دغدغه مشترک برای حمایت از کالای ایرانی/ بهترین راهکار برای رونق بنگاههای اقتصادی چیست؟
حمایت از تولید داخلی و رونق بنگاه های تولیدی به عنوان یکی از اهداف از پیش تعیین شده برای اقتصاد کشور است که در راستا تحقق آن باید به موضوعاتی همچون مالیات ها، تأمین نقدینگی مورد نیاز، واردات محصولات مشابه، ورود مواد اولیه بی کیفیت، مسائل ارزی توجه شود.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، خرید و استفاده از کالا ایرانی یکی از برنامههای پیش روی دولتمردان و متولیان اقتصادی است تا با استفاده از این راهکار بتوانند رونق را به بنگاههای تولیدی بازگردانند.
کارشناسان و فعالان حوزه بر این باورند برای حمایت از بنگاههای تولیدی و کالا ایرانی باید نقاط ضعف را شناسایی و در راستای رفع آنها گام برداشت.
برای روشنتر شدن موضوع با تنی چند از کارشناسان و صنعتگران صنایع مختلف به گفت و گو نشستیم تا از نظرات و پیشنهادات آنها مطلع شویم.
علی جمالی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، ماشین لباسشویی و قطعات یدکی در گفتوگو با در خصوص راهکارهای پیش رو برای حمایت از کالا ایرانی گفت: توجه کردن به مسائلی همچون مالیات ها، تأمین نقدینگی مورد نیاز، واردات محصولات مشابه، ورود مواد اولیه بی کیفیت، مسائل ارزی از جمله مواردی هستند که بر روی عملکرد بنگاههای تولیدی اثر میگذارد.
وی با اشاره به اینکه قیمت دستوری در بازار حاضر تنها به ضرر تولید کننده است، گفت: در برخی محصولات اجازه افزایش قیمت به تولید کننده داده نمیشود و این در شرایطی است که قیمت مواد اولیه طی چند سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته و در نهایت این عمل باعث تضعیف بنگاههای تولیدی میشود.
سید علی اصغر بهبهانی رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان کالای کشباف و جوراب تهران ضمن تایید صحبتهای مذکور در خصوص راهکارهای حمایت از کالا ایرانی به گفت: تولید کنندگان به عنوان بخش اصلی اقتصاد تقاضا دارند موضوع اخذ مالیات بر ارزش افزوده بر روی کالاهای تولیدی بازبینی شود و در نهایت مصرف کننده نهایی پرداخت کننده مالیات بر ارزش افزوده باشد.
وی در توضیح اخذ مالیات بر ارزش افزوده بیان کرد: به طور مثال از ابتدای تولید تا مرحله پایانی در ۴ مرحله از تولید کنندگان مالیات بر ارزش افزوده دریافت میشود که حداقل در دو مرحله میزان آن ۹ درصد است.
آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی علاوه بر تاکید بر مسئله حساسیت بر روی کالاهای تولیدی ساخت داخل معتقد است برای خرید کالا ایرانی باید فرهنگ سازی صورت گیرد و این مسئله نیازمند زمان طولانی است.
از نظر وی بنگاههای تولیدی باید به دنبال این باشند که با کنترل هزینهها کیفیت خود را افزایش دهند، زیرا به دنبال بهبود کیفیت متقاضی برای خرید آن کالا افزایش مییابد.
سعید رفیعی فر دبیر کل اتحادیه فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی ایران بحث رگولاتوری و ایجاد ارتباط بین صنایع بالادستی و پاییندستی را مسئلهای مهم میداند و در این باره به گفت: با بازنگری در قوانین رگولاتوری تسری قوانین از بالاترین نقطه تا پایینترین نقطه انجام میشود و با انجام این عمل میتوانیم روابطی که تاکنون ازهمگسیخته است را شناسایی و تنظیم کنیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *