بازگشت مریلا زارعی به سینمای ایران/سوء تفاهمی که برای اکبر عبدی ایجاد شد
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، سینمای ایران در سال 97 تاکنون اکران سراسری چهارده فیلم را پشت سر گذاشته که از این میان سهم سینمای کمدی شش فیلم بوده و مابقی آثار اکثراً در ژانرهای اجتماعی بوده اند.
حال با عبور از اکران نوروزی و مشخص شدن فیلم های اکران دوم نوروز اهالی سینما در انتظار اکران فیلمهایی هستند که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمدند. فیلمهایی که با اکرانشان تنوع بیشتر و بهتری به چرخه اکران سینمای ایران خواهند داد.
فیلم سینمایی "سو تفاهم" نهمین فیلم "احمدرضا معتمدی" در مقام کارگردان از جمله شانس های اصلی سینمای ایران در تابستان سال 97 است. فیلمی که می تواند دو راه شکست یا پیروزی را پیماید. پیروزی از آن جهت که بازیگران فراوانی در اثر حضور دارند و شکست از آن سو که سوء تفاعم فیلمی است که شاید توسط عموم مردم استقبال نشود.
معتمدی کارگردانی تجربهگرا بوده و تفاوت میان "زشت و زیبا" و "دیوانه از قفس پرید" و "قاعده بازی" بیانگر این نگاه تجربهگرای او در سینماست.
احمدرضا معتمدی متولد 1340 تهران، فارغ التحصیل فلسفه و اقتصاد از دانشگاه تهران است. وی پیش از شروع فعالیت در سینما سالها به نظریه پرداز در حوزه مباحث تئوریک هنر و فلسفه زیبایی شناسی در مطبوعات و کتب فعال بوده است. او سینمای حرفه ای را سال 1372 با فیلم "یاران" ساخته ناصر مهدی پور به عنوان نویسنده آغاز کرد.
مریلا زارعی، کامبیز دیرباز، اکبر عبدی، پژمان جمشیدی و هانیه توسلی از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم سوءتفاهم به ایفای نقش پرداخته اند.
مریلا زارعی بازیگر خوب سینمای ایران توانسته تا به حال دو بار سیمرغ بلورین نقش اول را برای فیلم های "شیار 143" و "زیر سقف دودی" از آن خود نماید. وی برای بازی در فیلم "سربازان جمعه" نیز توانست سیمرغ نقش مکمل زن را به خانه ببرد.
زارعی طی سال پیش در سکوت رسانه ای به سر می برد و به نوعی هیچ کار شاخصی را نپذیرفت تا اینکه بالاخره خبر حضورش در فیلم "سوءتفاهم" ساخته "احمدرضا معتمدی" شنیده شد.
قصه فیلم سوء تفاهم ماجرای یک گروگانگیری است که همه چیز در متن واقعیت پیش میرود، اما با گذشت زمان این شبهه پیش میآید که این حادثه بیشتر شبیه یک "سوء تفاهم" یا توهم است.
معتمدی کارگردان سوء تفاهم درباره چرایی پرداختن به فیلمنامه گفت: فضای رسانه در حال تصرف جهان واقعی است. ما در شرایط تعلیق در جهان رسانه ها هستیم و جهان امروز در حالت گذار به دنیای رسانه است. رسانه ها این روزها در حال بلعیدن ما هستند. تمام سکانس های فیلم تکرار شونده هستند و این منطق پاردوکسیال امروز جهان است. از نظر من بازیگران این فیلم به شدت در راستای متن هنرنمایی کردند و از سویی تدوین نقش عمده ای در ریتم خوب اثر داشت.
مریلا زارعی در گفت و گویی درباره رسیدن به نقشش در فیلم سوء تفاهم گفت: من وقتی می خواهم در فیلمی بازی کنم چهار نفر متن را مطالعه می کنند. یکی از بزرگترین مخاطبان و منتقدین من خواهرم است. این فیلمنامه برای من بسیار سخت و پیچیده بود. نگاه و فلسفه مطرح شده در فیلم ریسکی بود که من آن را پذیرفتم. احمدرضا معتمدی بیش از فیلمساز یک فیلسوف بودند برای هر پلان مدت های طولانی صحبت می کردیم.
مهدی فخیم زاده نیز در گفت و گویی درباره بازی در سوءتفاهم ادامه داد: من آخرین نفری بودم که به فیلم پیوستم. وقتی فیلمنامه را خواندم اولین چیزی که نظرم را جلب کرد این بود که این فیلمنامه اثری نیست که هر روز پیشنهاد شود زیرا شبیه هیچ کاری نبود. از نظر من معتمدی قبل از اینکه فیلمنامه نویس باشد آدمی با دغدغه های فلسفی است.
کامبیز دیرباز هم که در فیلم سینمایی سوءتفاهم به ایفای نقش پرداخته است درخصوص فیلم سوءتفاهم خاطرنشان کرد: اگر درباره این فیلم سوالاتی در ذهن مخاطب وجود دارد بدانید هزاران برابر این سوالات و ابهامات در ذهن ما بازیگران کار وجود داشت. صادقانه بگویم به شدت خوشحالم از اینکه در چنین نشستی فیلم ما را دوست داشتند زیرا من تجربه های این چنین را بسیار کم داشته ام.