صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نقش قابل توجه روابط عمومی در تصمیم گیری های مدیریتی سازمان

۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶:۴۲
کد خبر: ۴۲۱۲۱۰
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
هفته ارتباطات و روابط عمومی فرصتی است دوباره تا نقش و جایگاه روابط عمومی را به عنوان هنر هشتم مرور کنیم. امروزه نقش روابط عمومی ها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه است.

به گزارش گروه اقتصاد ، نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیت‌های حرفه ای، علمی و الکترونیکی، از مشخصه‌های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است. بنابراین، از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تأکید بر محیط برون سازمانی و حتی جهانی است و در واقع، منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی، دخالت در روند تصمیم گیری سازمان است.


امروزه از روابط عمومی به عنوان هنر هشتم و دست آورد قرن بیستم یاد می‌کنند. اصطلاح روابط عمومى، ترجمه واژه انگلیسى public Relations براى نخستین بار در آمریکا در اتحادیه راه آهن به کار برده شد و در ایران نخستین بار در شرکت نفت به کار رفته و دفترى در آن شرکت ایجاد شد. روابط عمومى را در زبان عربى (العلاقات العامه) ترجمه کرده‌اند.


سازمان‌ها اغلب به دنبال یک رابطه با عموم افراد مخاطب خود هستند و برای یافتن روش‌های مؤثر برای انجام این کار کوشش می‌کنند. امروزه با گسترش روابط عمومی اینترنتی دیگر روابط عمومی‌ها صرفاً با کارکنان سازمان، مشتریان و روزنامه نگاران مواجه نیستند. بلکه با کسانی طرفند که از سراسر دنیا وارد سایت یک روابط عمومی می‌شوند و هر ساعت مطالب جدید را طلب می‌کنند. اطلاع رسانی لحظه‌ای، دسترسی سریع به اطلاعات، کاهش حجم نامه‌های بایگانی، پایین آوردن هزینه چاپ و برگزاری نمایشگاه، فراگیری و بدون حد و مرز بودن از مزایای مهم روابط عمومی اینترنتی به شمار می‌آید.


روابط عمومی‌ها با توجه به توسعه شبکه‌های اجتماعی و جامعه اطلاعاتی باید توجه خاص خود را به دو عنصر اطلاعات و ارتباطات معطوف کنند. تولید اطلاعات، توزیع اطلاعات و استفاده از اطلاعات از یک سو، ارتقای دانش نظری روابط عمومی، تسلط بر ارتباطات اجتماعی و استفاده مناسب از رسانه‌های نوین در جهت شکل دهی به افکار عمومی از سوی دیگر نیاز‌های عصر حاضر در روند بیشتر تکامل روابط عمومی دهه سوم عصر جدید است.


روابط عمومی شبکه‌های اجتماعی در واقع نحوه به کارگیری فناوری جدید ارتباطی و شیوه‌های نوین اطلاع رسانی در جهت ارائه خدمات منطبق برخواسته‌های مخاطبان به صورت لحظه‌ای بر خط و در درون شبکه‌های اجتماعی بر بستر اینترنت است.

روابط عمومی مبتنی بر وب تنها در ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به مخاطب خلاصه نمی‌شود بلکه شرایطی را فراهم می‌کند تا مخاطب بتواند نظرات خود را بسیار راحت‌تر و بدون گذراندن محدودیت‌ها و عبور از سد‌های قوی به اطلاع مدیران برساند. شاید تغییرات ایجاد شده در طول یک دهه گذشته با کل تغییرات زندگی بشر در طول تاریخ برابری کند. باید باور کنیم که جهان در حال تغییر سریع و اساسی است و این تغییرات در همه زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی درجریان است.


به عنوان مثال در حوزه‌های اقتصادی شاهد پدیده‌هایی همچون تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، پول دیجیتالی و کارت اعتباری هستیم. تغییرات اجتماعی شامل توسعه شبکه‌های اجتماعی، بهداشت الکترونیکی، عدالت الکترونیکی، امنیت الکترونیکی، آموزش الکترونیکی، محتوای دیجیتالی، مدارس هوشمند، دانشگاه‌های الکترونیکی یا مجازی و امثال آن‌ها نمونه‌های مشخصی از تغییرات فرهنگی هستند.


روابط عمومی زمانی می‌تواند در یک مسیر پویا و درست قرار گیرد که آینده آن دیده شود. برای رسیدن به آینده مطلوب باید براساس توانمندی‌های موجود که امروزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی در صدر آن است برنامه ریزی کرد، زیرا شبکه‌های اجتماعی این باور را تقویت خواهند کرد و ابزار آن را نیز به رایگان در خدمت انسان هزاره سوم قرار می‌دهند. بنابر این مدیران روابط عمومی‌ها باید بدانند که در آینده نزدیک نیازی به سخت افزار‌های پیچیده و نرم افزار‌های بومی ندارند.

آن‌ها به راحتی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به دانایی جهان متصل شوند؛ بنابراین باید آموزش در طول عمر و استفاده از جدیدترین روش‌های مدیریت نوین و فناوری‌های نرم افزاری و سخت افزاری را به خدمت بگیرند آن‌ها باید هوشیار و آماده ورود به روابط عمومی عصر مجازی سه بعدی باشند.


به هرحال نگاه حاضر به روابط عمومی و جایگاه روابط عمومی در کشور با اجرایی شدن برخی توجهات می‌تواند گام‌های بلندی را در حرکت روبه رشد نظام ارتباطی و روابط عمومی درکشور بردارد و این حرفه و فن تخصصی را در جایگاه و مرتبه و منزلت واقعی خویش قرار دهد. در واقع می‌توان گفت: روز ملی ارتباطات و روابط عمومی می‌تواند نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحد‌های روابط عمومی در ایران ایجاد نماید.


عبدالوهاب جاذبی/ کارشناش ارشد روابط عمومی و ارتباطات



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *