کل فعالیت تجاری شرکت مرسک کمتر از ۲ ونیم درصد عملیات کانتینری ایران بود/ در ۶ سال گذشته کشتیهای شرکت کشتیرانی مرسک به بندر شهید رجایی تردد نداشته اند
به گزارش گروه اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی،معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در واکنش به "توقف فعالیت شرکت کشتیرانی مرسک در بنادر ایران" و آنچه "تهدید برگشت تحریمها پیش روی فعالان صنعت دریایی و بندری" خوانده میشود، آن را فضا سازی رسانهای عنوان کرد و گفت: کل فعالیت حمل و نقل این شرکت کشتیرانی در بنادر ایران در دوره پسابرجام در سال ۹۶ چیزی حدود ۵۵ هزار TEU بود که در قیاس با کل حجم ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار TEU تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر شهید رجایی طی یک سال گذشته، کمتر از ۲ و نیم درصد خدمات عملیات بندری را شامل میشود.
محمد علی حسن زاده افزود: آمار استخراجی از عملکرد سال گذشته سازمان بنادر نشان میدهد در حال حاضر، جا به جایی کانیتنر به /از بندر شهید رجایی توسط ۳۰۵ شرکت کشتیرانی در قالب شرکتهای لاینری (خطوط مستقیم کشتیرانی)، فیدری (شرکتهای کوچک کشتیرانی)، باکس اپراتورها (شرکتهایی که خودشان کشتی ندارند و تنها کانتینر دارند) و SOC (شرکتهایی که مالک کانتینر هستند) به بندر شهید رجایی انجام میشود که نشان دهنده تنوع ارائه کنندگان حمل و نقل کالاهای کانتینری است.
مرسک در بنادر ایران به صورت باکس اپراتور فعالیت داشت
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سال ۱۳۹۱ به جهت تحریم اپراتور ترمینال کانتینر بندر شهید رجایی در ایران، تردد کشتیهای شرکت مرسک به بندر شهید رجایی متوقف شد و در حقیت در ۶ سال گذشته و پس از امضای برجام، خطوط این شرکت به بنادر ایران تردد نداشته اند.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین تصریح کرد: طی یک سال و نیم گذشته، فعالیت شرکت مرسک در بندر شهیدر رجایی بیشتر به صورت «باکس اپراتور» بوده نه خط کشتیرانی.
تجارت فرامرزی ایران دچار چالش جدی نمیشود
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر با منتفی دانستن تحریم اپراتورهای بندر شهید رجایی، تاکید کرد: تردد در بنادر کشور هیچ مشکلی ندارد و چالش جدی در جابه جایی کالا و تجارت فرامرزی کشور در حوزه کانتینری وجود نداشته و از این بابت هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.