ادامه گفت: قطعا آیین‌نامه جدید خواستار اصلاح روند‌های گذشته است و از نقاط مثبت فراوانی برخوردار است این آیین‌نامه توجیهی برای افراد قاچاقچی باقی نگذاشته است و مرزنشینان هم به‌طور کامل از بند‌های این آیین‌نامه مطلع شده‌اند.

مدیر کل مرزی وزارت کشور ادامه داد: ۱۵ بازارچه مرزی در مرز خشکی و چندین اسکله اعلام کرده‌ایم و فعالیت در مناطقی غیر از این موارد اعلامی ممنوع است لذا کسی که بخواهد در مبادی که رسما اعلام نشده فعالیت کند مقصر است.

حیدری خاطرنشان کرد: نیرو‌های مرزی مسئول حمایت از مرز‌ها هستند. مرز‌های ما باید حریم و امنیت داشته باشند و مردمان مناطق مرزی همواره با مرزنشینان همکاری می‌کنند؛ و ممکن است در این چارچوب برخورد‌هایی شود. کار تشخیص افراد در ساعات پایانی شب در نقاط مرزی سخت است از سوی دیگر امنیت هم باید ایجاد و همچنین از مرز‌ها نیز دفاع شود لذا با درنظر گرفتن ناامنی که در برخی کشور‌های همسایه وجود دارد و ممکن است این ناامنی‌ها بر مرز‌های ما نیز تاثیر بگذارد و همچنین ممکن است افرادی بخواهند تحت عنوان فعالیت کوله‌بری وارد کشور شوند، باید در مناطق مرزی مسائل امنیتی به‌طور کامل رعایت شود.

وی در پایان تصریح کرد: تاکنون هیچگونه اتفاق امنیتی در معابر رسمی کوله‌بری نداشته‌ایم و کشته و زخمی شدن افراد در مناطق مرزی غیررسمی اتفاق می‌افتد که مرزبان موظف است باهر رفت وآمدی برخورد کند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *