صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ابرقهرمانان جور نبود قهرمان واقعی در هالیوود را می‌کشند/شکست رویای امریکایی در قرن معاصر

۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۱۹۰۵۵
جامعه امریکا بعد از سال 2000 دچار دگرگونی های فراوانی شد و با توجه به اتفاقات جهانی به نوعی مردم امریکا درگیر افسردگی حاصل از جنگ های متعدد و بی فایده شدند. از سویی سرخوردگی امریکایی ها در قرن معاصر دلیل دیگری بود که سیاست گذاران سینمای هالیوود را به فکر وادار کرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، سینمای هالیوود در سالهای اخیر و مخصوصاً بعد از سال 2000 میلادی دچار رنسانسی بزرگ در عرصه ساخت آثار سینمایی رفته است.

دلیل نامیدن رنسانس در ساخت آثار هالیوودی را با تغییر چشمگیر ذائقه مخاطب از سوی آثار پر محتوا به سمت آثار کمیک بوک دانست. فیلم هایی که هر چند گیشه پرباری را برای هالیوود به ارمغان آورده اما باید دید دلیل حرکت این سینما به سمت ابرقهرمانان چیست.

جامعه امریکا بعد از سال 2000 دچار دگرگونی های فراوانی شد و با توجه به اتفاقات جهانی به نوعی مردم امریکا درگیر افسردگی حاصل از جنگ های متعدد و بی فایده شدند. از سویی سرخوردگی امریکایی ها در قرن معاصر دلیل دیگری بود که سیاست گذاران سینمای هالیوود را به فکر وادار کرد.

سینمای امریکا بعد از سال 2000 به طرز بسیار چشمگیری به سمت ساخت ابرقهرمانی رفته است. نبود قهرمان در امریکا و کمرنگ شدن ایده قهرمان در میان مردم امریکا باعث شد تا سینماگران و سیاستمداران سینمایی که تاثیری عمده در صنعت هالیوود دارند به فکر وادار شوند.

سینمای هالیوود که مخاطبانش را کاملاً ناامید، سرخورده و مایوس می دید در صدد شد تا با وجود نبود قهرمانان واقعی در این کشور به سراغ خلق قهرمانان دروغین و خیالی برود. به همین دلیل چاره کار تنها از دست ابرقهرمانان خیالی بر می آمد.

این رویکرد سینمای هالیوود شاید به رونق گیشه ختم شد اما به نوعی شکست هالیوود و امریکا را در نزدیکی با مردم خود نشان داد. مردم که سالها از سیاست های جنگ طلبانه امریکا در جامعه جهانی سرخورده شده بودند حالا به امیدی تازه نیاز داشتند.

هالیوود با اینکه می داند ابرقهرمانان کاملاً خیالی هستند اما در حال حاضر تنها چاره را خوراندن دروغی زیبا به مردم می داند. حضور ابرقهرمانان در زمانه ای که مردان واقعی این کشور در همه عرصه ها باخته اند شاید به نوعی مسکنی با مدت کوتاه برای جامعه امریکایی باشد.

با همین نگاه و تفسیر سینمای هالیوود در سالهای بعد از قرن حاضر به طور کامل به دنبال راهی برای بازگرداندن امید میان مردم بود. تعدد ساخت آثار ابرقهرمانی نشان دهنده این تلاش سینمای سیاسی هالیوود است.

مرد عنکبوتی، مرد آهنی، هالک، ثور، پلنگ سیاه، زن شگفت انگیز، بتمن، دکتر استرنج، پادشاه ستارگان، سوپرمن، کاپتان امریکا، ددپول و بسیاری دیگر از کاراکترهای ابرقهرمانی آمدند تا ضعف نبود قهرمان واقعی در جامعه هالیوودی جبران شود. جامعه ای که در تمامی این فیلم ها باز هم در آستانه نابودی است و این ابرقهرمان ها هستند که این نابودی را پایان می دهند.

حال اگر مخاطب سینما ابرقهرمان را از سینمای هالیوود حذف کند با سینمایی روبرو می شود که در آستانه نابودی قدم بر می دارد. سینمایی که از فیلم های وسترن خود فاصله گرفته و به آدم هایی خیالی دلبسته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *