صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

از هر ۲۰ هزار نفر متقاضی ۲ نفر وارد رادیو وارد می‌شوند/مردم تعداد کمی از گویندگان را می‌شناسند

۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰:۰۱
کد خبر: ۴۱۶۷۵۲
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
گوینده رادیو و مجری تلویزیون گفت: من پس از 23 سال گویندگی معتقدم یک گوینده رادیو و تلویزیون پس از 15 سال نام گویندگی را به خود می گیرد. با توجه به اینکه رقابت در جذب گوینده بسیار سخت است از 10 هزار نفر متقاضی فقط دو نفر انتخاب می شوند.

فرزانه سادات معصومیان گوینده رادیو و مجری تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره فعالیت و ماندگاری در رادیو گفت: در شبکه های مختلف رادیویی حدود 8 هزار نفر گوینده فعالیت می کنند اما مردم فقط تعداد محدودی را می شناسند. این یعنی از رادیو هم که تنها صداست می توان دیده و شنیده شد. 

وی در همین راستا افزود: کسی که قصد ورود به رادیو را دارد اول باید خود را دوست بدارد سپس مردم را دوست داشته باشد و توانایی های خود را بشناسد. 


این گوینده رادیو درباره مقدمات فعالیت در رادیو اظهار کرد: هر کاری ابزاری دارد، علاقه فقط یکی از این ابزار برای کسانی است که قصد فعالیت در رادیو را دارند. انسان شور و شنیده شدن را دوست دارد پس علاقمندی صرف کافی نیست. گویندگی یک مهارت هنری و رفتاری است که به تمرین و تلاش بسیار نیاز دارد. وقتی به من فرصتی برای صحبت کردن با مردم داده می شود لطف خداست چون مردم من را می شوند پس باید بررسی کرد که آیا پس از تسلط بر اجرا مهارت نیز وجود دارد؟.

معصومیان ادامه داد: مردم در رادیو به چگونه حرف زدن ما گوش می دهند، این چگونه حرف زدن را گوینده باید بداند. بسیاری از گویندگان رادیو خوش صدا بوده اند اما موفق نبوده اند. صدای خوب یکی از ابزارهای گویندگی است چه بسا کسانی صدای خوبی ندارند و در گویندگی موفق تر هستند. حرف از دل، حرفی که برای گوینده مفهوم است و حرفی که از تمام وجود به مخاطب داده می شود و یک ارتباط صمیمانه از مواردی است که مورد توجه مردم است. 

وی درباره ویژگی های حرف زدن گوینده توضیح داد: مردم از صدای گوینده به مهربان بودن، مغرور بودن، عصبی و آرام بودن گوینده پی می برند. اگر گویندگان محترمی که نتوانستند خصوصیات منفی خود را از بین ببرند، بدانند که مردم این خصوصیات را کاملا متوجه می شوند. گوینده باید بتواند خودسازی ایجاد کند و فن بیان را بیاموزد. بسیاری از علاقمندان گویندگی به رادیو آمده اند اما پذیرفته نشده اند به دلیل اینکه چگونه حرف زدن و ارتباط برقرار کردن که مخاطب پسند باشد را نتوانستند انجام دهند. 

گوینده "رادیو جوان" با تاکید به داشتن تجربه گویندگی برای موفقیت افزود: من پس از 23 سال گویندگی معتقدم یک گوینده رادیو و تلویزیون پس از 15 سال نام گویندگی را به خود می گیرد. با توجه به اینکه رقابت در جذب گوینده بسیار سخت است از 10 هزار نفر متقاضی فقط دو نفر انتخاب می شوند. این انتخاب میزان سختی کار گویندگی را نشان می دهد. من پیشنهاد می کنم کسی که قصد گویندگی دارد تک بعدی نباشد گزارشگری و خبرنگاری را بدانند و از تدوین، برنامه سازی و تهیه کنندگی نیز اطلاعات داشته باشند. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *