اجرای سامانه نظارت بر موسسات خیریه سازمان بهزیستی در سال جدید/افزایش ۳۲ درصدی کمکهای مردمی در سال ۹۶
کوزه گر با اشاره به اینکه ۲۷ هزار خیریه دولتی و غیر دولتی تحت نظارت سازمان بهزیستی در کشور وجود دارد، گفت: مراکز خود را موظف کردیم که پس از دریافت هزینه از سوی مردم به صورت پیامک توضیح دهند که این پول در چه زمینهای هزینه شده است؛ بنابراین مردم میتوانند از آنها بخواهند تا در خصوص کمکهای خود شفاف سازی کنند.
کوزه گر یکی از دلایل موثر واقع نشدن کمکهای مردمی را تعدد موسسات خیریه دانست و گفت: تعداد نهادهای صادر کننده جذب مشارکتهای مردمی در سالهای اخیر افزایش یافته است. به طوریکه در حال حاضر وزارت کشور و نیروی انتظامی اقدام به صدور مجوز برای این موسسات میکنند که این موضوع باعث دشوار شدن نظارت بر عملکرد این مراکز شده است.
وی افزود: به علت مشکل بودن نظارت بر جمع آوری کمکهای نقدی، جمع آوری پول نقد در مراکز وابسته به بهزیستی ممنوع اعلام شده و مردم باید تنها به حساب مرکز کمکهای خود را واریز کنند. همچنین مراکز وابسته به این سازمان مجوز مراجعه به درب منزل و دریافت کمکهای مردمی را در خیابانها ندارد.
کوزه گر در خصوص مجموعه مشارکتهای مردم در سال گذشته، خاطرنشان کرد: بر اساس آمارها، مجموعه کمکهای نقدی، غیر نقدی و خدماتی مردمی مراکز سازمان بهزیستی در سال گذشته، نسبت به سال ۹۵، حدود ۳۲ درصد افزایش داشته است.
قائم مقام مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی ادامه داد: مجموعه کمکهای نقدی سال گذشته مردم به بهزیستی ۵۳ میلیارد تومان به موسسات دولتی و ۱۳۴ میلیارد تومان به موسسات غیر دولتی است که نسبت به سال ۹۵، ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد داشته است.
کوزه گر افزود: تمام کمکهای مردم قرار نیست به صورت نقدی باشد، بلکه مردم به صورت ارائه خدمات نیز میتوانند در امور خیریه سهیم باشند. به طور مثال، یک پزشک میتواند با ویزیت رایگان چند مددجو به صورت رایگان در امور خیر سهیم شود.