بر سر خانههای دوچرخه قم چه آمد؟
طرح خانههای دوچرخه که از سال ۹۲ در استان قم با اهداف مشخص و مثبنی آغاز شده بود، بدون اطلاع رسانی به شهروندان ناگهان متوقف شد، شهروندان عدم استقبال را عامل جمعآوری خانههای دوچرخه میدانند که به گفتهی مسئولین این مسئله صحت ندارد و تغییر رویکرد و تبدیل به رکهای هوشمند علت این موضوع است.
به گزارش گروه فضای مجازی ،طرح خانههای دوچرخه، چند سالی است که درشهرهای مختلف کشور درحال اجراست، باتوجه به افزایش خودرو و موتورسیکلت دراکثر شهرهای کشور و تبعا آلودگیهای ناشی ازاین مسئله طرح خانههای دوچرخه درهمهی شهرها تقریبا اهداف مشترکی را دنبال میکند؛ سیاست کلی ارگانهای مربوطه ازجمله سازمان حمل ونقل ترافیک بر کاهش حجم ترافیک در سطح شهر، کاهش آلودگیهای ناشی ازاین مسئله و در نهایت حفظ سلامتی مردم است.
دراستان قم، این طرح از سال ۹۲ توسط سازمان حمل ونقل ترافیک آغازبه کار کرد و در ابتدا با ایجاد هشت خانه دوچرخه درهشت منطقه پرتردد شهر ازجمله میدان جانبازان، میدان بسیج و بلوار عمار یاسر فعالیت کرد؛ این طرح در آغاز بااستقبال چندانی از سوی شهروندان مواجه نشد، اما با گذشت زمان، استقبال مردم قم افزایش یافت.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک استان قم در این خصوص گفت: پس از گذشت حدود ۴ سال از اجرای طرح،۵۰۰ هزار نفر ازشهروندان درخانههای دوچرخه ثبت نام کرده و مشترک شدند، این درحالی بود که استان اصفهان با ۳۲ خانه دوچرخه تنها ۳۰۰ هزار نفر مشترک داشت و این امر حاکی از استقبال شهروندان قمی از طرح خانههای دوچرخه بود.
البته درطول این مدت، استقبال درمناطق هشت گانه اجرای طرح در شهر قم بسیار متفاوت بود؛ چه بسا که در مناطقی همچون خیابان عمار یاسر، به دلیل تردد زیاد شهروندان و مشکل پارکینگ در مرکز شهر طرفداران این خانهی دوچرخه بیشتر از مناطق دیگر بود.
اما قطعا، دلیل عدم استقبال ازخانههای دوچرخه درمناطق دیگرشهر، تنها عدم تراکم و تردد جمعیت نیست، شاید یکی ازمهمترین دلایل عدم استقبال در برخی مناطق دراستفاده از دوچرخه، عدم امنیت کافی و نبود زیر ساختهای لازم درشهر قم است؛ تابش مستقیم آفتاب و شرایط اقلیمی استان، بی نظمی و شلوغی و در نهایت عدم فرهنگ سازی لازم در این زمینه را میتوان ازعوامل مضاف براین مسئله دانست.
طبق آمار گزارش شده از سازمان حمل و نقل ترافیک در زمان آغاز طرح، ۶۰۰ میلیون تومان صرف اجرای این طرح دراستان قم شده است، مضاف براین که سالیانه ۴۸۰ میلیون تومان نیز جهت تعمیر و نگهداری دوچرخهها هزینه میشود، بنابراین کیفیت استقبال شهروندان ازاین طرح و آسیب شناسی این مسئله با توجه به هزینهای که صرف این مسئله شده است، موضوعی نیست که ساده بتوان از آن گذشت، ضمن اینکه عدم اجرای صحیح طرح به معنای عدم وصول به اهداف مهمی است که در ابتدا ذکر آن رفت.
ایجاد رکهای هوشمند دوچرخه سواری در ۱۲ نقطه شهر قم
متاسفانه هم اکنون شاهد جمع آوری خانههای هشت گانه دوچرخه در سطح شهر قم هستیم که در میان عموم دلیل آن عدم استقبال شهروندان از این طرح عنوان میشود.
حسین شعبان زاده، مدیر عامل سازمان حمل و نقل استان قم در این رابطه گفت: این مسئله که عدم استقبال شهروندان، دلیل جمع آوری خانههای دوچرخه در سطح شهر بوده، فقط گمانهزنی عامه شهروندان است؛ اما در واقع تغییر رویکرد سازمان حمل و نقل استان قم دلیل این مسئله است.
وی ادامه داد: سازمان حمل و نقل استان، دراین رابطه در نظردارد تا طرح خانههای دوچرخه را با رویکرد متفاوت و به صورت گستردهتردر شهرقم اجرا کند؛ به این شکل که با جانمایی ۱۲ نقطه درمناطق مختلف شهرتعداد ۱۲ رَک هوشمند دوچرخه در استان قم ایجاد شود.
نیمه دوم سال ۹۷ خانههای دوچرخه به رکهای هوشمند تبدیل میشود
مدیر عامل سازمان حمل و نقل استان قم علت این تغییر رویکرد را افزایش امنیت وتجهیز زیرساختهای لازم وافزایش کیفیت دوچرخهها بیان کرد و گفت: در این تغییر رویکرد، مزایای دیگری نیز نهفته است؛ ازجمله اینکه شهروندان تنها ملزم به استفاده از دوچرخههای متعلق به خانههای دوچرخه نیستند، بلکه شهروندان میتوانند از دوچرخههای شخصی خود نیزدراین رَکها استفاده کنند و این مسئله یکی ازنقاط مثبت تغییر رویکرد در این طرح است.
وی در پایان تاکید کرد: این طرح در بودجهی سال ۹۷ در نظر گرفته شده است و پس ازانجام بررسی و هماهنگیها لازم با پیمانکار، در نیمه دوم سال ۹۷ اجرا میشود.
طرح خانههای دوچرخه که ازسال ۹۲ در استان قم با اهداف مشخص و مثبنی آغاز شد، طی چند سال از اجرای این طرح به مرور توانست نظر مردم را جلب کند و استقبال شهروندان در سالهای اخیر افزایش یافت که بدون اطلاع رسانی به شهروندان اجرای طرح ناگهان متوقف شد، شهروندان نیز عدم استقبال حداکثری را از عوامل توقف خانههای دوچرخه میدانند که به گفتهی مسئولین این مسئله صحت نداشته و در نیمه دوم سال ۹۷ خانههای دوچرخه به رکهای هوشمند تبدیل میشود.
به هرحال علت توقف ناگهانی طرح خانههای دوچرخه که به مرور توانسته بود مشترکین خود را تا ۵۰۰ هزار نفر افزایش دهد، در ذهن شهروندان سوال بزرگی را ایجاد کرد و مشترکین هم اکنون باید منتظر اجرای طرح رکهای هوشنمدی باشند که در نیمه دوم سال ۹۷ بهره برداری و اجراشود؛ البته اگر طرح رکهای هوشمند نیز همچون طرح قبلی با تغییر رویکرد دیگری مواجه نشود.
دراستان قم، این طرح از سال ۹۲ توسط سازمان حمل ونقل ترافیک آغازبه کار کرد و در ابتدا با ایجاد هشت خانه دوچرخه درهشت منطقه پرتردد شهر ازجمله میدان جانبازان، میدان بسیج و بلوار عمار یاسر فعالیت کرد؛ این طرح در آغاز بااستقبال چندانی از سوی شهروندان مواجه نشد، اما با گذشت زمان، استقبال مردم قم افزایش یافت.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک استان قم در این خصوص گفت: پس از گذشت حدود ۴ سال از اجرای طرح،۵۰۰ هزار نفر ازشهروندان درخانههای دوچرخه ثبت نام کرده و مشترک شدند، این درحالی بود که استان اصفهان با ۳۲ خانه دوچرخه تنها ۳۰۰ هزار نفر مشترک داشت و این امر حاکی از استقبال شهروندان قمی از طرح خانههای دوچرخه بود.
البته درطول این مدت، استقبال درمناطق هشت گانه اجرای طرح در شهر قم بسیار متفاوت بود؛ چه بسا که در مناطقی همچون خیابان عمار یاسر، به دلیل تردد زیاد شهروندان و مشکل پارکینگ در مرکز شهر طرفداران این خانهی دوچرخه بیشتر از مناطق دیگر بود.
اما قطعا، دلیل عدم استقبال ازخانههای دوچرخه درمناطق دیگرشهر، تنها عدم تراکم و تردد جمعیت نیست، شاید یکی ازمهمترین دلایل عدم استقبال در برخی مناطق دراستفاده از دوچرخه، عدم امنیت کافی و نبود زیر ساختهای لازم درشهر قم است؛ تابش مستقیم آفتاب و شرایط اقلیمی استان، بی نظمی و شلوغی و در نهایت عدم فرهنگ سازی لازم در این زمینه را میتوان ازعوامل مضاف براین مسئله دانست.
طبق آمار گزارش شده از سازمان حمل و نقل ترافیک در زمان آغاز طرح، ۶۰۰ میلیون تومان صرف اجرای این طرح دراستان قم شده است، مضاف براین که سالیانه ۴۸۰ میلیون تومان نیز جهت تعمیر و نگهداری دوچرخهها هزینه میشود، بنابراین کیفیت استقبال شهروندان ازاین طرح و آسیب شناسی این مسئله با توجه به هزینهای که صرف این مسئله شده است، موضوعی نیست که ساده بتوان از آن گذشت، ضمن اینکه عدم اجرای صحیح طرح به معنای عدم وصول به اهداف مهمی است که در ابتدا ذکر آن رفت.
ایجاد رکهای هوشمند دوچرخه سواری در ۱۲ نقطه شهر قم
متاسفانه هم اکنون شاهد جمع آوری خانههای هشت گانه دوچرخه در سطح شهر قم هستیم که در میان عموم دلیل آن عدم استقبال شهروندان از این طرح عنوان میشود.
حسین شعبان زاده، مدیر عامل سازمان حمل و نقل استان قم در این رابطه گفت: این مسئله که عدم استقبال شهروندان، دلیل جمع آوری خانههای دوچرخه در سطح شهر بوده، فقط گمانهزنی عامه شهروندان است؛ اما در واقع تغییر رویکرد سازمان حمل و نقل استان قم دلیل این مسئله است.
وی ادامه داد: سازمان حمل و نقل استان، دراین رابطه در نظردارد تا طرح خانههای دوچرخه را با رویکرد متفاوت و به صورت گستردهتردر شهرقم اجرا کند؛ به این شکل که با جانمایی ۱۲ نقطه درمناطق مختلف شهرتعداد ۱۲ رَک هوشمند دوچرخه در استان قم ایجاد شود.
نیمه دوم سال ۹۷ خانههای دوچرخه به رکهای هوشمند تبدیل میشود
مدیر عامل سازمان حمل و نقل استان قم علت این تغییر رویکرد را افزایش امنیت وتجهیز زیرساختهای لازم وافزایش کیفیت دوچرخهها بیان کرد و گفت: در این تغییر رویکرد، مزایای دیگری نیز نهفته است؛ ازجمله اینکه شهروندان تنها ملزم به استفاده از دوچرخههای متعلق به خانههای دوچرخه نیستند، بلکه شهروندان میتوانند از دوچرخههای شخصی خود نیزدراین رَکها استفاده کنند و این مسئله یکی ازنقاط مثبت تغییر رویکرد در این طرح است.
وی در پایان تاکید کرد: این طرح در بودجهی سال ۹۷ در نظر گرفته شده است و پس ازانجام بررسی و هماهنگیها لازم با پیمانکار، در نیمه دوم سال ۹۷ اجرا میشود.
طرح خانههای دوچرخه که ازسال ۹۲ در استان قم با اهداف مشخص و مثبنی آغاز شد، طی چند سال از اجرای این طرح به مرور توانست نظر مردم را جلب کند و استقبال شهروندان در سالهای اخیر افزایش یافت که بدون اطلاع رسانی به شهروندان اجرای طرح ناگهان متوقف شد، شهروندان نیز عدم استقبال حداکثری را از عوامل توقف خانههای دوچرخه میدانند که به گفتهی مسئولین این مسئله صحت نداشته و در نیمه دوم سال ۹۷ خانههای دوچرخه به رکهای هوشمند تبدیل میشود.
به هرحال علت توقف ناگهانی طرح خانههای دوچرخه که به مرور توانسته بود مشترکین خود را تا ۵۰۰ هزار نفر افزایش دهد، در ذهن شهروندان سوال بزرگی را ایجاد کرد و مشترکین هم اکنون باید منتظر اجرای طرح رکهای هوشنمدی باشند که در نیمه دوم سال ۹۷ بهره برداری و اجراشود؛ البته اگر طرح رکهای هوشمند نیز همچون طرح قبلی با تغییر رویکرد دیگری مواجه نشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *