صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جلوگیری از خروج 330 میلیون دلار ارز از کشور با تکیه بر توان داخلی

۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳:۲۱
کد خبر: ۴۲۵۵۲۴۷
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
معاون توسعه ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: بیش از ۸۳ درصد از نیاز‌های ناوگان از داخل کشور تامین می‌شود.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی کشتیرانی، عبدالرضا محبی با بیان اینکه تامین حداکثری مایحتاج ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی دو دهه اخیر با جدیت در دستور کار بوده است؛ تصریح کرد: در حال حاضر از تامین نیروی انسانی گرفته تا انجام تعمیرات ادواری و سفری، بیمه، کلاس و سوخت کشتی بعضاً تا صد در صد از داخل کشور تامین می‌شود.

وی راهبرد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تکیه بر توانمندی‌های داخل کشور اعلام کرد و افزود: هم اکنون بیش از ۸۳ درصد از نیاز‌های ناوگان از داخل کشور در حال تامین است که در نوع خود در صنعت کشتیرانی جهان بی‌نظیر است.

وی افزود: بخشی از ۱۷ درصد باقیمانده نیز مربوط به کشتی‌هایی از ناوگان است که به بنادر داخلی تردد نمی‌نمایند.

محبی ادامه داد: ماهیت صنعت کشتیرانی بین‌المللی است به همین علت، عمده نیاز‌های شرکت‌ها در عرصه بین‌المللی تامین می‌شود، اما گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با توجه به نقش و وظایف ملی دارد،  تامین مایحتاج ناوگان را تا حداکثر امکان در داخل کشور انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ این راهبرد ۳۳۰ میلیون دلار ارز وارد چرخه اقتصاد کشور نموده و از خروج آن از کشور جلوگیری کرده است، خاطر نشان کرد: حساسیت برای هزینه کرد چنین رقمی در داخل کشور در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بسیار بالاست چرا‌که هدف این شرکت در کنار خنثی سازی اثر تحریم‌ها کمک به خودکفایی اقتصادی کشور و اشتغالزایی است.

معاون توسعه ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه بیش از ۹۸ درصد از پرسنل این شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی، ایرانی هستند، افزود: در طی سال ۱۴۰۱ تعداد بیشتری از جوانان عزیز به ناوگان خواهند پیوست که هم اکنون در حال طی کردن مراحل آموزشی خود در مؤسسه آموزشی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی در رابطه با نوسازی ناوگان با بهره گیری از توان داخلی نیز گفت: آخرین کشتی از سه فروند شناوری که قرارداد ساخت آن‌ها در سال ۲۰۰۰ میلادی با شرکت ایزوایکو منعقد شده بود در سال ۱۳۹۷ به ناوگان ملحق شده است و بعد از این الحاق بلافاصله فرآیند قرارداد ساخت شناور‌های جدید با این شرکت ایرانی آغاز شد که بخشی نهایی و بخشی دیگر در سه ماه نخست سال جاری نهایی خواهند شد.

محبی با اشاره به اینکه در حوزه دریای خزر، شرکت کشتیرانی دریای خزر از شرکت‌های تابعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ساخت دو فروند شناور ۳۵۰۰ تُنی جنرال کارگو را به طرف ایرانی خود سفارش داده است، ادامه داد: مراحل انعقاد قرارداد ساخت دو فروند شناور "کانتینری و رو-رو" برای کشتیرانی دریایی خزر نیز با تشکیل کارگروه مشترک با تولید کنندۀداخلی در حال طی شدن است.

این مقام مسئول در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود به الحاق شرکت کشتی سازی اروندان مطابق توافقات انجام شده با شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) به این گروه پرداخت و در این رابطه تصریح کرد: مقرر شده است که بخشی از نیاز‌های ناوگان در حد شناور‌های کوچک در این کشتی سازی تولید شود.

به گفته محبی یکی دیگر از اقدامات گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای تکیه بر توان داخلی، تولید و تامین حداکثری کانتینر‌های مورد نیاز ناوگان از طریق تولید کننده‌های داخلی است.

وی در این باره گفت: چه در بحث جایگزینی کانتینر‌های فرسوده و چه برای افزایش ظرفیت، مستمراً نیازمند کانتینر‌های جدید هستیم که خوشبختانه به‌زودی ۵۰۰ دستگاه کانتینر را از شرکت "ماموت" دریافت خواهیم کرد و نیز به همت بخش بیشتری از شرکت‌های مختلف داخلی نیاز‌های ناوگان به کانتینر توسط ظرفیت‌های داخلی مرتفع خواهد شد.

معاون توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ارتباط این شرکت با شرکت‌های دانش بنیان داخلی نیز پرداخت و تصریح کرد: ۲۳ ارگان اعم از دانشگاه‌های کشور و مؤسسات دانش بنیان در حال همکاری با گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هستند که عمده این همکاری‌ها در حوزه تحقیقاتی، تولید رنگ‌های ضد خزه، مواد شیمیایی، نرم افزار‌ها و... است.

وی ادامه داد: در طی همکاری با دانشگاه صنعتی شریف، مرکز علمی و فنّاوری ریاست جمهوری و ستاد نانو موضوعاتی مانند تولید رنگ‌های ضد خزه، مسائل مربوط به آب توازن کشتی‌ها و تولید سوخت کم سولفور در جنوب کشور در دست اقدام هستند که برخی از این فعالیت‌ها عملیاتی شده‌اند و برخی نیز مراحل مطالعاتی خود را می‌گذرانند.

محبی یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تامین حداکثری سوخت کم سولفور مورد نیاز ناوگان از داخل کشور ارزیابی کرد و گفت: از آن جهت که عمده هزینه‌های جاری ناوگان را سوخت تشکیل می‌دهد خوشحال هستیم که تا ۹۱ درصد از آن از داخل تامین می‌شود.

وی در بخش پایانی اظهارات خود به چشم انداز سال ۱۴۰۱ گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشاره و خاطر نشان کرد: بر اساس سند راهبردی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، انشاالله طی سال جاری، تامین سوخت ناوگان تا صد در صد از داخل صورت خواهد گرفت همچنین در حوزه تعمیرات ادواری کشتی‌ها که هم اکنون تا ۷۰ درصد تعداد آن در داخل انجام می‌شود سهم بیشتری به داخل کشور اختصاص خواه یافت.     



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *