راهکار خودروسازان برای افزایش قیمت
پس از آغاز سال جدید و پس از تک نرخی شدن ارز خودروسازان با این ادعا که قیمت ارز افزایش یافته مجددا به صرافت افزایش قیمتها افتادند قیمت خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان را افزایش دادند اما، به دلیل اینکه قیمت شورای رقابت باید قیمت خودروهای زیر ۴۵ تومان را تعیین کنند نتوانستند تغییر در این نوع خودروها ایجاد کنند اما، از طرفی با کاهش عرضه خودرو به بازار موجب افزایش تفاوت بین قیمت بازار و کارخانه شدند که موجب نارضایتی خریداران و فعالان بازار شد.
سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاهداران در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصاد در این باره اظهار کرد: شرکتهای خودروسازی از عرضه خودرو به بازار ممانعت میکنند و بازار خودروهای داخلی دچار آشفتگی شده است.
وی گفت: خودروسازان در سال جدید خودروی زیادی به بازار عرضه نکردند و خودروهای موجود مربوط به قبل از عید است که در نمایندگیها باقی مانده بود.
موتمنی افزود: اگر خودروسازان به اندازه کافی به بازار خودرو عرضه کنند به این شدت اختلاف قیمت به وجود نخواهد آمد.
اما، در آن سوی میدان خودروسازان مسرانه خواهان افزایش قیمت خودرو هستند در همین رابطه محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان گفت: امسال نیز هزینه دستمزد در شورای عالی کار افزایش داشت و مواد اولیه از جمله فولاد، آلومینیوم، مس، ارز و ... با رشد قیمت مواجه بود که براساس پیش بینی ما مواد اولیه در سال ۹۷ با افزایش ۴۰ درصدی قیمت نسبت به سال گذشته مواجه شد.
وی افزود: هزینههای سربار نیز متناسب با نرخ تورم افزایش ۱۰ درصدی داشته که مجموع این موارد موجب افزایش ۳۰ درصدی قیمت قطعات و ۱۹.۵ درصدی قیمت خودرو میشود.
محسن جهرودی مدیرعامل سایپا نیز در جمع خبرنگاران از افزایش قیمت خودرو دفاع کرده و گفته بود: قیمت مواد اولیه تولید خودرو از جمله فولاد در چند ماه اخیر حدود ۳۵ درصد و قطعات پلیمری حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است بنابراین ناچار شدیم قیمت برخی محصولات را افزایش دهیم.
وی تاکید کرد: از سال گذشته درخواست افزایش قیمتها را به شورای رقابت ارائه کردیم و منتظر تصمیمگیری این شورا هستیم هر چند نسبت به تصمیم این شورا انتقاد داریم.
از طرفی نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تصمیم خودروسازان برای افزایش قیمت گفت: خودروسازان در آذر ماه سال گذشته با دلار ۳ هزار و ۲۰۰ تومانی خودروهای جدید تولید کردند، اما هیچ کدام از این خودروها را پیش فروش نکرده و یا به روز و به صورت نقدی نفروختند.
اکنون باید منتظر بود و دید آیا شورای رقابت به درخواست خودروسازان جواب مثبت میدهد یا خودروسازان با تمام ترفندهایی که به کار میگیرند در رسیدن به خواسته خود ناموفق خواهند بود.