صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پاکسازی ساحل و جلوگیری از تجمع زباله هدف اصلی کمپین ساحل سبز/ شعار "یک خزر بیشتر نداریم" را جدی بگیرید/گرافیک را باید به عنوان ابزاری برای ارتباط بصری بدانیم

۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹:۵۲
کد خبر: ۴۲۲۷۰۰
مدیرگروه هنر دانشگاه مازیار رویان از فعالیت آزمایشی کمپین ساحل سبز با هدف پاکسازی و جلوگیری از تجمع زباله در ساحل خبر داد و گفت: کمپین ساحل سبز توسط دانشجو‌های مقطع کارشناسی ارشد ارتباط تصویری شکل گرفته و نیازمند حمایت جدی مردم و مسئولان برای ادامه حیات است.
مدیرگروه هنر دانشگاه مازیار رویان در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه در خصوص کمپین ساحل سبز گفت: کمپین ساحل سبز یک پروژه دانشجویی است که توسط دانشجو‌های مقطع کارشناسی ارشد ارتباط تصویری دانشگاه مازیار رویان شکل گرفته و پایه ریزی شده و کانسپت اصلی آن در یک کلاس درسی بوده است، ولی با توجه به اینکه هدف ما در کلاس‌های درسی این است که دانشجو‌ها را به سمتی هدایت کنیم که از حالت رخوت و یکپارچگی کلاس‌های درسی فاصله بگیرند و مفید بودن در جامعه را حس کنند، تصمیم گرفتیم دانشجو‌ها را گروه بندی کنیم و سعی داشتیم موضوعاتی که در حوزه ارتباط تصویری انتخاب می‌کنند، به مسائل اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی ربط پیدا کند.

سوده عشقی افزود: عده‌ای از دانشجو‌ها با توجه به جغرافیایی محیطی این موضوع (ساحل سبز) را انتخاب کردند و مراحل برنامه ریزی آن را طبق یکی از درس‌های کلاسی به نام اصول دیزاین شروع و اجرایی کردند.

وی ادامه داد: اولین کاری که دانشجو‌ها انجام دادند انتخاب یک نام و هویت درست برای کمپین بوده است و طبق جلسات کلاسی روی اهداف و استراتژی‌های حال و آینده کمپین ساحل سبز کار شد و برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفت که در نتیجه یک هویت بصری برای آن‌ها ساختند و شعار "یک خزر بیشتر نداریم" را برای آن انتخاب کردند.

این استاد دانشگاه تشریح کرد: از دانشجو‌ها تقاضا شد که ایده کمپین ساحل سبز را به صورت عملی اجرایی کنند و عملا پس از مراحل شناسایی مسائل اجرایی کمپین و ایده یابی‌هایی که برای آن صورت گرفته یک دستور کار برای آن نوشته شد و این ایده یابی‌ها باید به مرحله اجرا می‌رسید؛ طبیعتا وقتی که ما از یک کمپین اجتماعی صحبت می‌کنیم بهتر است که آن اتفاق در محیط دیده شود و یکی از اتفاقاتی که می‌تواند این کمپین را جذاب کند، دخالت هنر است و ما از دانشجو‌ها خواسته ایم که به این سمت بروند و تولید مشاهدات از طریق یک محصول گرافیکی مورد تاکید بوده تا در اجتماع بتوانیم یک پوستر جذاب و بسته بندی خوب ببینیم.

وی گفت: بر همین مبنا از دانشجو‌های عضو کمپین ساحل سبز خواسته شد که وارد هنر‌های محیطی شوند و کار‌های محیطی انجام دهند که به پیشنهاد خود اعضای کمپین این طرح در ساحل اجرا شد و آسیب‌هایی که در ساحل بوده را تحت یک نوع بازی کنایه آمیز نشان دهند که در راستای اجرایی کردن آن، یک تکه خاصی از قبرستان را در ساحل محمود آباد به تصویر کشیدند و این تصویر در همان محیط به شیوه لند اوت اجرا شده و به وسیله دوربین‌های عکاسی نیز به ثبت رسیده و در دید عموم قرار گرفته است.

عشقی ادامه داد: این کمپین تاثیرات خاص خود را دربین مردم داشته و مردم سوال و جواب‌های بسیاری در خصوص آن داشتند تا متوجه شوند که چطور می‌شود با شیوه‌های راحت‌تر  با افراد صحبت کرده و آن‌ها را متوجه فجایعی که در اطرافشان اتفاق می‌افتد، کرد و در نهایت یکی از راهکار‌های دانشجو‌ها اجرای گورستانی بود که به کمک بطری آب معدنی و زباله‌های دور ریختنی به وجود آمد که به طور نمادین مرگ محیط زیست را به نمایش گذاشته است.

وی در ادامه یادآور شد: این یکی از راه‌هایی است که بیانگر آشتی هنر با جامعه است چرا که هنر می‌تواند خیلی از درد‌های اجتماعی مردم که توسط ظلم، ستم، آوارگی، بدبختی، ویرانی، فقر و آسیب‌های زیست محیطی به آن‌ها وارد می‌شود را درمان کند. البته راه اندازی این کمپین اتفاق تازه‌ای نیست و در سراسر دنیا اهداف بسیاری از اتفاقات بزرگ هنری به این سمت سوق داده شده که هنر را از داخل گالری‌ها به سمت مردم بکشانند؛ یعنی آثاری توسط هنرمندان خلق می‌شود، بیشتر از آنکه محدود به گالری باشد و فقط مخاطبان خاصی را راضی کند به سمت عمومی شدن و آشتی با توده مردم پیش رود که یکی از اهداف ما نیز این بوده است. هدف بزرگتر برطرف کردن یا کم رنگ‌تر کردن یک آسیب اجتماعی در قالب این مسئله است.

مدیر گروه هنر دانشگاه مازیار رویان با اشاره به نقش گرافیک در تبیین کمپین ساحل سبز افزود: گرافیک را باید به عنوان ابزاری برای ارتباط بصری بدانیم و وقتی که یک هنرمند به طور خلاقانه به این فکر می‌کند که چطور با یک زبان نمادین صحبت کند و این زبان را چگونه در یک ترکیب، محیط و زمان مناسب نشان دهد. در پروژه رفتار‌هایی به کمک گرافیک می‌آیند که نوعی تعامل میان گرافیک با محیط را نشان می‌دهند و نقش بعدی ارتباط گرافیک با رسانه است و این کمپین برای معرفی شدن احتیاج به تبلیغ و فعالیت‌های بیشتر دارد و باید خودش را در رسانه‌های مختلف نشان دهد و به هر شکلی که امکانش وجود دارد، منتشر شود.

وی گفت: کمپین ساحل سبز به چند دلیل می‌تواند مورد حمایت و استقبال مردم قرار می‌گیرد و یکی از دلایل آن این است که راه اندازی آن توسط افرادی صورت گرفته که از جنس خود مردم هستند به گونه‌ای که یک عده دانشجو در کنار ساحل بجای انجام بسیاری از کار‌های منفی یا کار‌هایی که با هنجار‌های اجتماعی مغایرت دارند؛ به انجام یک کار مثبت و سالم پرداخته‌اند و به پاکسازی ساحل و جلوگیری از تجمع زباله تحت عنوان پروژه‌ای هدفمند می‌پردازند که بر روی انگیزه‌های بعدی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: ادامه فعالیت این کمپین نیازمند حمایت مردم، مسئولان و افرادی است که مشاهده گر کار آن‌ها هستند و امیدواریم که این افراد فقط مشاهده گر نباشند و ارتباط مناسبی با کمپین‌های اینچنینی برقرار کنند تا اتفاق‌هایی از این دست بیشتر صورت گیرد.

وی تاکید کرد: کمپین ساحل سبز وابسته به هیچ ارگان خاصی نیست و اعضای آن، دانشجو‌های موسسه آموزش عالی مازیار رویان هستند و من به عنوان مدیر گروه این افراد سعی دارم در کار‌هایی که انجام می‌دهند از آنان حمایت کنم و دانشگاه را به سمت مسیری هدایت نمایم که به این دانشجو‌ها کمک کند تا ایده‌های مفیدشان را اجرایی کنند.

عشقی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم راه اندازی چنین کمپین‌هایی توسط دانشجویان بیشتر صورت گیرد و تأثیرات مثبت آن را همانطور که پیش بینی کرده ایم شاهد باشیم و با بهره گیری از ابزار‌های راحت‌تر و کم هزینه‌تر می توان از این طریق انگیزه بیشتری را در جوانان ایجاد کرد تا احساس مفید بودن در جامعه در آن‌ها شکل گیرد و همیشه از قاب دوربین دیگری به جامعه نگاه نکنند و خود را با آن انس دهند و اوقات فراغت‌شان را به شکل مثبتی به این سمت هدایت کنند که بهتر است حمایت‌های لازم از این افراد صورت گیرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *