صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

کدام برندهای معتبر شجاعت تبلیغ در جام جهانی را دارند؟

۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷:۱۸
کد خبر: ۴۲۰۳۱۰
رسانه هایی که در کمپین های ضد روسی فعال هستند، با محوریت حقوق بشر، ماجرای سوریه و مسکوهراسی در تلاشند تا از جام جهانی 2018 روسیه یک مرداب خطرناک برای برندهای تجاری بزرگ جهان بسازند.

به گزارش گروه فضای مجازی ، چیز زیادی به آغاز جام جهانی فوتبال به میزبانی روسیه باقی نمانده و این کشور در میان چالش‌های کوچک و بزرگ خود، باید تکلیف بُعد اقتصادی این تورنمنت بزرگ را نیز روشن کند. شوخی که نیست، بیش از ۳ میلیارد تماشاگر تلویزیونی درگیر این تورنمنت بزرگ جهانی خواهند بود و کدام برند جهانی است که نخواهد در این تبلیغ موثر و تضمین شده شرکت داشته باشد؟

شاید نیازی به اثبات این ادعا نباشد که جام جهانی فوتبال با اختلاف، بزرگتر، حساستر و جذابتر از توردوفرانس، المپیک و جایزه بزرگ تنیس است. از همان سال ۱۹۳۰ که این رقابت جهانی به میزبانی و قهرمانی اروگوئه کلید خورد، نقش سرنوشت ساز برند‌ها به چشم می‌آمد و کم کم کار به جایی رسید که فقط آسیایی‌ها مخاطب ویترین مهیج فوتبال بودند و بقیه جهان سرگرم استفاده مالی از این جام!

 

تحقیقات هدفمند و حساب شده اخیر نشان می‌دهد که جام جهانی تقریبا در همه بازار‌های جهانی مورد بررسی قرار گرفته و زیر ذره بین برند‌های موفق دنیا است. به رغم همه ضمانت‌های جهانی و جذابیت‌های تجاری و تبلیغاتی، برند‌ها با چالش‌هایی در روسیه از جمله کپی رایت، حق صاحب اثر، تعهدات قانونی، ثبات ارزی و اطمینان از اجرای وعده‌های داده شده روبرو هستند.

کار بازاریابی سخت شده، ماجرای مرگ یک جاسوس شاید دو جانبه در انگلیس و هجمه رسانه‌های بریتانیایی و البته همراهی رسانه‌های وابسته در این موضوع وجهه چندان مناسبی برای روسیه در فضای تجاری و اعتمادسازی برای برندها، باقی نگذاشته است.

خیلی‌ها نگران ضد تبلیغ هستند. از ۸ غول حامی فیفا، تنها ۵ مورد برای حضور در روسیه معرفی شده اند و وقتی خود فیفا رغبتی برای سوق دادن همکاران مالی خود به سمت مسکو ندارد، دیگر چه توقعی می‌شود از برند‌های بزرگ جهانی داشت؟

فیفا تلاش دارد چهره ناپاک خود را که از حکام قبلی بر جای مانده به بهانه جام جهانی ۲۰۱۸ پاک و زیبا جلوه دهد و در این میان چندان تشنه درآمدزایی و سود مالی نیست، روسیه هم بدش نمی‌آید اتیکت دوپینگ و ناپاکی‌های قبلی را به بهانه یابی جام جهانی از روی پیشانی خود بردارد.

 

بدیهی است که دوست استراتژیک مسکو یعنی چین در جام جهانی حضوری پررنگ داشته باشد، تا همین حالا گروه تجاری واندا بر مسکو ۲۰۱۸ سایه انداخته است. کیا، ویزا، هیوندای، کوکاکولا نیز کم کم در حال پیوستن به صف حامیان روسیه ۲۰۱۸ هستند. چند کارخانه تازه پا گرفته گوشی‌های هوشمند چینی و البته مک دونالدو مردد بر سر دوراهی آمریکا و روسیه نیز در راهند.

در این میان برخی برند‌ها تصمیم گرفته اند به صورت غیر مستقیم و شاید بتوان گفت: چراغ خاموش در حال سوار شدن بر قطار مسکو ۲۰۱۸ هستند، نایک روی لباس و وسایل تیم ملی برزیل به دنبال جاودانه شدن است، اما انصافاً دست به خطری بزرگ و تاریخی زده است.

خیلی از برند‌ها در این میان همکاری بی سر و صدا با بازیکنان را به فضای شلوغ برندینگ در جام جهانی ترجیح می‌دهند. موارد متعددی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را تهدید می‌کنند، هولیگانسیم، قطر ۲۰۲۲ و رشوه‌هایی که لو رفته، نژادپرستی، فساد‌های مالی و اخلاقی و ...

برند‌های بزرگ جهان در صورت حضور در مسکو ۲۰۱۸ تن به یک رولت روسی تمام عیار می‌دهند، یکی از فشنگ‌ها ممکن است شقیقه یک مدیر ایده آل گرا را به لخته‌های گرم و تازه منعقد شده روی دیوار پخش کند. از طرفی ممکن است هر ۵ شلیک این بازی مرگ بار، بی نتیجه باشد و برند مورد نظر به عرش برسد.

منبع: مشرق
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *